دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مراسم اختتامیه دوره دانش افزایی اساتید تجوید مدارس علمیه سراسر کشور

حوزه/ حوزه باید در عرصه فرهنگی مطالبه گر، رصد کننده و فریادگر باشد و اجازه ندهد در چنین کشوری که صدها نفر برای عزت و اقتدار و فرهنگ خون داده اند و صد ها نفر اسیر شده اند، به همین سادگی فرهنگ تبدیل به ضد فرهنگ شود و در رسانه ملی و ... مباحث ضد دینی ترویج شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به موضوع مقوله فرهنگ و تأکید رهبر انقلاب به مجلس در ارتباط با اهمیت توجه به مقوله فرهنگی گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب به موضوعات چون ناتوی و تهاجم فرهنگی اشاره دارند و اخیرا به مجلس هم در این رابطه توصیه هایی کرده اند، برای این است که می خواهند به همه مردم این را توجه دهند که دشمن از جنگ سخت ناامید شده است؛ به همین دلیل بحث تهاجم فرهنگی را از خارج و داخل با قوت و همه توانش شروع کرده است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: این تهاجم را در ابعاد مختلف ازدواج، رفتار، لباس و سبک زندگی در دستور کار قرار داد و اقدام به پمپاژ با استفاده از ابزارهای جدید ماهواره و فضای مجازی کرد و روزانه صدها برنامه بر سر مردم بمباران شد.

وی ادامه داد: در این رابطه به حدی پیچیده عمل کردند و می کنند که غالب جوانان از این فضا غافل شده و بلکه متأثر از این فضا و آرام آرام غرق در فرهنگ ابتذال و از فرهنگ غنی اسلام تهی شده و نتیجه این می شود که دیگر جوان اسلامی علاقه ای به دین، مذهب و ارزش های دینی ندارد؛ چراکه ذهن و افکارش از مباحث دینی تهی شده است.

معاون سابق تهذیب حوزه های علمیه بیان داشت: این مسئله بر کسی پوشیده نیست که در آندلس چنین کاری کردند و آن کشور متمدن اسلامی را از طریق همین ترویج فساد اخلاقی و فرهنگ ابتذال به زمین زدند و آن فرهنگ ناب اسلامی را از خانه و افکار جوانان دزدیدند و آنها را از نظر فرهنگی برهنه و تهی و نهایتا سر سپرده مسائل غربی نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: اینجاست که نقش قوه مقننه که  اساس در کشور است، بیش از گذشته مشخص می شود؛ چرا که قانون باعث حرکت جامعه می شود؛ برای همین رهبر انقلاب با توجه به عمق فاجعه به مجلس یازدهم توصیه می کنند و می فرمایند: نگذارید ذائقه های جوانان عوض شود.

وظائف مجلس در رابطه فضای مجازی و فرهنگ

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: در این رابطه مجلس به عنوان قانون گذار وظایف مشخصی دارد و از جمله آن راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، کنترل فضای مجازی و ... است؛ نمایندگان باید قانونی برای این فضا تصویب کنند و اجازه ندهند این فضا همه چیز را از جوانان بگیرد.

این کارشناس رادیو معارف ادامه داد: امروز نمایندگان باید از بحث های تجمل گرایی و رشوه خواری و ... پرهیز کرده و به سمت مباحث فرهنگی و فضای مجازی بیایند و سازوکار معینی برای این فضا که همه افکار جوانان را دریده و ذائقه ها را هم تغییر داده، مشخص کنند و اجازه ندهند این جولان گاه بیش از پیش تداوم پیدا کند.

نقش حوزه در مباحث فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: در حقیقت حوزه باید در عرصه فرهنگی مطالبه گر، رصد کننده  و فریادگر باشد و اجازه ندهد در چنین کشوری که صدها نفر برای عزت و اقتدار و فرهنگ خون داده اند و صد ها نفر اسیر شده اند، به همین سادگی فرهنگ تبدیل به ضد فرهنگ شود و در رسانه ملی و ... مباحث ضد دینی ترویج شود.

فریاد بلند حوزه بر سر متولیان فرهنگی بی کفایت

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: امروز حوزه و همه مسئولند که نگذارند ضد مسائل دینی در جامعه ترویج شود و حوزه باید در کنار رصد، مُبلغ فرهنگ ناب و حامی و مشوق کسانی باشد که به دنبال ترویج دینی هستند و فریاد خودش را بر سر مسئولینی بلند کند که نسبت به مسائل فرهنگی دغدغه ندارند و دچار تساهل و تسامح شده اند.

عدم موفقیت در مسائل فرهنگی

این کارشناس رادیو معارف با بیان اینکه در بحث فرهنگ به دلیل سنگین بودن تهاجم فرهنگی نتوانسته ایم به موفقیت های مناسبی برسیم، اظهار داشت: این هجمه به حدی سنگین است که با این حرکت معمولی نهادها به جایی نمی رسد؛ بلکه باید فعالیتها ده ها برابر و قوی تر از فعالیت دشمن شود.

راهکارهای تقویت فرهنگی

وی بیان داشت: مهمترین راهکار برای تقویت فرهنگ این است که باید اقدام به تأمین زیرساخت از دوران دبستان و مدارس کرد؛ اگر آموزش و پرورش به عنوان نهاد انقلابی و فرهنگی است، باید برای زیر ساخت فرهنگی دانش آموزان برنامه داشته باشد و معلمان انقلابی و فرهنگی تربیت کند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: در مدارس آموزش و پرورش ۱۲ تا ۱۳ میلیون دانش آموز قرار دارند و این بزرگترین فضای فرهنگی است که باید برای آن برنامه داشت ولی در این باره با قدرت عمل نکردیم؛ همین قضیه در دانشگاه و محیط دانشگاهی است؛ اگر اساتید ما انقلابی باشند و انقلابی فکر کنند، جامعه ما از هر لحاظ سالم خواهند ماند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: مکان دیگر صدا وسیماست؛ صدا و سیما می تواند ذائقه را تغییر دهد، اعتماد را افزایش دهد و در عین حال در تقویت فرهنگ و خانواده برنامه ریزی کند.

این کارشناس رادیو معارف در پایان گفت: وزارت ارشاد هم مکانی است که می تواند برای تعالی فرهنگی حرکت کند؛ در مجموع این نهادها اگر با هم متحد باشند و برای مقابله با فرهنگ شیطانی یک صدا فریاد بزنند و قدم بردارند، قطعا می توان شاهد موفقیت جامعه اسلامی بود و مانند همان اوائل انقلاب جوانان مؤمن و متحد و جهادی تحویل جامعه دهند.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 0
    حاج آقا خدا قوت ساکت ننشسته ایم....ما را دارند خفه می کنند.