یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
نورالدین شیرین

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی و مدیرشبکه تلویزیونی قدس ترکیه گفت: جنگ آذربایجان و ارمنستان پاره ای از سیاست های اعمال شده و حساب شده توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی، اسرائیل و همکاران آنها می باشد.

نورالدین شیرین مدیر شبکه تلویزیونی قدس ترکیه در گفت وگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه های علمیه در خصوص درگیری ارمنستان و آذربایجان در قره باغ، اظهار کرد: جنگ میان آذربایجان و ارمنستان تنها یک جنگ بین دو کشور نیست، گرچه در ظاهر نیروهای نظامی ارمنستان و آذربایجان در قره باغ می جنگند، اما در ظهور این جنگ ها، تعارض ها و اشغالگری هایی که در خاک های قره باغ اتفاق می افتد، بزرگترین پشتیبان امپریالیزم جهانی و صهیونیسم است.

وی با بیان اینکه در آخرین جنگ قره باغ، کسانی که برای حمله به آذربایجان ارمنی ها را تشویق کردند و از آنها پشتیبانی و حمایت کردند، آمریکا، رژیم صهیونیستی و اسرائیل بود، گفت: توسعه ارتباطات دیپلماسی رژیم صهیونیسم اسرائیل و ارمنستان، فرستادن سفیر ارمنستان به تل آویو و دادن اطلاعات استراتژیک درباره آذربایجان به ارمنستان و منعکس کردن این اخبار و اطلاعات در رسانه ها یک نقطه عطف بوده و حمله های ارمنستان نیز پس از این اتفاقات آغاز شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی ترکیه ادامه داد: تفکیک نمودن یک حادثه از حادثه دیگر و یک اتفاق از اتفاق دیگر ممکن نیست، براین اساس همانطور که ارتباط میان صهیونیسم، اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی باعث حملات جدید امپریالیسم و صهیونیسم در منطقه ما شد، حمله ارمنستان به آذربایجان نیز به مصابه ادامه همان مانورها می باشد.

وی در مورد نقش و تاثیرگذاری ایران در حل بحران قره باغ، بیان کرد: امروز قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در کنار آذربایجان، حمایت کامل آذربایجان برای آزادی قره باغ، اعلام رسمی و روشن این حمایت ها به صورت دیپلماتیک، اعلام حضور برای هر نوع کمک رسانی از جمله ویژگی های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و این ویژگی یک بند مکتوب در قانون اساسی ایران است.

نورالدین شیرین افزود: وظیفه ی اصلی ایران حمایت کامل از مسلمانان مظلوم و دفاع از کشورهای اسلامی است که تحت اشغال درآمده اند. ایران از زمان تأسیس جمهوری اسلامی تا کنون، هم در دوره امام خمینی (ره) و هم در زمان امام خامنه ای این مسئولیت را به صورت کامل به جا آورده و هرگز از فشارها، تهدیدها و تحریم ها نترسیده و عقب نشینی نکرده است. امروز نیز جمهوری اسلامی با همان مسئولیت در حال دفاع از آذربایجان می باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: آذربایجان کشور همسایه و برادر دینی جمهوری اسلامی ایران است. یک پیوند تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی میان ایران و آذربایجان وجود دارد که باعث می شود همانند اعضای یک بدن با یکدیگر پیوند داشته باشند. این پیوند باعث می شود در خوشی ها و نا خوشی ها احساس مشترکی داشته باشند؛ جمهوری اسلامی این اصل را بیان داشته و به طور قطع اعلام کرده که آذربایجان را تنها نخواهد گذاشت.

مدیر شبکه قدس ترکیه دفاع از مسلمانان مظلوم جهان را برگفته از آموزه های انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: کمک رسانی و حمایت از یکدیگر لازمه متحد بودن در ناراحتی و شادی است و به نوعی وظیفه انسانی، اسلامی، اخلاقی و وجدانی همه ماست. این درس را از انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب مرحوم امام خمینی که راه را به امّت اسلامی نمایان کرد و همچنین از رهبران و عالمانی که وحدت، مقاومت و بیداری را به ما نشان دادند، آموختیم. بنابراین وظیفه خود می دانیم به یاری هر مسلمانی در سراسر جهان که مورد ظلم واقع شده، بشتابیم.

وی به نقش و تاثیرگذاری ترکیه در حل بحران قره باغ نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ترکیه چه از نظر اجتماعی، چه از نظر تبلیغاتی و چه از منظر رسانه ای با تمام قدرت در کنار آذربایجان ایستاده است. از مجادله مشروع و بر حق آذربایجان حمایت می کنیم و به دفاعی که مردم آذربایجان برای آزادی قره باغ انجام می دهند، افتخار می کنیم. به شهدای عزیزمان سلام می دهیم و برای تمامی جانبازانی که در این دفاع زخمی شده اند از خداوند متعال شفای عاجل طلب می کنیم و برای اینکه این جنگ با پیروزی کامل به پایان برسد دعا می کنیم.

وی ادامه داد: دفاع ما از آذربایجان به دلایل قومیتی نیست، ما یک امّت واحده هستیم و تفاوتی بین عرب، فارس، ترک و کرد یا تفاوتی میان بشتاک، آرناووت، پشتون، هزاره و تاجیک قائل نیستیم بلکه دفاع از هر مسلمانی که ظلم دیده است را وظیفه اسلامی و اصلی خود می دانیم. در قرآن کریم نیز خداوند اینگونه فرموده و مومن را به این صورت معرفی کرده است. به همین صورت نیز حضرت رسول اکرم (ص) در بیانات و اوامر خود از امّت اسلامی چنین درخواست نموده است. پیامبر اکرم(ص) یاری نمودن هر مسلمانی که طلب کمک کرده است را از شروط اسلام و امّت بودن معرفی می کند. بنابراین کمک به مسلمانان از مذهب و نژادی را وظیفه خود می دانیم.

وی حمایت دولت و ملت ترکیه از ملت آذربایجان را شایسته تقدیر دانست و بیان کرد: از اینکه رئیس جمهور و دولت ترکیه و مردم این کشور در کنار ملت آذربایجان هستند، با خشنودی تمام اعلام خرسندی می کنیم. زیرا متأسفانه ترکیه در دهه نود میلادی دست یاری به آذربایجان دراز نکرده، به آنها یاری نرسانده و آذربایجان را تنها گذاشته بود. به همین دلیل هم این ناراحتی هنوز در قلب ماست و زخمی که ایجاد شد همچنان برای ما ایجاد درد می کند.

 وی با بیان اینکه درگیری قره باغ را تنها یک مسئله محدود میان ایران، آذربایجان و ترکیه نمی دانیم تصریح کرد: معتقدیم باید این مسئله را به همراه کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، مالزی، اندونزی، عراق و سوریه و حتی کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی قدرتمند در جهان در راستای اهداف نظامی، سیاسی و اقتصادی به صورت اتحادی پیش ببریم. نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق ترکیه، رهبر حرکت ملّی و کسی که مجادلات فراوانی برای فراهم نمودن وحدت جهان اسلامی و مبارزه با صهیونیسم کرده است، پروژه ای تحت عنوان پروژه  (D۸) را برای وحدت هشت کشور ارائه داده بود. هر چند که این پروژه نقایصی داشت، اما از نظر هدف و استراتژی یک پروژه مهم و حیاتی بود.

نورالدین شیرین برای پایان درگیری ها در قره باغ راهکاری ارایه داد و بیان کرد: ترکیه و ایران باید به همراه یکدیگر حرکت کنند و تمامی کشور های اسلامی را در این حرکت مشارکت داده و یک اتحاد سیاسی، اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک ایجاد نمایند. باید نیروی دفاع مشترک ایجاد شود. علی الخصوص برای دفاع از فلسطین و قدس و همچنین برای خروج کامل صهیونیسم از خاک فلسطین باید این اتحاد ایجاد شود و تا زمانی که این اتحاد اسلامی نباشد، تا زمانی که بین کشورهای اسلامی از منظر سیاسی، نظامی و اقتصادی وحدت وجود نداشته باشد، امکان جنگیدن با دشمن به صورت تک به تک و پیروزی های جداگانه وجود ندارد.

وی در پایان گفت: تجربه آذربایجان باید به همه ما نشان داده باشد که امکان نجات خاک های تحت اشغال و آزادی آنها وجود دارد. قسمت عمده قره باغ به اذن خداوند در حال آزادی است و تمامی این خاک و همچنین فلسطین آزاد خواهد شد. برای برافراشته شدن پرچم اسلام و تمدن اسلامی در جهان، برای قدرت یافتن نظام محمدی در دنیا باید دست و پای امپریالیسم و صهیونیستم شکسته شود و برای اینکه بتوان اینان را شکست داد باید از این تجربه به خوبی استفاده نماییم.

گفت وگو از اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد احمد هاکان طلبه المصطفی / ازمیر IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    0 0
    بنام خدا خیلی ممنونم حیلی ممنونمم از ظرفیت های علمی و ولایی ترکیه استفاده می کنید/ صبحت این عزیزان باید در جامعه ایران شینده بشود و ما همه خوشحالیم. دستتان درد نکند