یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 898881
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
حجت الاسلام ربانی بیرجندی

حوزه/ استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، ضمن تاکید بر اهمیت درک و فهم فلسفه تاریخ فقه و فقها با تکیه بر شاخه منهج شناسی، گفت: فلسفه فقه، لغت، اصول و ... اصطلاحاتی است که در چندین ساله اخیر مکررا مورد بحث است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، در ادامه نشست های مجازی گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان ضمن تاکید بر اهمیت درک و فهم فلسفه تاریخ فقه و فقها با تکیه بر شاخه منهج شناسی، گفت: در سنوات گذشته دانش های مضاف مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است و فلسفه فقه، لغت، اصول و ... اصطلاحاتی است که در چندین ساله اخیر مکررا مورد بحث است.

وی با بیان این که یکی از این اصطلاحات فلسفه تاریخ فقه و فقهاست که امروز به شدت مورد نیاز است، تصریح کرد: در میان علمای اهل سنت با عنوان تاریخ فقها کتاب های زیادی وجود دارند، اما در میان علمای شیعه کتابی که طبقات فقها را نوشته باشد نداریم بلکه صرفا ضمن کتاب های تراجم به بررسی زندگی نامه فقیهان نیز پرداخته شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: البته در سال های اخیر آیت الله جعفر سبحانی موسوعه ای را با عنوان موسوعه الطبقات الفقها منتشر و طبقات فقهای شیعه و اهل سنت را به طور مبسوط بحث کردند.

وی با بیان این که به هرحال تاریخ فقه و فقها تقریبا از حدود ۶۰ سال پیش در مراکز اسلامی و تشیع مورد بحث قرار گرفت و به صورت یک فن تخصصی و دانشی که باید بصورت چندین واحد درسی در حوزه های علمیه تدریس شود دنبال شد، ابراز کرد: از اولین کسانی که تاریخ فقه را در حوزه های علمیه بحث کردند، مرحوم آیت الله محمود شهابی بود که کتاب ادوار فقه را تالیف و در سال های ۶۱ هجری شمسی فوت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی با بیان این که بحث ما بر تاریخ تشریع نیست که کتاب های زیادی درباره آن نوشته شده باشد، خاطر نشان کرد: بحث ما درباره تاریخ فقها و گزارشی از آن است و به طور کل، دانشی که مورد بحث قرار دارد، صرفا گزارش از تاریخ فقها همچون زندگینامه علامه حلی و شیخ مفید نیست که این مساله در حوزه دانش تراجم قرار می گیرد بلکه محور بحث ما فلسفه تاریخ فقه و فقهاست یعنی می خواهیم در چرایی پرداختن به تاریخ فقیهان و بررسی زندگینامه فقهای بزرگی همچون شیخ طوسی، علامه حلی و شهید اول و ثانی واکاوی داشته باشیم.

وی با بیان این که بدون شک طلاب حوزه های علمیه باید از کم و کیف زندگانی این دانشمندان بزرگ مطلع باشند  و زندگینامه آنان به طور مفصل بحث شود، تصریح کرد:تاریخ فقه و فقها باید اهمیت داده شود و در همین راستا، گزارش کامل از زندگی نامه فقیهان شیعه و زوایای گوناگون زندگی نامه آنان برای فضلا روشن می کند.

این استاد حوزه با بیان این که متاسفانه بسیاری از مردم، اطبا و اهل فضل از شخصیت های بزرگ تاریخ بی اطلاعند در صورتیکه تاریخ فقیهان همواره بعنوان بخشی از زندگی نامه دانشمندان به صورت تخصصی در یک رشته خاص شمرده شده و دانشمندان اهل سنت اگرچه کتاب هایی از قدیم دارند اما طبقات فقهای شیعه به صورت یک کتاب مستقل تعریف نشده است، گفت: بنابراین جای این عنوان خالی است که کتاب هایی در باب طبقات فقها نوشته شده و رابطه هر فقیه با فقیه قبلی و رابطه هر تالیف با تالیفات سابق به طور کامل و شفاف نشان داده شود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha