سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
درسنامه

حوزه/ آثار جدید مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی، وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، انتشار یافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عناوین این آثار شامل «درسنامه ولایت فقیه، ویژه حوزویان»، به قلم حجت الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری، و «درسنامه ولایت فقیه، ویژه دانشجویان»، به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد فلاح سلوکلایی است.

در ادامه توضیحاتی پیرامون این دو اثر را می خوانیم:

۱. درسنامه ولایت فقیه 

"ویژه حوزویان"

مصطفی اسکندری

 ولایت فقیه شالوده و جوهره اصلی حکومت اسلامی در عصر غیبت و استمرار حاکمیت پیامبر و ائمه معصومین در این دوران می باشد و از آغاز شکل گیری نظام جمهوری اسلامی تا به امروز دستاوردهای مهمی را برای کشور در عرصه داخلی و خارجی به ارمغان آمده است و با وجود این اهمیت متاسفانه پس از گذشت چهار دهه از انقلاب، کاستی‌های فراوانی در تدوین متون درسی برای آموزش مبانی ولایت فقیه و حکومت اسلامی در مراکز آموزشی حوزوی و دانشگاهی وجود دارد. مرکز تحقیقات حکومت اسلامی وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به منظور تبیین، تعمیق و توسعه اندیشه سیاسی اسلام و حکومت اسلامی بنیان گذاری شده است در راستای رفع کاستی های این حوزه، تصمیم به تدوین متون درسی برای جامعه دانشگاهی و حوزوی در این زمینه نمود که کتاب حاضر درسنامه ولایت فقیه ویژه حوزویان (طلاب پایه هفتم تا دهم حوزه‌های علمیه) است. کتاب حاضر در سیزده درس تلاش داشته است نگاه جامعی به بحث ولایت فقیه داشته باشد و از زوایای مختلف آن را بررسی کند و به شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ دهد. در این کتاب، درس اول به مفاهیم دین و سیاست اختصاص یافته است. مباحثی همچون مفاهیم دین، اسلام، سیاست، ارتباط اسلام و سیاست، ماهیت قوانین اسلام، و... . در درس دوم به مفهوم سکولاریسم و نقد آن اشاره شده است. درسهای سوم و چهارم به مباحث حاکمیت و مشروعیت پرداخته شده است که از جمله: مشروعیت، حق حاکمیت، حاکمیت از دیدگاه اسلام، حاکمیت فقیه... در درس پنجم به مفاهیم حکومت اسلامی اشاره شده است که از جمله آنها: اشکال حکومت، شرایط حاکم و ... در درس ششم به ماهیت، مناصب، و  اختیارات ولی فقیه پرداخته شده است. در درسهای هفتم و هشتم به تاریخچه نظریه ولایت فقیه اشاره شده است. در درس نهم راههای اثبات ولایت فقیه از طریق ادله عقلی و نقلی مورد بحث قرار گرفته است. درس دهم به راههای مهار قدرت در اسلام پرداخته است و در آن به راههای مهار قدرت در لیبرالیسم و همچنین نظارت بر حاکم در جمهوری اسلامی اشاره شده است. در درس یازدهم به اهداف و وظایف حکومت اسلامی و حقوق متقابل مردم و حکومت اسلامی پرداخته شده است. در درس دوازدهم مهمترین شبهات مطرح شده درباره ولایت فقیه پاسخ داده شده است. درس سیزدهم به بحث اسلام و دموکراسی پرداخته شده است.

۲. درسنامه ولایت فقیه

 "ویژه دانشجویان"

محمد فلاح سلوکلایی

 نظریه ولایت فقیه از مترقی‌ترین نظریه‌های حکومت‌داری است؛ شیوه‌ای از حکومت الهی توسط فقیهی عادل که به اذن عام از سوی شارع مقدس، مأذون است و با اقبال مردم، زمام حکومت را در دست می‌گیرد. می‌توان گفت این نظریه در بیش از چهار دهه از عمر نظام اسلامی در ایران، کارآمدترین نظریه حکومت‌داری در عصر غیبت است که با رهبری حضرت امام خمینی (ره) مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) به اثبات رسیده است. از این‌رو، لازم است اقشار مختلف جامعه به‌ویژه فرهیختگان و دانشگاهیان نسبت به نظریه ولایت فقیه،  آگاهی بیشتری داشته باشند تحقیق حاضر با مطمح‌نظر قرار دادن این ضرورت، به پژوهش در موضوع ولایت فقیه پرداخته و با شیوه‌ای جدید آن را در قالب سیزده درس به رشته تحریر در آورده است.

علاقه مندان برای تهیه این کتابها و سایر منشورات مرکز تحقیقات علمی می توانند با شماره تماس ۰۲۵۳۷۸۳۸۸۷۸ یا ۰۹۱۲۷۴۸۷۸۰۷ (همایی) تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha