یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر

حوزه/ شیوخ، سیاستمداران و فعالان مصری از تصمیم رئیس جمهور مصر در حذف آیات قرآن از برنامه درسی انتقاد کرده و آن را در جهت حذف هویت اسلامی دانستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، محمود عطیه عضو کمیته آموزش پارلمان سابق مصر از دستورات عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در خصوص حذف آیات قرآن و احادیث نبوی از برنامه درسی به شدت انتقاد کرد و گفت: هدف از این اقدامات خالی کردن برنامه درسی از محتوای دینی و قرآنی و نبوی است.

وی پیش بینی کرد که دولت السیسی به خواسته خود برسد؛ چراکه وضعیت متفاوت است و تنها صدای موافقان به گوش می رسد.

عضو پارلمان مصر هشدار داد: کتاب جدید، تعدادی از ارزش ها و مبانی غیر اسلامی را به بهانه همزیستی مسالمت آمیز بررسی می کند و دانش آموزان دچار سردرگمی و اشتباه می شوند، لذا این حق مصری هاست که امور دینی خود را بخوانند و بفهمند و در مدارس خود بر آن تسلط یابند.

همگی باید نسبت به تغییر هویت اسلامی، هوشیار باشند

شیخ سلامه عبد القوی از اعضای وزارت اوقاف سابق نیز نسبت به برنامه های عبد الفتاح السیسی هشدار داد و گفت: همگی باید نسبت به تغییر هویت مصری که همان هویت اسلامی است، هوشیار و برحذر باشند.

وی افزود: السیسی از زمانی که در مورد تحول خطابه دینی سخن گفته، علیه دین اسلام عمل کرده و الازهر و شیخ آن و دین اسلام را مورد هجمه قرار داده است.

شیخ عبد القوی با بیان اینکه این تصمیم برای حذف هویت اسلامی مصر گرفته شده است، اشاره کرد: السیسی حالت توازنی که انور سادات و حسنی مبارک حفظ کرده بودند را در هم شکست.

هدف از این اقدام "لائیک سازی" جامعه است

احمد عبد العزیز سیاستمدار مصری، هم هدف از این اقدام را "لائیک سازی" جامعه دانست که با به حاشیه راندن دین و کم رنگ کردن آن در نزد نسل جدید انجام می گیرد و این جرم شرعی و قانونی است.

وی افزود: قانون اساسی مصر دین رسمی کشور را دین اسلام تعیین کرده و گفته که دولت باید اصول دین اسلام را به نسل های جدید بیاموزد و این آموزش تحت نظارت و اشراف الازهر باشد، نه اینکه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و کمیته دفاع و امنیت ملی باشد.

فعالان: السیسی برای حذف هویت اسلامی ملت تلاش می کند

بر اساس این گزارش فعالان دینی در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور مصر اشاره کردند: السیسی با تصمیم حذف آیات قرآن کریم و تصمیمات سابق خود مثل تخریب مساجد و محدودیت نقش الازهر و حمایت از فرانسه که به اسلام و نبی اکرم (ص) اهانت کرده بود، به دنبال حذف هویت اسلامی ملت مصر است.

فعالان مصری افزودند: السیسی در تصمیم اخیرش می خواهد دین را به صورت کامل از جامعه حذف کند، لذا ملت مصر باید علیه این تصمیم که به ضرر هویت جامعه است انقلاب کنند.

فعالان دینی تصریح کردند: این تصمیم نسل هایی را به وجود خواهد آورد که چیزی از دین نمی دانند و همچنین ضربه سنگینی بر زبان عربی است؛ چراکه قرآن کریم مورد اعتماد ترین منابع صرف و نحو، بلاغت و ادبیات عربی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha