دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام اکبرزاده

حوزه/ حجت الاسلام اکبرزاده گفت: در همه حال نیاز به خدا داریم و برای رسیدن به مقصد باید دائم به یاد خداوند متعال باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در گیلان، حجت الاسلام احمد اکبرزاده در کلاس تفسیر و آشنایی با مفاهیم قرآنی، در جمع طلاب مدرسه مهدویه رشت به تفسیر آیه «یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه» (انشقاق۶) پرداخت و گفت: انسان با کوشش و تلاشی سخت به سوی پروردگارش در حرکت است و نهایت این حرکت ملاقات با پروردگار است، اما ملاقات پروردگار متعال برای همه یکسان نیست.

مدیر مدرسه مهدویه رشت عنوان کرد: «کدح» (بر وزن مدح) به معنی تلاش و کوششی است که با رنج و تعب همراه باشد، و در جسم و جان اثر بگذارد، و لذا به گاو سخت‏ کوشی که آثار کار کردن در جسم او ظاهر شده «ثور فیه کدوح» می‌گویند. این کلمه در اصل به معنی خراشی است که بر پوست تن وارد می‌شود، و به همین مناسبت به تلاش‌هایی که در روح انسان اثر می‌گذارد، اطلاق شده است.

حجت الاسلام اکبرزاده با تاکید بر اینکه طبیعت دنیا این است که هیچ کس از رنج و سختی دنیا برکنار نباشد حتی کسی که در رفاه آسایش زندگی می‌کند، بیان کرد: این آیه اشاره به یک اصل اساسی در حیات همه انسان‌ها است، که همواره زندگی آنها آمیخته با رنج و زحمت است، حتی اگر هدف رسیدن به متاع دنیا باشد، تا چه رسد به اینکه هدف آخرت و سعادت جاویدان و قرب پروردگار باشد، این طبیعت زندگی دنیا است، حتی افرادی که در نهایت رفاه زندگی می‌کنند آنها نیز از رنج و زحمت و درد بر کنار نیستند.

وی ادامه داد: تعبیر به «ملاقات پروردگار» در اینجا، خواه اشاره به ملاقات صحنه قیامت که صحنه حاکمیت مطلقه او است باشد، یا ملاقات جزا و پاداش و کیفر او، یا ملاقات خود او از طریق شهود باطن، نشان می‌دهد که این رنج و تعب تا آن روز ادامه خواهد یافت‏، و این بستگی به خود انسان دارد که در عاقبت کار می‌خواهد با کدام اسم حق تعالی را ملاقات کند؟ با اسم رحمت و مغفرت یا با اسم منتقم؟ شاکر باشید یا کافر؟ إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُورا.

حجت الاسلام اکبرزاده در پایان گفت: در همه حال نیاز به خدا داریم و برای رسیدن به مقصد باید دائم به یاد خداوند متعال باشیم.

برای رسیدن به مقصد دائم به یاد خداوند متعال باشیم

برای رسیدن به مقصد دائم به یاد خداوند متعال باشیم

برای رسیدن به مقصد دائم به یاد خداوند متعال باشیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha