چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نجف لکزایی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، توانمندسازی علوم اسلامی است و توانمندسازی علوم اسلامی در گرو توانمندی تمامی علوم اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف لک‌زایی در مراسم معرفی و بررسی کلان طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه در قم که از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی و با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه در عرصه کلام و تاریخ اندیشه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی، توانمندسازی علوم اسلامی است و توانمندسازی علوم اسلامی در گرو توانمندی تمامی علوم اسلامی است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی کارهای ارزشمندی ارائه کرده‌ است و استادان بی‌شماری در خصوص طرح اندیشه‌نامه متکلمان امامیه نقش داشتند که شایسته قدردانی است.

وی تصریح کرد: امید است به زودی مجلدات دیگری نیز تولید شود تا بتوان مباحث بی‌شماری را به‌خوبی تبیین کرد.

حجت الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی خاطرنشان کرد: توانمندسازی علوم اسلامی در گرو توانمندسازی همه علوم اسلامی از جمله فقه، کلام، اخلاق، تفسیر و تاریخ اسلام و سایر علوم است.

وی بیان کرد: قوت هرکدام از علوم نیز بر دیگری اثر می‌گذارد، همین بحث متکلم که مطرح می‌شود، من به یاد «سید مرتضی» افتادم، ایشان متکلمی زبردست است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ادامه داد: ایشان در فقه سیاسی نیز توجه خوبی به مسائل دارد و یکی از رساله‌های بسیار مهم فقه سیاسی ایشان به نام «فی العمل مع السلطان» است که هنوز هم بسیار اثرگذار است.

وی عنوان کرد: ایشان در این رساله در پاسخ به وزرای وقت می گوید: در سال416، جلسه‌ای بود و چنین سؤالی سیاسی مطرح شد و قرار بود من جواب دهم که این اقتضای املای یک رساله را دارد، بعد وارد بحث می‌شود و می‌گوید در همکاری با سلطان عادل و حق، تردیدی نیست و اگر مطالبه کند همکاری واجب می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی، اظهار کرد: وی همچنین در این رساله، شقوق مکروه و حلال را می‌آورد و به بررسی کامل می‌پردازد؛ در واقع همین حالا هم این رساله برای دنیای اسلام و همچنین کشورهایی که دولت حق در آن حاکم است با توجه به فقاهتی که در کلامش وجود داشته است، قابل استفاده است.

وی یادآور شد: نهج‌البلاغه نیز نهج‌السیاست است؛ زیرا بیش از 90درصد محتوای نهج‌البلاغه مربوط به دوران حکومت امیرالمؤمنین است اما شرایط زمانه ایجاب می‌کرده که نام این اثر را نهج‌البلاغه بگذارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: 90درصد از نامه‌ها و خطبه‌هایی که از حضرت آمده در دوره حکومت ایشان است، لذا می‌بینیم تقویت کلام اثرگذار است.

وی افزود: ما امیدواریم ارتباط میان کلام و سایر رشته‌ها تقویت شود و دیگر کلان‌پروژه‌هایی که در آن خلأهایی داریم نیز فعال شود؛ مشابه این پروژه‌ها را نیز برای فیلسوفان، مورخان و فقها و محدثان نیاز داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی، تصریح کرد: البته کلان‌پروژه‌های مشابه‌ای داریم که اندیشه سیاسی متفکران مسلمان را بررسی می‌کند که در آن 80 متفکر کار شده‌اند و در این پروژه 80 متفکر نیز در حال تکمیل است؛ بین این دو پروژه می‌تواند جلسات و تعاملی برقرار شود و این کار واجب و مهمی است.

وی اظهار کرد: امید است در اندیشه‌نامه و مجلدات بعدی به کلام‌های مضاف این متفکران توجه شود، به‌ویژه به کلام مباحث سیاسی‌شان که دغدغه ماست.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خاطرنشان کرد: هویت کلام، هویت سیاسی هم هست و هویت اجرایی دیگر هم دارد اما بخشی از این هویت توسط دغدغه‌ها و انگیزه‌ها و معرفت‌های سیاسی ایجاد می‌شود و حوزه سیاست را شکل می‌دهد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha