یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

حوزه/ حجت الاسلام محمود حسنی در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... به بررسی مفهوم و شرایط نسخ در دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت الاسلام محمود حسنی عصر امروز در پنل ظاهر و باطن، محکم و متشابه و ... در همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی که سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)برگزار شد، با اشاره به مفهوم و شرایط نسخ در دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی، عنوان کرد: محورهای کلی بحث ما مفهوم نسخ، امکان آن، انواع نسخ در قرآن، شرایط و گسترده نسخ و تعداد آیات منسوخ است.

وی افزود: در دیدگاه آیت الله فاضل نسخ به معنای برداشتن یک حکم و گذاشتن یک حکم دیگر است، همچنین در جای دیگر بیان شده که نسخ به معنای رفع حکم نیست، بلکه به معنای دفع حکم است.

این محقق حوزوی گفت: نسخ در دو گستره تشریحیات و تکوینیات توسط آیت الله فاضل بررسی شده و اثبات می کنند که نسخ در تشریحیات امکان پذیر است.

حجت الاسلام حسنی ادامه داد: نسخ التلاوه از دیگر مباحثی است که آیت الله فاضل دیدگاه اهل سنت در مورد آیه رجم را رد کرده و آن را مردود اعلام کرده اند.

وی تاکید کرد: تخصیص کتاب به خبر واحد در دیدگاه ایشان جائز است، اجماع و تخصیص جائز به دلیل سیره فقها بوده است.

استاد حوزه علمیه  ابراز کرد: شرایط نسخ در دیدگاه ایشان از این قبیل است، جایگزین امر نسخ شده معتبر باشد، بدیل آن مورد معتبر باشد، دو آیه تعارض و تنافی کلی داشته باشد، موضوع ثابت باشد، در امور تشریعیه باشد، مورد منسوخ از اصول عقاید و امور مسلمه دین باشد.

حجت الاسلام حسنی تصریح کرد: در فرق بین نسخ و تخصیص گفته شده است که حکم منسوخ تا زمان ورود ناسخ ثابت بوده و از وقتی که ناسخ می آید منقطع می شود، ولی در مورد تخصیص این گونه نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha