یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
هسته ای

در پیش نشست نخستین همایش ملی «فقه هسته‌ای» که امروز با حضور جمعی از اساتید و طلاب در سالن همایش انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد دلایل حرمت سلاح‌های هسته‌ای از نگاه فقه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در این نشست با ارائه مقاله‌ای با موضوع«ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی،نقد وبررسی ادله منع» اظهارداشت: نگاه به سلاح هسته‌ای از جنبه جواز و یا عدم جواز استفاده این گونه سلاح ها، به یکی از جنجالی ترین مباحث روز جهان تبدیل شده است.

 

استفاده از هرنوع ابزار کشتار جمعی ممنوع

حجت الاسلام سید سجاد ایزدهی، با بیان این که «استفاده از هرنوع ابزار کشتار جمعی ممنوع است» افزود: در این که آیا عدم استفاده از سلاح هسته‌ای حکم حکومتی بوده یا فتوایی از سوی مراجع تقلید، به نظر می رسد استفاده از سلاح هسته‌ای مطلقا جایز نیست و هرنوع استفاده از ابزارهای کشتار جمعی ممنوع و حرام است.

وی ادامه داد: سلاح‌های شیمیایی و بیو میکروبی، دارای تاثیرات فرا زمانی و مکانی و گستره تخریب طولانی مدت بوده لذا با سلاح ‌های غیر شیمیایی کاملا متفاوت است.

 

*پویایی فقه شیعه

حجت الاسلام سجادی با بیان این که فقه شیعه از پویایی خاصی برخوردار است اضافه کرد: فقه شیعه با توجه به منابع روایی ائمه اطهار(ع) یکی از متصدیان بررسی مسائل مستحدثه است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که در گذشته سلاحی بنام شیمیایی مطرح نبوده، لذا موارد مشابهی ازجمله شکستن سد وارسال سموم به سرزمین‌های کفر را فقها در کتاب هایشان رد کرده اند و اسلام صریحا با تضییع حقوق انسان‌های بی گناه و حیوانات مبارزه کرده است.

 

*فتوای شیخ طوسی در حرمت سلاح‌های کشتار جمعی

مدیر گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: فقهایی همچون مرحوم شیخ طوسی، در قرن چهارم به صراحت ارسال سم به سرزمین‌های دیگران برای کشتار بی گناهان را منع کرده است.

حجت الاسلام سجادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در رابطه با حرام بودن استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند، استفاده هرگونه از سلاح‌های شیمایی و بیوشیمیایی و میکروبی حرام است .

وی تاکید کرد: سلاح‌های هسته‌ای به عنوان منحوس ترین و بلااسفتاده ترین ابزار دفاعی برخی کشورها به شمار می رود که حتی خودشان نیز جرات بردن نام را ندارند.

مدیرگروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، عقل و غیرمستقلات عقلیه و روایات صحیح السند را ادله منع استفاده از این گونه سلاح ها دانست و هرگونه تولید ، انباشت و نگهداشت آنها را ممنوع بیان کرد.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha