جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ شب اول مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در منزل آیت الله مقتدایی

حوزه/ خطیب حوزوی گفت: روحانیان و خطبا باید بدانند که هر چیزی را نباید به هر کسی و همه‌جا بیان کنند، به‌قدر فهم مخاطب سخن بگویند و پاسدار اسرار الهی باشند، زیرا همه قادر به درک اسرار هستی نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری شب گذشته در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان که در بیت آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد، بیان داشت: نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرماید با هر کس به‌قدر فهم او سخن بگوید، البته این مسئله از مسلمات عقلی است.

وی تصریح کرد: بیان معارف الهی از سوی روحانیان و خطبا به سه بخش تقسیم می‌شود، نخست مسائل عقلی، دوم مسائل مختص به شیعیان و سوم اموری که اسرار الهی است و باید در بین مخاطبان خاص مطرح شود.

این خطیب توانمند گفت: مسائلی همچون زیبایی عدل، زشتی حسادت، دروغ و این‌گونه مسائل که البته در دین نیز آمده مبانی عقلی هستند که برای همه انسان‌ها قابل‌بیان بوده و از مسائل موردقبول به شمار می‌روند.

وی افزود: اموری وجود دارد که فقط شیعیان آن امور را پذیرفته‌اند و فرد سخنران می‌تواند برای اهل تشیع بیان کند همچون کلمات و احادیث گهربار اهل‌بیت(ع).

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالحی خوانساری ابراز داشت: اموری نیز وجود دارد که از اسرار الهی هستند و حتی همه شیعیان نیز قادر به فهم آن امور نیستند، چنانچه اهل‌بیت(ع) نیز نمی‌توانستند امور مهم را به نااهلان بیان کنند.

وی افزود: نبی مکرم اسلام می‌فرماید جایگاه امام حسین(ع) در آسمان‌ها به‌مراتب از زمین بالاتر است، آری اهل آسمان دارای مقام عصمت هستند و بهتر ذات بی‌همتای امام حسین(ع) را درک خواهند کرد.

این خطیب و واعظ حوزوی در پایان مطرح کرد: روحانیان و خطبا باید بدانند که هر چیزی را نباید به هر کس و همه‌جا بیان کنند، به‌قدر فهم مخاطب سخن بگویند و پاسدار اسرار الهی باشند، زیرا همه قادر به درک اسرار هستی نیستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha