دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وزیر فرهنگ

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با عوامل اجرایی مهرواره هوای نو، این طرح را اقدامی مثبت در جهت پیشرفت فعالیت هیأت‌های مذهبی برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم این طرح‌ها را بین‌المللی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با اعضای شورای مرکزی و مدیران بخش‌های اصلی مهرواره هوای نو که ظهر امروز در محل وزارتخانه فرهنگ ارشاد اسلامی برگزار شد، با اشاره به فرهنگ و سنت ۱۴۰۰ ساله ایرانیان در حوزه فرهنگ دینی و هیأت‌های مذهبی اظهار داشت: این‌ فرهنگ مذهبی و سنت با ریشه‌های عمیقی به هویت ملی ما گره خورده و ما معمولا وقتی در مورد شکل‌گیری هویت ملی ایرانی صحبت می‌کنیم، مدل جدیدی است که بعد از اسلام و آشنایی با اهل بیت(ع) و حضور امام رضا(ع) در ایران شکل گرفته که نقش مهمی که این هجرت در فضای یک تمدن اسلامی شیعی در ایران ایجاد کرده، برجسته نشده است.

وی ادامه داد: مسأله برگزاری مراسم‌های مذهبی در فرهنگ ما یک رویداد صرف نیست و یک هویتی را به دنبال دارد و بنده معتقدم کلیدواژه پیروزی انقلاب اسلامی، اربعین است. اربعین حاج آقا مصطفی خمینی در سال ۵۶ در تقویم ما ثبت نشده در حالی که مهم‌ترین اربعین همین است که یک دفعه رژیم سلطنتی، جهالتی به خرج داد و منبری‌های اصلی را تبعید کرد و این بستر را خودش باز کرد و آن‌ها مبلغان اصلی انقلاب شدند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به همین شکل موضوع اربعین پیش رفت و در واقع همین هیئات و مساجد جنگ تحمیلی را هدایت کردند و افراد دیگر هم در این قالب نقش‌آفرینی کردند و اگر هنرهای جدید خدمت کردند در این مراکز به یکدیگر پیوند خوردند.

اسماعیلی افزود: انقلاب اسلامی در فضایی رخ داد که مدرنیته داشت جولان می‌داد و نظریه‌های سیاسی این بود که هرچه جلوتر می‌رویم، جوامع باید از پوسته خود خارج شوند و شکل مدرن بگیرند. در این فضا جامعه ایرانی با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای به جریانی دیگر برمی‌گردد و این کار هیئات مذهبی است. در این راستا ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید از مساجد و هیئات اصلی مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی که ستون انقلاب هستند و دیده نشده‌اند را در دستور کار خود قرار دادیم. البته فضاهای رسانه‌ای هم مهم هستند، اما فضای محدودی هستند و جایی که توده‌ها با هم پیوند می‌خورد، همین هیئات هستند. اینکه انقلاب پابرجاست، چون هیئات مذهبی و مساجد برپا هستند و نباید هیأت‌ها را از مساجد بیرون بکشیم و در دولت انقلابی و دینی باید این المان‌ها برجسته شود تا هیأتی‌ها روحیه بگیرند. جامعه و مردم عادی هم نگاهشان به سکنات ماست که ما چه موضوعاتی را برجسته می‌کنیم.

وی مهرواره «هوای نو» را اقدامی مثبت در جهت پیشرفت فعالیت هیأت‌های مذهبی برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم این طرح‌ها را بین‌المللی کنیم. جامعه اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می‌کنند که ختم به جامعه مهدوی شود، فرایندش باید از همین هیئات و مجالس بگذرد؛ از این رو ما نیز از این ایده‌ها حمایت می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: سنت هیئات مذهبی، گنج بی‌پایان ماست و هرچقدر با شیوه‌های مختلف معرفی شود، باز هم جا دارد. کدام سیستم را سراغ دارید که با عمق جان مردم ارتباط داشته باشد؟ یکی از نقاط ممیزه حاکمیت دینی همین است و متأسفانه گاهی به‌عنوان کارهای اداری به این موضوع نگاه می‌کنیم که چیزی از آن حاصل نمی‌شود. در دنیایی که شرایط پیچیده است و فرزندانمان در معرض تهدید هستند باید پرچم حسینی در دستمان باشد و مستمسکمان قرار دهیم تا بتوانیم از این فضا عبور کنیم و اعلام می‌کنیم در این مسیر با همه توان حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha