دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فاطمه جوادی

حوزه/ بانوی نویسنده قمی تصریح کرد: بی شک بدون توجه به اصل مخاطب شناسی و زمان شناسی نمی توان به موفقیت در عرصه نویسندگی دست یافت.

فاطمه جوادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که یکی از مؤلفه های مهم در راستای توفیق نویسنده و به طور کلی فعال فرهنگی، مخاطب شناسی است، اظهار داشت: در وادی قلم و نویسندگی مسلم است که نوشتن برای هر مخاطبی، شاخصه ها و ویژگی های مخصوص به خود دارد و از این رو برای موفقیت در این زمینه حتماً باید مخاطب و ذائقه ها و ویژگی های آن را به درستی بشناسیم.

وی افزود: بی توجهی به این مساله می تواند نویسنده را در شناخت دنیای امروز و اقتضائات آن دچار انحراف کند و حال آن که نویسنده ای موفق است که قبل از هر چیز بداند در چه زمانه ای زیست می کند و قرار است برای چه مخاطبی دست به قلم شود.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر لازم است که خود نویسنده هم تجربه های زیسته داشته باشد بدین معنا که اثری که می نویسد با توجه به تجربه های زیسته اش باشد و این گونه نباشد که کاری را بنویسد که دور از واقعیت و درک و شناخت خودش باشد.

جوادی یادآور شد: البته این گونه هم نیست که اعتقاد داشته باشیم نویسنده به هیچ وجه نباید تخیل داشته باشند بلکه روی سخن اینجاست که از راه مطالعه و پژوهش، او می تواند به درک متناسب با تجربه ی زیسته خود نائل شود.

وی بیان داشت: مساله مطالعه آثار نویسندگان مطرح دنیا و نیز کتب نویسندگان کشورمان یکی از آن مسایلی است که به خصوص نویسندگان جوان نباید از اهمیت آن غافل شوند، چرا که با مطالعه آثار دیگران، دریچه های نوینی از شناخت جهان بر روی ما گشوده می شود که قطعاً در ادامه کار بسیار برای ما مفید است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha