سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
علیرضا خاکی

حوزه/ مدیر عامل سازمان زیباسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: بی شک حل مشکلات طرح توسعه چهل اختران مستلزم ورود مدیریت ارشد استان و تخصیص منابع دولتی مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ علیرضا خاکی طی سخنانی در بازدید اعضای کارگروه مدیریت شهری سازمان بسیج مهندسین استان قم از طرح توسعه چهل اختران اظهار داشت: طرح توسعه مجموعه چهل اختران به عنوان یکی از مهم ترین اماکن مذهبی شهر مقدس قم بعد از حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران، در سال ۱۳۹۰ و در گستره ۴/۳ هکتاری طراحی شد و توسط منابع سفر مقام معظم رهبری از طریق اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری تملکات آن آغاز شد.

وی افزود: با این وجود متأسفانه به دلایلی چون زمان بر شدن تملکات و به تبع آن افزایش قیمت ها و همچنین تملک پراکنده، عملاً امکان هیچ گونه مداخله ای متناسب طرح مصوب مقدور نبود.

وی همچنین گفت: در سال ۱۳۹۵ مقرر شد سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر به نیابت از شهرداری در کنار سایر دستگاه ها شامل استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل اوقاف و امور خیریه و در تعامل با هیئت امنای چهل اختران، نسبت به تکمیل طرح، برنامه ریزی و اقدام نماید.

مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: به این لحاظ سازمانی، ضمن تمرکز بر تملک محدوده پارکینگ به عنوان سهم شهرداری نسبت به تهیه طرح اجرایی اقدام شد و مقدمات برگزاری مناقصه و پیش بینی بودجه در بودجه مصوب سال ۹۵ شهرداری فراهم شد ولی به علت عدم انجام تعهدات سایر دستگاه ها و از آنجا که مقدور نبود قسمت ابتدایی ساخته و دوباره از بین مخروبه ها به امامزاده دسترسی یافت طی جلسه ای با حضور مدیران استانی و کشوری موضوع مطرح و به علت عدم انجام تعهدات اعلامی موضوع تملک بلاتکلیف باقی ماند و صرفاً اقدامات ضربتی و تثبیت بستر و بهسازی ورودی امامزاده موسی مبرقع(ع) امکان اجرا پیدا کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل مجموعه چهل اختران چند وجهی بودن طرح شامل توسعه فضاهای زیارتی (اوقاف)، فضاهای شهری و خدماتی (شهرداری)، فضاهای آموزش علوم دینی، فضاهای عمومی مانند کتابخانه (دستگاه‌های دولتی) و نیز عدم وجود منابع از سوی دستگاه‌های متولی جهت تکمیل پروژه و همچنین عدم متولی و تولیت واحد است.

خاکی بیان داشت: بر این اساس معتقدیم ورود مدیریت ارشد استان و تخصیص منابع دولتی در این پروژه لازم می باشد یا این که باید طرح به شکل جدی بازنگری شده تا وضع فعلی ساماندهی گردد.

وی در خاتمه بر لزوم پرهیز از چندصدایی از سوی مردم و مسئولان در رابطه با این طرح تأکید کرد و گفت: در عین حال که باید دغدغه های مردم و اهالی محله از جمله بحث مهم حفظ بافت مذهبی و تاریخی چهل اختران به درستی شنیده شود باید دانست که حل مشکلات در سایه تعامل مناسب و همدلی بین مردم، هیئت امنا، مسئولان هیئت چهل اختران و نیز مدیران دستگاه ها و نهادهای ذیربط میسر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha