دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمد حسن رستمیان - سمنان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: ما اگر اثر منفی گناه را بدانیم، گناه نمی‌کنیم. استغفاری ۷۰بندی از حضرت امیر المؤمنین امام علی(ع) است که ما را توجه میدهد به گناهانمان که بعضا حتی فکر هم نمی‌کنیم که آنها گناه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، در نشستی با اعضاء ستاد جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی استان سمنان، با اشاره به ماه رجب و اعمال مربوط به آن اظهار داشت: در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: رَجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِی أَکْثِرُوا فِیهِ اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ وَ شَعْبَانُ شَهْرِی اِسْتَکْثِرُوا فِی رَجَبٍ مِنْ قَوْلِ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ وَ اِسْأَلُوا اَللَّهَ اَلْإِقَالَةَ وَ اَلتَّوْبَةَ فِیمَا مَضَی وَ اَلْعِصْمَةَ فِیمَا بَقِیَ مِنْ آجَالِکُمْ یعنی رجب ماه استغفار امت من است در این ماه زیاد استغفار کنید.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان تصریح کرد: در بعضی روایات عدد برای استغفار آمده است، ولی اینجا حضرت می‌فرماید هرچقدر که می‌توانید استغفار کنید. استغفار نه به معنی ذکر استغفار است. در استغفار توجه به گناه خیلی مهم است که انسان به کرده خود فکر کند و شرمنده شود. بعد فرمودند از خدا در خواست اقاله و توبه کنید؛ اقاله در بیع به معنای این است که طرف جنسی را خریده و الان پشیمان شده است و میخواهد پس بدهد و مستحب است فروشنده آنرا پس بگیرد. در اینجا شاید منظور این است که انسانی که خود را به شیطان فروخته، درخواست برگشت می کند و می خواهد با خدا معامله کند و توبه یعنی بازگشت که هم از طرف انسان است و هم از طرف خدا انسان به خدا بر می گردد و خدا هم انسان را می پذیرد.

وی افزود: در روایت است که از خدا بخواهید پاکی و دوری از گناه را در باقی مانده عمرتان‌ داشته باشید. ما نمیدانیم چقدر زنده هستیم، ولی از خدا بخواهیم هرچقدر که زنده هستیم عصمت نسبی داشته باشیم. این عصمت نسبی حاصل دانش آثار گناه است. ما اگر اثر گناه را در دنیا و آخرت بدانیم از ان دوری خواهیم کرد! مثلا میدانیم اگر به بخاری داغ دست بزنیم‌دستمان میسوزد و دست نمیزنیم. در رابطه با گناه هم همین است.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان خاطرنشان کرد: ما اگر بدانیم اثر منفی گناه را گناه نمیکنیم. استغفاری ۷۰ بندی از حضرت امیر المؤمنین امام علی(ع) است که ما را توجه میدهد به گناهانمان که بعضا حتی فکر هم نمیکنیم که انها گناه است.

وی گفت: در این ۷۰ بند استغفار ، بسیاری از نقاط حساسی که انسان دچار گناه می‌شود ولی مطلع نمیشود بیان شده است. لذا ماه رجب ماه استغفار از گناهی هست که با آن گناه اذعان داریم. حالا گناهانی را فراموش کرده ایم که امیرالمومنین ان را در دعای کمیل یاد داده است چگونه آمرزش بخواهیم اَللّهُمَّ اغْفِرْلی کُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتُهُ وَ کُلَّ خَطیئَةٍ اَخْطَاْتُها.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان افزود: نکته مهم دیگر این است که برای یکدیگر هم طلب استغفار کنیم. در حدیث داریم که اگر مومنی برای فرد دیگری استغفار کند، خدا به تعداد مومنین عالم از آغاز خلقت تا پایان آن به اوحسنه میدهد و گناهش را محو میکند و درجه می‌دهد.

وی تصریح کرد: ان شاءالله در ماه رجب توفیق شود که بیشتر به فکر خود باشیم و دچار خود فراموشی نشویم و در ماه رجب بیشتر به خودمون بپردازیم و بی اعتباری دنیا را برای خود یادآوری کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha