سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
ناو گروه ارتش

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیک پنجم کرونا به سربالایی رسید

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سربالایی پیک پنجم کرونا و در عین حال شاهد عدم‌رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مسافرت‌های متعدد هستیم؛ در ۶ روز تعطیلی تمام رستوران‌ها باز بودند و شهر حالت عادی داشت و با وجود تلاش نیروی انتظامی سفرها برقرار بود. در حال حاضر متأسفانه تمام تخت‌های بیمارستانی در استان‌های شمالی پر است. او افزود: اگر رعایت شیوه‌نامه‌ها به همین شکل ادامه یابد، امیدی به خروج از وضعیت قرمز نداریم، اما اگر مردم رعایت کنند و فشارها برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعمال شود، امیدواریم که در ٧ تا ١٠ روز آینده وضعیت آرام‌تری داشته باشیم. نمکی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان و استان‌های جنوبی شرایط بهتر شده است، اما در اغلب نقاط کشور بیماری افزایشی است. او افزود: سرعت واکسیناسیون بسیار افزایش پیدا کرده است و مراکز تزریق را افزایش داده‌ایم و در واکسیناسیون مشاغل پرخطر از خود آنها کمک گرفته‌ایم.

منبع:خبرنگاران جوان

موساد اسیر تور وزارت اطلاعات

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد: با رصد و کنترل اطلاعاتی خارج از مرزها و اقدامات گسترده اطلاعاتی عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به همراه محموله سنگین سلاح و مهمات پس از ورود از مبادی مرزی غرب کشور دستگیر شدند. وی با بیان اینکه عوامل موساد قصد داشتند از این تجهیزات در جریان اغتشاشات شهری وترور بهره برداری کنند؛ تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در مقطع برگزاری انتخابات نیز در چند نوبت قصد انجام اقدامات خرابکارانه در نقاط مختلف کشور داشت که با اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان (عج) از انجام این خرابکاری‌های تروریستی جلوگیری به علم آمد و ضربه‌ای کاری به شبکه تروریستی موساد در منطقه وارد شد. مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گفت: این تسلیحات شامل کلت کمری، نارنجک، وینچستر، کلاش و فشنگ جنگی می‌شود که برخی از آن‌ها همچون وینچستر و نارنجک برای به آشوب کشیدن اعتراضات مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: وزارت اطلاعات ضمن تشکر از هوشیاری همیشگی آحاد مردم به ویژه هموطنان ساکن در استان‌های غربی کشور در مواجهه با دشمنان ایران اسلامی، از همه اقشار مردم خواست تا درباره پیشنهادهای مشکوک به ویژه در فضای مجازی و درخواست انجام برخی اقدامات در قبال دریافت مبالغ خارج از عرف، با هوشیاری و آگاهی بیشتر عمل کنند و مراتب را به ستاد خبری وزارت اطلاعات به شماره ۱۱۳ اطلاع رسانی کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

واکنش عراق به توافق بایدن-الکاظمی

دیدار مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در بامداد سه شنبه در کاخ سفید که با صدور بیانیه‌ای در خصوص وضعیت حضور نظامیان آمریکایی در خاک عراق همراه شد، واکنش‌های مختلفی را در فضای مجازی به ویژه میان سیاستمداران عراقی به دنبال داشته است. در بیانیه بایدن و الکاظمی آمده است که روز سی و یکم دسامبر ۲۰۲۱ میلادی برابر با جمعه دهم دی ۱۴۰۰ هجری شمسی، پایان ماموریت رزمی(نظامی) آمریکا در عراق خواهد بود. واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق پایان یابد. در این بیانیه با ادعای اینکه، آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد، آمده است که دولت عراق بر تعهد خود برای محافظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی که مشغول مشاوره و آموزش(در عراق)هستند، تاکید کرد. بر اساس این بیانیه، هیئت‌های دو طرف تصمیم گرفتند که روابط امنیتی به‌صورت کامل به نقش آموزشی، مستشاری، حمایتی و اطلاعاتی تبدیل شود و اینکه تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود. بایدن در دیدار با الکاظمی ادعا کرد که نقش آمریکا در عراق، تنها در دسترس بودن برای تداوم آموزش و یاری‌رسانی برای مقابله با داعش خواهد بود. با این حال نشریه غربی پولیتیکو به نقل از یک مقام دولت آمریکا و دو منبع آگاه تاکید کرده بود که پایان ماموریت رزمی آمریکا در عراق به معنای خروج از این کشور نخواهد بود. بیانیه بایدن و الکاظمی پس از چهار دور مذاکره موسوم به گفتگوهای استراتژیک میان عراق و آمریکا درباره خروج نظامیان اشغالگر صادر شده است که طی آن دو طرف توافق کرده‌اند خروج نظامیان آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی تکمیل شده و نیروهای مستشاری جایگزین آنها شوند. پارلمان عراق روز یکشنبه پانزدهم دی ۱۳۹۸ و به فاصله تنها دو روز پس از اقدام جنایتکارانه تروریست‌های آمریکایی در به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس نایب رئیس حشد شعبی، طرح اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق را تصویب کردند. مردم و شخصیت‌های مختلف عراقی بارها بر مخالفت خود با ادامه حضور نظامیان آمریکایی تاکید کرده و آن را به مثابه اشغالگری دانسته‌اند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر ضمن استقبال از توافق به دست آمده گفته است اشغالگران اعلام کرده‌اند که تمام نیروهای رزمی خود را خارج می‌کنند..توافق خروج نظامیان آمریکایی، ثمره مقاومت است و البته باید به همراه گروه‌های مقاومت عراق منتظر ماند و پایان خروج این نظامیان را دید. ائتلاف پارلمانی الفتح به ریاست هادی العامری با استقبال از نتایج به دست آمده در گفتگوها میان آمریکا و عراق از جمله توافق درباره خروج نیروهای رزمی آمریکا آن را گامی مثبت به‌سوی تحقق حاکمیت ملی کامل در عراق دانست و از مسئولان ذی‌ربط در دولت عراق خواست که عملی کردن این توافق را پیگیری کنند. شیخ عبد الامیر التعیبان نماینده پارلمان عراق در توئیتی نوشته است: چه رازی است که نظامیان آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند، پایگاه های خود را از قطر به اردن منتقل می‌کنند و همچنین تمام سامانه های دفاع هوایی پاتریوت را از سطح منطقه جمع آوری کرده‌اند، درحالی که با وجود مصوبه پارلمان عراق در خصوص اخراج نیروهای بیگانه از این کشور، همچنان در خاک عراق مستقر هستند.

منبع:تسنیم

ارتش رکورد سفر تاریخ دریانوردی ایران را شکست

ناوگان دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت نیروی دریایی ارتش روسیه جهت حضور در ۳۲۵ امین سالگرد تاسیس این نیرو، در عملیاتی تاریخی، با دو شنار بومی خود، با نبود هیچ تجربه قبلی از پیمودن مسیر پیش رو و گام برداشتن برای اولین بار در این مسیر، موفق شد در صحت و سلامت، با ۴ روز پیشی گرفتن از برنامه مقرر و پیمایش مسیر بدون پهلوگیری مجدد، راهبردی بودن خود را به رخ همگان بکشد و در یکی از مهم ترین رژه‌های دریایی جهان، از لحاظ سیاسی و نظامی حضور یابد. از دیرباز یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه هر کشور، اتصال به دریا و توان دریانوردی آن کشور بوده، از این رو خطوط دریایی هر ساله جای خود را در مسیر های تجارت اصلی، ارتباط بین قاره‌ای و اتصال فرهنگ، بیش از پیش محکم کرده اند و همین امر باعث شده تا حفظ ایمنی این خطوط و توان دریانوردی فرا منطقه‌ای، برای هر کشور به منزله دستی برتر نسبت به شرایط اقلیمی و همسایگان خود باشد؛ همان‌طور که هر علاقه مند به حوزه دریانوردی می‌داند، وجود ناوگان توانمند در دریا اعم از ناوگان‌های تجاری و نظامی اسکورت، یکی از مهم ترین شاخصه‌ها برای هر حکومت در زمان حیاتش بوده و هست؛ چنانچه برای سال‌ها نام نیروی دریایی بریتانیا در پهنه دریا باعث ایجاد رعب و وحشت برای هر ناوگان دیگر بود. هر چند که وضعیت فعلی این نیرو با توجه به کسر بودجه، تعداد کم شناور و ایرادات متعدد شناورها در آب‌های گرم شباهتی به سابقه درخشان آنها ندارد. هرساله و هم‌زمان با سالگرد تاسیس نیروی دریایی روسیه توسط پتر کبیر، رژه دریایی بزرگی در روسیه با حضور انواع شناورهای عملیاتی در نیروی دریایی روسیه به انجام می‌رسد؛ امسال و در ۳۲۵ امین سالگرد تاسیس نیروی دریایی روسیه، در لیست دعوت شدگان این رزمایش، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز با ناوگروه تماماً ایرانی خود، متشکل از ناوچه سهند و ناوبندر مکران، پس از شکستن رکورد دریانوردی کشور در مسافت و مدت زمان عملیات، همراه با ناوگروه‌های هند و پاکستان در یکی از مهم ترین رژه‌های دریایی جهان، از لحاظ سیاسی و نظامی حضور یافت.

منبع:ایسنا

طباطبایی به جمع شطرنج بازان برتر جهان راه یافت

محمد امین طباطبایی شطرنج باز جوان کشورمان که در بازی دور اول مرحله پنجم جام جهانی ۲۰۲۱ شطرنج سوچی روسیه در مقابل هایک ماریتروسیان از کشور ارمنستان شکست خورده بود، اما در بازی دوم و در یک بازی طاقت فرسا توانست حریف قدرتمند خود را شکست دهد و کار را به بازی‌های تکمیلی بکشاند. طباطبایی امروز در مرحله اول بازی‌های تکمیلی و در بخش «رپید»، با نتیجه ۱.۵ بر ۰.۵ توانست در مقابل این شطرنج باز قدرتمند پیروز شود و جواز حضور در جمع ۸ شطرنج باز برتر جهان را کسب کند. او  نخستین شطرنج باز تاریخ کشورمان است که به جمع هشت شطرنج باز برتر جام جهانی رسیده است. طباطبایی در مرحله بعدی باید به مصاف ولادیمیر فدوسیف شطرنج باز روس برود.

منبع:خبرنگاران جوان

شناور پوتین زیر پای نیروی دریایی ایران رفت

شناوری که ولادیمیر پوتین در روز برگزاری رژه دریایی روسیه سوار بر آن، از یگان‌های دریایی سان دید، به فاصله کوتاهی در اختیار امیر دریادار خانزادی و هیات همراهش قرار گرفت، تا برای دیدار با دلاورمردان مستقر در ناوبندر مکران، خود را به خلیج فنلاند و ۳۵ مایلی بندر سن پترزبورگ برسانند. به دلیل عمق کم کانال آبی محل برگزاری رژه بزرگ دریایی روسیه و بزرگی بدنه ناوبندر مکران، این شناور عظیم با توقف در ۳۵ مایلی بندر سن پترزبورگ، از همانجا به رژه دریایی ملحق شد. امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با همراهی کاظم جلالی سفیر کشورمان در روسیه، معاونان راهبردی، آموزش و وابسته نظامی کشورمان در روسیه، دیداری صمیمی با نیروهای مستقر در ناوبندر مکران داشت، این حضور اقتدار آفرین و تاریخی را افتخاری برای ایران اسلامی برشمرد. دریادار خانزادی ضمن تشریح دستاوردهای حضور تاریخی نیروی دریایی کشورمان در اقیانوس اطلس و خلیج فنلاند گفت: پیام اصلی این حضور افتخارآمیز، نشان دادن اقتدار، توانمندی و خوداتکایی بود. فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این حضور برای ایران مهم و ارزشمند بود، چراکه نخستین بار تجربه دریانوردی اقیانوسی در اطلس، دریای شمال و خلیج فنلاند را بدست آوردیم و این به معنای باز شدن دروازه‌های این مناطق به روی جمهوری اسلامی ایران است. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: چنین حضور مقتدرانه و طولانی مدتی، به این معناست که نیروی دریایی کشوری همچون ایران، ظرفیت پشتیبانی از نیروهای خود را در مناطق دور دست برای مدت‌های طولانی دارد. وی با تمجید از رشادت و دریانوردان جوان انقلابی گفت: جوانانی که در بستر انقلاب متولد و تربیت شده‌اند، آموزش دریافت کرده و دریانورد شده‌اند، امروز می‌توانند یکی از پیچیده‌ترین آرایه‌های دفاعی و ناوشکنی که بطور کامل ساخت ایران است، با افتخار برای اولین بار در اقیانوس‌ها هدایت می‌کنند.

منبع:خبرنگاران جوان

هورامان ثبت جهانی شد

شواهد تاریخی و قدمت بالا، سبک خاص معماری، نوع سبک زندگی روستانشینان و جاذبه‌های متنوع دیگر منطقه هورامان، باعث شده تا از سال ۱۳۹۵ بحث جهانی شدن منظر فرهنگی این منطقه مطرح و اسناد و مدارک لازم نیز برای سازمان یونسکو تهیه و ارسال شود و امروز در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو که این روزها در شهر فوجوی چین در حال برگزاری است پرونده هورامان بررسی و با ثبت جهانی منظر فرهنگی آن موافقت شد. هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربه فرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج و کامیاران و بخش عمده‌ای از سروآباد و مریوان و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود و پاوه به صورت کامل و بخش‌هایی از روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود، اما در حال حاضر حدود ۶۰ روستای آن به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده است. شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو پس از وقفه‌ای یک ساله به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، از ۱۶ تا ۳۱ ژوئیه (۲۵ تیر تا ۹ مرداد) به صورت آنلاین برگزار می‌شود و صرفا اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند و امسال از ایران ۲ اثر «منطقه هورامان» و «راه‌آهن سراسری» در آن بررسی شد. پرونده راه‌آهن سراسری ایران نیز سوم تیرماه جاری پس از بحثی طولانی بین موافقان و مخالفان در کمیته میراث فرهنگی یونسکو به ثبت جهانی رسید. استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

منبع:خبرنگاران جوان

کرونا، گناوه را تعطیل کرد

فرماندار شهرستان گناوه از تعطیلی ادارات، بانک‌ها و مغازه‌های این شهرستان از فردا تا اطلاع بعدی خبر داد. غلامرضا مهرجو اظهار کرد: با توجه به روند افزایشی ابتلا و فوتی‌های کرونا در شهرستان گناوه، ادارات، بانک‌ها و مغازه‌های این شهرستان به جز مشاغل گروه یک از فردا (۶ مردادماه) تا اطلاع بعدی تعطیل هستند. وی تصریح کرد: راه‌های ورودی به گناوه نیز از بامداد فردا بسته می‌شوند. شهرستان گناوه در ساحل شمالی خلیج فارس قرار دارد. در مرکز این شهرستان بازار ته‌لنجی‌ای قرار دارد که هر ساله میزبان هزاران نفر از مردم سرتاسر ایران است. روند شیوع کرونا در استان بوشهر به شدت افزایش یافته است به طوری که اکنون ۶۲۹ بیمار در بخش‌های کرونایی بستری بیمارستان‌های استان بستری هستند.

منبع:ایسنا

انتخابات سراسری میانمار باطل شد

یک شبکه تلویزیونی متعلق به مخالفان دولت میانمار گزارش کرد، کمیسیون انتخاباتی میانمار نتایج انتخابات سراسری ماه نوامبر گذشته را باطل اعلام کرد.بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی مخالف Mizzima، نتایج این انتخابات بر مبنای "موارد گسترده نقض قوانین انتخاباتی" لغو شدند. این شبکه تصریح کرد، لغو این نتایج راه را برای انحلال اجباری حزب "لیگ ملی برای دموکراسی" آنگ سان سوچی که در انتخابات ۲۰۲۰ به شکل قاطع پیروز شد، هموار می‌کند. در نوامبر ۲۰۲۰ ارتش میانمار تحقیقاتی را علیه حزب لیگ ملی برای دموکراسی از بابت تقلب انتخاباتی به جریان انداخته و این حزب حاکم سابق را متهم به پر کردن صندوقها با ۱.۳ میلیون برگه رای کرد. بعدا، خودداری این حزب از اظهارنظر درباره این یافته‌ها از سوی ارتش، برای توجیه اعمال وضعیت اضطراری و تصاحب قدرت طی یک کودتا در ماه فوریه مورد استفاده قرار گرفت. این کودتا چندین ماه اعتراضات با ده‌ها کشته در میان شهروندان را در پی داشت. قانونگذاران و فعالان سرنگون شده، که از سوی خونتای نظامی میانمار به عنوان تروریست تعیین شده‌اند، یک دولت وحدت ملی در سایه را تشکیل داده‌اند که هدفش تقویت فعالان ضد ارتش و لغو کودتا است.

منبع:ایسنا

اختلافات کنگره آمریکا بالا گرفت

اختلافات در کنگره آمریکا در جریان بررسی پرونده شورش در حادثه حمله سال گذشته به ساختمان کنگره بالا گرفته است. در همین ارتباط نیز «مک کارتی»، رهبر اقلیت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا به همراه هم حزبی‌های خود کمیته ویژه بررسی شورش کنگره را مورد انتقاد قرار داد و گزارش‌های این کمیته را ساختگی عنوان کرد. حمله نمایندگان جمهوری خواه کنگره به کمیته تحقیق پیرامون شورش اخیر پیش از ارائه گزارش رسمی از سوی این کمیته صورت گرفته است. این در حالی است که پیشتر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان دو عضو کمیته تحقیق شورش را که از افراد نزدیک به ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بودند، از این کمیته حذف کرده بود. در واکنش به این اقدام پلوسی، رئیس جمهوری خواهان کنگره نیز رئیس مجلس نمایندگان را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرد و دیگر جمهوری خواهان نیز خواستار کناره گیری پلوسی از کرسی ریاست مجلس نمایندگان شده اند. جمهوری خواهان در واکنش به حذف نمایندگان این حزب از کمیته تحقیق شورش کنگره، این کمیته را به سیاسی کاری متهم کرده و خواستار حضور در کمیته تحقیق شده اند، هرچند درخواست آنها تاکنون رد شده است. در دی ماه سال گذشته و همزمان با تحویل قدرت ریاست جمهوری در آمریکا، حمله به کنگره این کشور توسط شورشیان هوادار دونالد ترامپ در کانون توجهات جهانی قرار گرفت. براساس گزارش‌ها، این حمله یک آشوب بی‌سابقه از لحاظ خشونت و حمله به نمادهای پوشالی دموکراسی در آمریکا بود و از زمان آتش زدن کنگره در سال ۱۸۱۴ میلادی توسط بریتانیایی‌ها سابقه نداشته است.

منبع:مهر

قره‌باغ به سفارش فرانسه دوباره شعله گرفت

با وجود اینکه بیش از ۸ ماه از امضای سند ۱۰ نوامبر صلح قره‌باغ می‌گذرد و بخش بزرگی از اراضی جمهوری آذربایجان آزاد شده، اما دولت ارمنستان در حال تبلیغات و تحرکات بین‌المللی علیه جمهوری آذربایجان بوده و این کشور را به تجاوز ارضی متهم می‌کند. اقدامات ایروان این تلقی را به وجود می‌آورد که ارمنستان بیش از آنکه به دنبال صلح باشد در حال حرکت به سوی جنگ است. البته ارمنستان پس از شکست در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ از لحاظ نظامی و اقتصادی به شدت تضعیف شده و تا ۱۰ سال آینده توان جنگ با آذربایجان را ندارد اما ایروان تلاش می‌کند پای نیروهای نظامی فرانسه و آمریکا را به منطقه باز کند و با استقرار آنها در مرزهای ارمنستان بتواند به کمک ده ها هزار جدایی‌طلب مسلح در خانکندی(استپاناکرت)، بار دیگر جنگ قره‌باغ را شعله‌ور کرده و به کمک قدرت‌های غربی ورق را به سود خود برگرداند. درگیری‌های اخیر ارمنستان در مرز کلبجر که منجر به جان باختن تعدادی از نظامیان جمهوری آذربایجان شده، اقدامات یک کشور تازه فارغ شده از جنگ که سند صلح امضا کرده، نیست و ایروان در نظر دارد تا شعله‌های جنگ را روشن نگه دارد و راه را برای دخالت نظامی خارجی هموار کند. در عین حال نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، واقارشاک هاروطونیان روس‌گرا را از وزارت دفاع برکنار کرد و آرشاک کاراپتیان غرب‌گرا را به عنوان وزیر دفاع جدید ارمنستان تعیین کرد. همچنین تعیین آرمن گریگوریان غرب‌گرا به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه موید دیگری از اجرای سیاست‌های فرانسه و آمریکا در ارمنستان به دست نیکول پاشینیان است. عزل و منزوی کردن مقامات روس‌گرا توسط نیکول پاشینیان در حالی انجام می‌گیرد که اگر حمایت نظامی و مادی روسیه در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ از ارمنستان صورت نمی‌گرفت، جمهوری آذربایجان نه‌تنها در آستانه آزادسازی کامل مناطق اشغالی قره‌باغ از جمله خانکندی و خوجالی بود بلکه حتی تمامیت ارضی ارمنستان هم به خطر می‌افتاد. از طرف دیگر اتحادیه اروپا مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو کمک مالی به ارمنستان اختصاص داده که این مبلغ برای یک کشوری با جمعیت کمتر از ۳ میلیون، قابل توجه است و حتی با بودجه سالانه این کشور برابری می‌کند.

منبع:تسنیم

ایران به یون درمانی دست یافت

با راه اندازی نخستین مرکز ملی یون درمانی غرب آسیا در ایران امکان درمان انواع سرطان فراهم می‌شود. کار طراحی این مرکز با هدف درمان قطعی برخی از سرطان‌ها با استفاده از پرتودهی با سیستم سینکروتورون از سال ۱۳۹۵ و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۷ آغاز شد. روش یون درمانی یکی از مدرن‌ترین روش‌های موجود در جهان برای درمان سرطان به حساب می‌آید. در این روش ذرات پروتون با سرعتی بیشتر از سرعت نور در جهت تخریب بافت‌های سرطانی به کار گرفته می‌شود و مزیت آن نسبت به روش‌های دیگر درمان سرطان، جلوگیری از آسیب به بافت‌های سالم و از بین بردن دی ان‌ای سلول‌های سرطانی است. این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های ملی است که با همکاری چند کشور جهانی دنبال شده است و نمونه آن تنها در ۶ کشور وجود دارد و امروز مرحله آزمایش تجهیزات انجام خواهد شد و تا سال آینده آماده پذیرش بیمار می‌شود.

منبع:شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha