سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
نشست هم‌اندیشی کمیته علمی علوم اجتماعی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به گذر زمان اولویت‌ها و مسائل باید مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار بگیرد و این موضوعات و محورها در فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،هشتمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با موضوع علوم اجتماعی در سالن همایش دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم، برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در ابتدای این نشست گفت: هدف ما از برگزاری این نشست‌ها اطلاع‌رسانی به مدیران گروه‌های علمی و آموزشی و نویسندگان است تا دبیرخانه در روابط علمی شناخته‌شده باشد و افراد مختلف به دبیرخانه مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: موضوعات و محورهای کمیته، با نسخه جدید بروز شود و محورهای کمیته، آسیب‌شناسی و اصلاح شود تا گرهی از مشکلات جامعه باز شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای علمی،‌ راهبردی و کاربردی در مراکز علمی گفت: در راستای گفتمان سازی در مراکز و نهادهای علمی جهت توجه به مسأله محوری در انجام پژوهش و سیاست‌گذاری باید تلاش شود.

وی تأکید کرد: با توجه به گذر زمان اولویت‌ها و مسائل باید مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار بگیرد و این موضوعات و محورها در فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات

در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.

توجه به اولویت‌های مسائل اجتماعی کشور، شناخت مسائل اجتماعی و ارائه راهکار برای حل آن‌ها ضرورت توجه به تکنولوژی و چالش‌هایی همچون طلاق، جمعیت و ...،‌ توجه به بحث توسعه و مسائل اجتماعی آن، توجه به شکل گرفتن فاصله طبقاتی که سرمنشأ بسیاری از مسائل اجتماعی است، توجه به موضوعات میان¬رشته¬ای مانند جامعه و صنعت بخشی از مباحث و اولویت‌های مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

همچنین ضرورت توجه به لوازم و پیش‌نیازهای قانونی پژوهش‌های اجتماعی، ضرورت تبدیل پژوهش‌ها به قانون، اهمیت پرداختن به جایگاه پژوهش‌ها، ضرورت توجه حوزه‌های علمیه به نرم‌افزارهای دینی پیشرفت اسلامی ایرانی، ضرورت ارزیابی حوزه در تحقق تمدن توحیدی در امتداد انقلاب اسلامی بخش دیگری از نظرات شرکت کنندگان در این نشست بود.

مردم‌گرایی، حوزه‌ها و بازتولید علمی مدل انقلاب اسلامی؛ کارکردهای حوزه علمیه در تحول فرهنگی و اجتماعی؛‌ علوم اسلامی و بازخوانی کارکردهای حوزه علمیه؛ اصلاح ساختارهای فرهنگی و نقش طلاب؛ بازخوانی نقش حوزه‌های علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی؛ اهمیت پرداختن به نقش حوزه‌های علمیه در تمدن سازی و تحولات اجتماعی و ضرورت تحول در حوزه‌های علمیه از دیگر مباحثی بود که شرکت‌کنندگان در این نشست مطرح کردند.

شایان‌ذکر است: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با هدف بررسی مسائل و اولویت‌های پژوهشی جامعه و نظام اسلامی» سلسله‌ نشست‌هایی با موضوع انقلاب اسلامی، تاریخ معاصر، ترجمه و ... را برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha