چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
سمیه سلطانپور

حوزه/ کارگزار ادبی و مسئول بخش داستان حوزه هنری استان قم، ۴ رمان خواندنی سال ۱۳۹۹ به انتخاب خود را به علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی معرفی و پیشنهاد کرد.

سمیه سلطانپور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که فرهنگ و هنر نیز مثل دیگر عرصه ها، شرایط سخت و پیچیده ای را در سال ۹۹ به جهت شیوع کرونا از سر گذراند، اظهار داشت: به نسبت سال قبل، تعداد کتاب های چاپ اول به خصوص در بخش داستان و رمان کمتر بود اما در این بین، به نظرم چند کتاب شاخص بود و به خصوص برای خانواده ها آثار ارزشمندی به شمار می رفت که از آن جمله رمان خانم سمیه عالمی است با عنوان "یکی در میان زندگی ما راه می رود" که به همت انتشارات سوره مهر اخیراً منتشر شده است.

۶ مرداد سال ۱۳۶۶ با عنوان جمعه ی خونین در تقویم ما ثبت شده است. جمعه ای که چشم به راهی خیلی از خانواده های حجاج سال ۶۶ به پایان نرسید. سمیه عالمی در این رمان، در بستر این روزها داستان زندگی آدم هایی را برایمان روایت می کند که در به وقوع پیوستن این واقعه خونی دست داشته اند.

وی افزود: رمان شاخص دیگر، "یکی بود سه تا نبود" به قلم مهدی کفاش است که از سوی نشر مسجد مقدس جمکران به زیور طبع آراسته شده است. وقتی پای خواستن، دوست داشتن یا عشق به میان می آید، خیلی از معادلات روابط بین آدم ها بهم میریزد و تغییر می کند. به هم خوردن معادلات عواقب دارد. شما نمی توانید برای خوب بودن و رسیدن به خوبی بدی کنید. برای رسیدن به هدف هر کاری جایز نیست. مهدی کفاش در این رمان، عواقب توجیه کردن وسیله برای رسیدن به هدف را برایمان به تصویر می کشد.

این نویسنده و فعال فرهنگی همچنین بیان داشت: " بچه جن" عنوان رمانی است به قلم خانم فاطمه رضایی برفوییه که این اثر از سوی نشر معارف به چاپ رسیده است. جن، یکی از واقعیت های ناشناخته و جذاب موجود در زندگی و فرهنگ ما است. حضور پررنگ این موجود آنقدر زیاد است که می تواند زندگی ها را تحت الشعاع قرار بدهد.  خانم رضایی در این رمان، زندگی دخترکی را به تصویر می کشد که به باور مردم در بدو تولد با بچه ی جن تعویض شده است.

وی گفت: " جا مانده از پسر" نوشته خانم مرضیه نفری، رمان شاخص دیگری است که در سال جاری از سوی نشر سوره مهر، منتشر شده است. ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغازگر اتفاقاتی بود که همه ی ایران را تحت تاثیر خود قرار داد و همه ما کم و بیش درباره ی کفن پوشان ورامین می دانیم. خانم نفری در این رمان، قصه ی پدری را برای ما روایت می کند که در یک طرف این جنگ خونین ایستاده است، غافل از این که پسرش کفن پوش در طرف مقابل، قدم پیش می گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha