دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
اهدای عضو

حوزه/ در راستای تشویق مسلمانان به اهدای عضو، اهمیت این عمل خیر در دین اسلام و همچنین آشناسازی آنان با قوانین اهدای عضو در بریتانیا، وبسایت جدیدی آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از مترو، وبسایت جدیدی در بریتانیا به منظور آشناسازی و تشویق مسلمانان به اهدای عضو راه اندازی شده است.

وبسایت «اهدای عضو در اسلام. دات کام» به طور خلاصه دیدگاه دین اسلام درباره «اهدای اعضای بدن» را توضیح داده و تلاش دارد  مسلمانان را به ثبت نام برای اهدای عضو تشویق کند. این وبسایت همچنین قوانین جدید را توضیح داده است که براساس آن تمامی بالغین بریتانیا به صورت پیش فرض پس از مرگ اهداء کننده عضو در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه رسما اعلام کرده باشند که قصد انجام این کار را ندارند یا عضو گروهی باشند که خودش را از این کار استثنا کرده باشد.

در این میان خیریه «افق‌های جدید» که با سازمان اهدای خون و اعضای بدن سازمان بهداشت و درمان انگلستان همکاری دارد در این وبسایت به کمبود حیاتی اهداءکنندگان عضو به ویژه در میان نژادهای غیرسفیدپوست، سیاه پوستان، آسیایی‌ها و سایر اقلیت‌ها اشاره کرده است.

براساس داده‌های این وبسایت آمارهای گرفته شده از ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم (۳۱%) کسانی که در صف اهدای عضو قرار داشته و انتظار می‌کشند از این پیشینه‌های نژادی هستند، این درحالی است آنان فقط ۱۴% کل جمعیت را تشکیل می‌دهند. براساس یک نظرسنجی انجام شده توسط این سازمان، ۷۵% مسلمانان نیز می‌گویند که تاکنون کسی درباره اهدای عضو با آنان صحبت نکرده است.

مسلمانان نیازمند به اهدای عضو گفته‌اند که در صورت عدم تغییر فرهنگ اجتماعی در رابطه، بسیاری از نیازمندان به عضو، سال‌ها بدون هیچ گزینه حیاتی باقی می‌مانند. امجد علی یک مسلمان که نیازمند به اهدای کلیه بوده می‌گوید که ۲۳ سال برای اهدای عضو انتظار کشیده تا اینکه در سال ۲۰۱۱ کلیه دریافت کرده است.

وی گفت که در تمام سال‌ها در انتظار کلیه بوده تا ایکه برادرزاده‌اش به او کلیه اهداء کرده است. علی گفت: یک مسئله مهمی است. اعضای جامعه ما به خاطر فقدان اهداءکننده آسیب پذیر شده اند و ما نیاز است که مسئولیت جمعی عهده دار شویم.

علی ابراز امیدواری کرد که وبسایت جدید بتواند از طریق ارائه اطلاعات کافی به مسلمانان درباره تغییر قانون اهدای عضو و اطلاعات اضافی درباره جایگاه اهدای عضو در اسلام، نقش موثری در این باره ایفاء کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha