یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
شرکت نفتی عراق

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اروپایی ضرب‌الاجل ساختگی را رد کرد

آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های فنی در دور پیشین مذاکرات حاصل شده است و طرفین موظف هستند که تمرکز کامل‌شان را به مسائل برجسته علی‌الخصوص (تهدیدات) هسته‌ای و تحریم‌ها معطوف کنند. مقامات تروئیکای اروپایی ضمن طرح این مسئله که "ضرب‌الاجل ساختگی" برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند، مدعی شدند که تنها "چند هفته‌" برای رسیدن به توافق باقی مانده است. در این بیانیه آمده است: ما شفاف ساخته‌ایم که داریم به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که تشدید برنامه هسته‌ای ایران، به‌طور کامل برجام را پوچ می‌کند.تروئیکای اروپایی در ادامه گفتند: مذاکرات ضروری است. تیم‌های‌مان فوری و با حسن نیت جهت حصول توافق کار می‌کنند.هشتمین دور از گفت‌وگوهای رفع تحریم با برگزاری نشست کمیسیون مشترک به ریاست علی باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد. در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد، روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفته و در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در این نشست با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید و تصریح کرد که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد. در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی نمودند. در این جلسه همچنین اشاره شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است.

منبع: ایسنا

حمله مسلحانه به شرکت نفتی عراق

منابع محلی در عراق از تیراندازی افراد ناشناس و حمله راکتی به مقر یک شرکت نفتی خارجی در جنوب این کشور خبر دادند. در گزارشی به نقل از مقامات عراقی اعلام شده حمله سحرگاه علیه یک شرکت نفتی چینی انجام شده و تلفات و خساراتی در پی نداشته است. به گفته یک منبع امنیتی در استان فقیرنشین ذی‌قار، محلی که مانند اغلب نقاط عراق داد و ستد سلاح و جرایم مسلحانه در آن رو به افزایش است، شش نفر در راستای تحقیقات مربوط به این حمله بازداشت شده‌اند.کریم الجندیل، مسئول ارتباطات یک شرکت نفتی دولتی در استان ذی‌قارِ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقر شرکت چینی زپیک با شلیک گلوله و پرتاب گلوله‌های آرپی‌جی هدف قرار گرفت.»وی سپس یادآور شده که فعالیت شرکت چینی یاد شده روی میدان نقتی الغراف واقع در شمال شهر ناصریه متمرکز شده است.«به جز چند سوراخ که بر اثر شلیک گلوله روی بدنه یک کاروان در مجاورت ساختمان شرکت چینی ایجاد شده آسیب دیگری به مقر شرکت و متعلقات آن وارد نیامده است.»همچنین یک راکت آرپی‌چی که پس از شلیک عمل نکرده بود در نزدیکی ساختمان شرکت چینی کشف و خنثی شده است.ماموریت شرکت چینی «زپیک» بر اساس قراردادی که با مقامات عراقی به امضا رسانده حفر چاه در میدان نفتی الغراف عنوان شده است.

منبع: ایسنا

یونیسف "کشتار وحشتناک" در میانمار را محکوم کرد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد کشتن و آتش زدن حداقل ۳۵ نفر از جمله چهار کودک در میانمار را قویاً محکوم کرد.صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه‌ای نوشت: یونیسف از گزارش کشته و آتش زده شدن حداقل ۳۵ تن از جمله چهار کودک و دو تن از کارکنان سازمان بشردوستانه "نجات کودکان" استان کایا در شرق میانمار در تاریخ ۲۴ دسامبر شوکه و محزون شده است. در ادامه بیانیه آمده است: گزارش‌های قابل استناد می‌گویند که چهار کودک از جمله دو پسر هفده ساله، یک دختر نوجوان و یک کودک ۵-۶ ساله با جنسیت نامشخص طی این حمله کشته شده‌اند. دو کارمند سازمان نجات کودکان - که امروز مرگ‌شان تأیید شد - درحال بازگشت به دفتر نجات کودکان در لویکاو بودند.یونیسف ادامه داد: یونیسف قویاً این حمله علیه شهروندان، کودکان و کارکنان بشردوست را محکوم می‌کند. حفاظت از شهروندان و علی‌الخصوص کودکان و کارکنان سازمان‌های بشردوستانه باید مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی و پیمان‌نامه حقوق کودک - که میانمار نیز یکی از امضاءکنندگان آن است - در زمان درگیری‌ها به عنوان اولویت درنظر گرفته شوند.در انتهای بیانیه آمده است: یونیسف خواستار اقدام فوری جهت راه‌اندازی تحقیقات درخصوص این حادثه اسفناک و مسؤول دانستن مقصران است. ما به خانواده قربانیان و همکاران‌مان در نجات کودکان عمیقاً تسلیت می‌گوییم.میانمار از اول فوریه ۲۰۲۱ با سرنگونی دولت منتخب آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه این کشور به دست نظامیان در آشوب و ناآرامی به سر می‌برد.بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن کمک رسان به زندانیان سیاسی، بیش از ۱۳۰۰ تن در جریان سرکوب اعتراضات و راهپیمایی مخالفان حکومت ارتشی‌ها در این کشور کشته و بیش از ۱۱ هزار تن دیگر نیز حبس شده‌اند؛ اما ارتش میانمار این آمار را به مناقشه کشیده است.

هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی عراق خواستار پایان تحصن شد

هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی از تظاهرکنندگان خواست تا به تحصن خود در برابر منطقه الخضرا (سبز) بغداد پایان دهند. در نشستی که رهبران هیئت هماهنگی در منزل «همام حمودی»، برگزار کردند بر سر پایان دادن به تحصن در مقابل منطقه الخضرا توافق شد؛ اما در عین حال بر حق خود نیز در برگزاری تظاهرات طی روزهای آتی تاکید شد. حاضران در این نشست همچنین بر سر تشکیل هیئتی شامل «هادی العامری»، «فالح الفیاض» و «قیس الخزعلی» برای انجام دیداری با «مقتدی صدر» تواقق کردند. دادگاه عالی فدرال عراق روز گذشته نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اخیر این کشور را تأیید کرده بود.

منبع: ایسنا

«حاجی‌بابایی» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ شد

اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در نشست این کمیسیون مشخص و «حمید رضا حاجی‌بابایی» رئیس این کمیسیون شد. اولین نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برگزار و حمیدرضا حاجی‌بابایی به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شد. همچنین «سید محسن دهنوی» و «ابراهیم عزیزی» به عنوان نواب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه انتخاب شدند.«رحیم‌زارع» نیز سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ شد. همچنین علی‌اصغر باقرزاده و رحمت‌الله نوروزی نیز به عنوان دبیران کمیسیون تلفیق انتخاب شدند.

منبع: مهر

حزب الله و مقاومت فلسطین در یک جبهه قرار گرفتند

نماینده «حزب الله» در پارلمان لبنان در جریان دیدار با هیأتی از جنبش مقاومت اسلامی «حماس» گفت: «حزب الله» و مقاومت فلسطین در یک جبهه واحد علیه صهیونیست‌ها هستند.«حسن عزالدین» نماینده حزب الله لبنان در پارلمان لبنان با هیأتی بلندپایه از جنبش مقاومت اسلامی حماس به ریاست «جهاد طه» عضو دفتر سیاسی این جنبش در لبنان، دیدار کرد. بر اساس این گزارش، عزالدین در جریان دیدار با هیأت حماس تأکید کرد: حزب الله با مقاومت فلسطین در یک جبهه واحد علیه صهیونیست‌ها قرار دارد. مسأله فلسطین به حزب الله ارتباط دارد. ما به ملت فلسطین و درد و رنج آن اهتمام داریم. نماینده حزب الله در پارلمان لبنان در ادامه گفت: برخی به دنبال فتنه افکنی در میان فرزندان ملت فلسطین هستند. هدف اصلی و اساسی از این تلاش‌ها تضعیف مقاومت است. ما معتقدیم که آینده از آن مقاومت است. از سوی دیگر، جهاد طه نیز در سخنانی اظهار داشت: واقعیت این است که وقوع درگیری در اردوگاه فلسطینی برج الشمالی در لبنان بسیار دردناک بود. ما همچنان خواستار آشکار شدن ابعاد و زوایای پنهان این درگیری‌ها هستیم.

منبع: مهر

حملات سایبری علیه زیرساخت‌ها پیگیرد حقوقی می‌شود

وزیر امور خارجه در دیدار سردار جلالی گفت: حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور را در مجامع بین‌المللی از نظر حقوقی پیگیری خواهیم کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در دیدار با سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: حملات سایبری علیه زیرساخت‌های کشور را در مجامع بین‌المللی از نظر حقوقی پیگیری خواهیم کرد. در این دیدار موضوعات مختلف همکاری‌ها در زمینه پدافند غیرعامل از جمله توسعه روابط کشورمان با سایر کشورهای دنیا، پیگیری‌های حقوقی و سیاسی از سوی وزارت خارجه در محافل بین المللی، ایجاد بسترهای لازم جهت مراودات و گفتگوهای علمی- پدافندی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن برشمردن توانایی‌ها و ظرفیت‌های علمی کشورمان و نیاز سایرکشورها از جمله برخی همسایگان در زمینه مسائل مربوط به پدافند غیرعامل، نسبت به استفاده از همه ابزارهای حقوقی و سیاسی موجود در وزارت خارجه، برای توسعه و به روزآوری هر چه بیشتر این دانش بومی، اعلام آمادگی کرد. در این دیدار، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز با ابراز امیدواری نسبت به افزایش همکاری‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور با وزارت امور خارجه در دولت جدید، مهمترین هدف سازمان را رصد و مهار تهدیدات و کاهش مخاطرات و آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدات خارجی اعلام و به شکل گیری تهدیدات نوین در فضای بین المللی اشاره و بر لزوم انجام اقدامات متناسب حقوقی و سیاسی در این فضای جدید تأکید کرد. سردار جلالی در ادامه با تاکید بر این موضوع که امروز دشمنان ما عملیات علیه زیرساخت‌های حیاتی کشور را در دستور کار خود قرار داده اند، بر لزوم دفاع جمعی و هم افزا در برابر تهدیدات تاکید کرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با تاکید بر توانایی‌های کشورمان در حوزه پدافند غیرعامل از جمله دارا بودن بیش از ٢۵٠ کالای راهبردی، نسبت به همکاری با سایر کشورهای دوست اعلام آمادگی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پروازهای زیارتی به سوریه تصویب شد

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس هماهنگی‌ها، نخستین گروه از زائران ایرانی پس از یک وقفه چند ساله، هفته آینده به سوریه اعزام خواهد شد. علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس هماهنگی‌ها، نخستین گروه از زائران ایرانی پس از یک وقفه چند ساله، هفته آینده به سوریه اعزام خواهد شد.وی گفت: چرخه جدید اعزام زائران ایرانی به سوریه پس از اعلام موافقت طرف سوری به نمایندگی سیاسی کشورمان در دمشق از هفته آینده فعال خواهد شد.وی در ادامه این نشست در خصوص حج ۱۴۰۱ و دیدارهای وزیر حج و عمره عربستان با مسئولان برخی کشورهای اسلامی اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونایی، آمادگی در قالب سناریوهای احتمالی را در دستور کار خود قرار داده و در حوزه اجرا در حال برنامه ریزی و پیگیری هستیم. نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز در ادامه این نشست با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و پیام‌های دو سال گذشته در مورد حج در برنامه ریزی‌های این سازمان و بعثه ابراز امیدواری کرد که حج آینده با اتخاذ تدابیر مناسب از طرف کشور میزبان با مشارکت زایران سایر کشورها برگزار شود.حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب لزوم توجه به بهداشت در کنار تغذیه و تدارکات را یادآور شد و از برگزارکنندگان این همایش خواست که کارگروهی متشکل از دست اندرکاران امور تغذیه و تدارکات در سفرهای حج، عمره و اعتاب مقدسه و اساتید و متخصصان علمی و دانشگاهی برای بیان و انتقال تجارب تشکیل شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کرونا اقیانوس پیماها را سرگردان کرد

دست کم چهار کشتی اقیانوس پیما در قاره آمریکا بخاطر شیوع کرونا موفق به پیاده کردن مسافرانشان نشده اند.

دست کم ۴ کشتی اقیانوس پیمای کروز این هفته در قاره آمریکا بخاطر وجود مواردی از ابتلاء به کرونا، اجازه نزدیک شدن به بنادر و یا پیاده کردن مسافر در بنادر را نیافتند. اگرچه از زمانی که کشتی‌های آمریکایی با الزام تزریق واکسن و بکارگیری دیگر اقدامات بهداشتی برای به حداقل رساندن شیوع کرونا، از تابستان خدمات خود را از سر گرفته اند، اما شمار کشتی‌های کروزی که مجبور شدند برنامه‌های سفر خود را تغییر دهند، افزایش یافته است. شرکت کشتیرانی «هلند آمریکا لاین» گفت: تعداد اندکی از خدمه‌ای که بطور کامل واکسینه شده بودند، جواب آزمایش شأن مثبت در آمد؛ اما همه آن‌ها یا اصلاً بدون علائم بیماری هستند و یا علائمی خفیف دارند. با این حال، این اختلال‌ها در سفرهای دریایی با آنچه در مارس ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، فاصله دارد؛ زمانی که همه گیری کرونا سبب شد تا این صنعت با تعطیلی روبرو شود و به هفته‌ها تلاش برای تخلیه مسافران از کشتی‌ها و خدمه آن منجر شد؛ چرا که در آن زمان بنادر دریایی به روی کشتی‌هایی که در آن‌ها موارد ابتلاء به کرونا مشاهده شده بود، بسته شده بود.حال این اختلال در سفرهای دریایی کنونی در زمانی صورت پذیرفته است که نگرانی‌های جهانی درباره قدرت سرایت پذیری بالای سویه «امیکرون» بالا گرفته و آمار ابتلاء به کرونا در آمریکا و مناطق دیگر جهان رو به افزایش است. همچنین این در حالی است که مشاور ارشد بهداشتی کاخ سفید در سخنانی از مردم آمریکا خواسته است به دلیل شیوع سویه جدید کرونا جشن‌های سال نو میلادی را برگزار نکنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بازگشت ۵ هزار مگاوات برق‌آبی به مدار

مدیرکل دفتر بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق آبی کشور از بازگشت بیش از ۵ هزار مگاوات واحد نیروگاهی برق‌آبی به مدار خبر داد. مدیرکل دفتر بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق آبی کشور گفت: تعمیرات سالیانه ۱۳۲ واحد نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت ۱۲ هزار مگاوات از دوازدهم شهریور شروع شده است. آقای حاجیانی افزود: تاکنون تعمیرات اساسی ۷۷ واحد به پایان رسیده و تعمیرات ۲۴ واحد با ظرفیت حدود ۴ هزار مگاوات در دست اجراست. مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی همچنین از آغاز تعمیرات اساسی ۳۱ واحد نیروگاه‌های برق‌آبی با ظرفیت ۳ هزار و سیصد مگاوات در روزهای آتی خبر داد. نیروگاه‌های برق‌آبی کشور با ظرفیت ۱۲ هزار و ۱۸۷ مگاوات، حدود ۱۶ درصد از ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

هشدار سازمان راهداری به مسافران زمستانی

سازمان راهداری وحمل و نقل جاده‌ای از پیش‌بینی آغاز بارش برف و باران در جاده‌های استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، جنوب اصفهان و خوزستان خبر داد. برای مناطق اعلام شده رعد و برق، در نواحی مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت و در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف پیش بینی می‌شود.این شرایط در جاده‌های استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، جنوب اصفهان و خوزستان است. سازمان راهداری از مسافران خواست احتیاط لازم و اقدامات پیشگیرانه هنگام تردد را انجام داده و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشند.برپایه این گزارش، آخرین وضعیت محورهای شمالی حاکی از تردد روان و بدون مداخلات جوی در محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین- رشت است.

منبع: شبکه خبر

مانور موشک‌های بالستیک

فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ما توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده کار دشمن را بسیار سخت می‌کند.سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ سپاه که با شلیک انبوه موشک‌های بالستیک در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد، اظهار داشت: زدن موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند، مورد اصابت قرار بدهند، ولی با این کاری که انجام شد تقریباً صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضربدر صفر شد و دیگر ارزشی ندارد.وی با تاکید بر اینکه دشمنان دیگر نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای فرود می‌آید، گفت: چون سرعت نسبی موشک‌های پدافندی و موشک‌های بالستیک با سرعتی حدود ۱۵-۲۰ ماخ به هم نزدیک می‌شوند، اگر دشمنان نقطه آینده و معادله مسیر را نتوانند در بیاورند، کار خیلی مشکلی در پیش رو خواهند داشت. فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفت: ما توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده، کار دشمن را بسیار سخت می‌کند.

منبع: شبکه خبر

هشدار ۳۱ دسامبری به آمریکا

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق درمورد خروج نیروهای خارجی از عراق بیانیه‌ای منتشر کرد. العامری در این بیانیه اعلام کرد: به مناسبت نزدیک شدن تاریخ خروج نیروهای خارجی از عراق یعنی سی و یکم دسامبر سال ۲۰۲۱، بر نکات زیر تاکید می‌کنیم: ۱- نیروهای رزمی خارجی (در همه رده‌ها) باید روز سی و یکم دسامبر سال ۲۰۲۱ از عراق خارج شوند و هیچ گونه حضور نظامی را تحت هیچ عنوان و بهانه‌ای نمی‌پذیریم. ۲- تحویل همه پایگاه‌ها یا بخش‌هایی از پایگاه‌های عراق که دست نیروهای خارجی است، به ویژه پایگاه‌های حریر و عین الاسد به ارتش یا دستگاه‌های امنیتی پس از سی و یکم دسامبر ضروری است. ۳- هرگونه نیاز به حضور مستشار یا مربی یا کادر فنی باید از جانب فرماندهان بلندپایه نظامی به طور دقیق بررسی شود (از نظر تعداد، حوزه تخصص و محل نیاز به هر یک از رده‌ها). همچنین علل این نیاز به صورت شفاف بیان شود تا همه چیز براساس توافق نوشته شده میان دو دولت عراق و آمریکا و نیز قوانین جاری در عراق باشد. ۴- ورود و خروج همه مستشارها، کادر فنی و مربیان باید درچارچوب قوانینی باشد که احترام به حاکمیت کشور را تضمین می‌کند. ۵- عراق باید بر حریم هوایی حاکمیت کامل داشته باشد.

منبع: شبکه خبر

طرح «ایمنی و سلامت» پلیس در زمستان

معاون عملیات پلیس راهور ناجا از اجرای طرح «ایمنی و سلامت» پلیس راهور تا پایان دی ماه به منظور کاهش تصادفات در کشور خبر داد. سرهنگ داوود قاسیمان در ارتباط با برنامه روی خط خبر، با بیان این که تصادفات یک معضل مهم برای توسعه حمل و نقل و سلامت جامعه محسوب می‌شود گفت: به همین منظور ماهانه در طول سطح کشور طرح‌هایی برای برخورد با تخلفات حادثه ساز اجرا می‌کنیم.سرهنگ قاسیمان طرح «ایمنی و سلامت» پلیس راهور را یکی از این طرح‌ها دانست و افزود: این طرح از ۴ دی تا پایان دی به منظور تشدید برخورد با تخلفات حادثه ساز همچون عدم توجه به جلو، استفاده از تلفن همراه، نبستن کمربند ایمنی، سرعت و سبقت‌های غیرمجاز اجرا می‌کنیم.معاون عملیات پلیس راهور ناجا با بیان اینکه متأسفانه در سال جاری تصادفات ناگواری داشتیم تاکید کرد: انحراف به چپ و خواب آلودگی نیز جز تخلفات حادثه ساز محسوب می‌شود.وی همچنین گفت: آمار تصادفات نسبت به سال ۹۸ کاهشی بوده، اما نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تصادفات بودیم.

منبع: شبکه خبر

۹۰۰۰ نفر به ظرفیت پزشکی کشور اضافه خواهد شد

شورای عالی انقلاب فرهنگی با افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل، به مدت ۴ سال موافقت کرد. این دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور جذب خواهند شد اما بصورت بومی گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا می‌کنند.در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رییسی برگزار شد، بررسی افزایش جذب دانشجویان رشته‌های پزشکی و تدوین سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار گرفت. در این جلسه افزایش سالیانه جذب ۲۰ درصد دانشجوی پزشکی نسبت به سال قبل به مدت ۴ سال مورد موافقت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. این افزایش اختصاص به مناطق محروم دارد و دانشجویان در همه دانشگاه‌های کشور جذب خواهند شد اما بصورت بومی گزینی به مناطق محروم اختصاص پیدا خواهند کرد. این افزایش بطور خاص برای عموم داوطلبین به منظور خدمت در مناطق محروم بوده و تابع ضوابط سایر سهمیه‌ها نیست. در مجموع این چهار سال، ۹۰۰۰ نفر به ظرفیت پزشکی کشور اضافه خواهد شد. همچنین در جلسه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و قرار شد اعضا نظرات خود را ظرف مدت یک هفته به کارگروه تحول این شورا تحویل دهند. این سند مشتمل بر بخش‌هایی چون قرارگاه فرهنگی کشور، تحول در شورا، ترکیب حضور اعضای حقوقی، تحول در دبیرخانه و تاکید بر ساختار اجرایی شدن شورا تدوین شده است.

منبع: ایرنا

اتصال ریلی شلمچه به بصره کلید رزده شد

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه- بصره پس از ۲۰ سال توقف بر اساس نقشه راه تفاهم شده بین مسوولان دو کشور ایران و عراق خبر داد و گفت: این پروژه آورده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیاری برای کشورمان به همراه خواهد داشت. از وزارت راه وشهرسازی، «میعاد صالحی» که به منظور امضای تفاهم‌نامه احداث راه آهن شلمچه- بصره و بازدید از برخی از پروژه‌ای ریلی به کشور عراق سفر کرده است، پس از انعقاد تفاهم‌نامه اظهار داشت: موضوع احداث خط ریلی از شلمچه به بصره، در حقیقت تکمیل کریدور گسترده شرق به غرب است که در حال حاضر در آن انقطاع وجود داردمعاون وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: هدف ما این است که کریدورهای ترانزیتی را برقرار کنیم و اگر جایی نقصی وجود دارد آن را برطرف کنیم و در همین راستا در عراق نقشه راهی عملیاتی در خصوص این پروژه به امضا رساندیم که به رفع موانع می‌پردازد.صالحی با بیان اینکه طول این خط کمتر از ۴۰ کیلومتر است، افزود: تاکنون موانع زیادی برای ساخت این خط وجود داشته و ما سعی کردیم که در این نقشه راه به حل این موانع به شکل عملیاتی بپردازیم.ایران و عراق نخستین بار در سال ۹۰ برای احداث این خط آهن تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ در سال ۹۳ بار دیگر تفاهم‌نامه احداث راه آهن شلمچه-بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

منبع: ایرنا

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی وارد اسلام‌آباد شد

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اعضای هیات جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور مذهبی پاکستان دیدار و طرفین پیرامون همکاری‌های دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و مسائل جهان اسلام تبادل نظر کردند. حجت الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» در سومین روز از سفر خود به پاکستان در شهر اسلام‌آباد با «پیر نورالحق قادری» وزیر امور مذهبی پاکستان دیدار کرد. در این نشست مولوی «نذیر احمد سلامی» نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، «سید محمدعلی حسینی» سفیر ایران در پاکستان و «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی کشورمان حضور داشتند. طرفین آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه ایران و پاکستان، مناسبات فرهنگی و دینی دو کشور، وضعیت منطقه به ویژه مسائل پیرامون فلسطین و جهان اسلام را مورد بررسی قرار دادند.وزیر امور مذهبی پاکستان با ابراز خرسندی از حضور هیات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در اسلام‌آباد از تلاش‌های این نهاد اسلامی در راستای هم‌افزایی میان علمای جهان اسلام و تحکیم همبستگی میان ملل مسلمان از جمله ایران و پاکستان قدردانی کرد. وی بر تعهد پاکستان برای تعمیق روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران، تبادل هیات‌های مذهبی و نخبگان دینی از جمله ترویج گردشگری زیارتی از پاکستان به اماکن مذهبی ایران تاکید کرد. اعضای هیات کشورمان امروز با علامه «سید ساجد علی نقوی» رهبر ارشد شیعیان و رئیس حزب تحریک اسلامی و همچنین مسوولان شورای علمای شیعه پاکستان نیز دیدار کردند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب برای شرکت در برنامه‌های مختلف از جمله دیدار با برخی مقامات دینی و علمای ارشد مذاهب اسلامی پاکستان یکشنبه گذشته وارد اسلام آباد شد.

منبع: ایرنا

حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصویب شد

اعضای کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مصوب کردند که این طرح برای بررسی بیشتر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع داده شود.دوازدهمین جلسه حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی با حضور اعضای این کمیسیون و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. در این جلسه موضوع درخواست فرصت مرکز پژوهش‌های مجلس از کمیسیون برای دادن فرصت به منظور ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی خود درباره این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت. براساس این گزارش در این جلسه موافقان و مخالفان این درخواست مطالبات خود را مطرح کردند اما در نهایت تصمیم کمیسیون بر این شد تا به مرکز پژوهش‌های مجلس یک فرصت ۲۰ روز داده شود تا نظرات کارشناسی خود را به کمیسیون ارائه کند.

منبع: تسنیم

سفر رئیس‌جمهور به روسیه

سخنگوی دولت از سفر رئیس‌جمهور به کشور روسیه در اوایل سال آینده میلادی خبر داد. بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست با خبرنگاران از سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه در روزهای آینده خبر داد.وی در این رابطه گفت: آیت‌الله رئیسی اوایل سال آتی میلادی به روسیه سفر می‌کند و معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در حال برنامه‌ریزی برای انجام این سفر است. گفتنی است؛ پیش از این اعلام شده بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از آیت‌الله رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، به‌طور رسمی دعوت کرده بود. پوتین دراین‌باره گفته بود: «من امیدوارم که رئیس‌جمهور ایران دعوت من را بپذیرد و بتواند اوایل سال آینده [میلادی] به روسیه سفر کند.»پیش‌بینی می‌شود در این سفر تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مهمی به امضا برسد و در خصوص مسائل مهمی همچون برجام و افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری گفتگوهایی صورت بگیرد.

منبع: تسنیم

تجارت ۹۸ میلیارد دلاری در یک سال

سرپرست گمرک ایران، با اشاره به پیش بینی تجارت ۹۸ میلیارد دلاری تا پایان سال، گفت: در حالی که کمتر از سه ماه به پایان سال ۱۴۰۰ باقی است، تجارت خارجی کشور در ۹ ماهه امسال از مرز ۷۲ میلیارد دلار گذشت. علیرضا مقدسی، سرپرست گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر ماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و یکصد میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند تجارت کنونی تجارت خارجی کشورمان تا پایان سال به ۹۸ میلیارد دلار خواهد رسید.وی افزود: از کل تجارت صورت گرفته در مدت مذکور ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن آن به ارزش ۳۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار به صادرات اختصاص دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۸ درصد و از لحاظ ارزش ۴۰ درصد افزایش داشته است که این میزان از کل صادرات یکساله سال ۹۹ بیشتر شده است که انتظار داریم به حفظ روند صادرات، این میزان تا پایان سال به ۴۷ میلیارد دلار برسد.سرپرست گمرک ایران تصریح کرد: رشد صادرات غیرنفتی در شرایط تحریمی و وجود محدودیت‌های اقتصادی، حاصل تلاش و همت همه دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجی، به ویژه فعالان اقتصادی است و انتظار می‌رود با رفع مشکلات و تنگناهای موجود، شاهد بهبود وضعیت تجارت در آینده باشیم.سرپرست گمرک ایران همچنین با اشاره به رشد ۷۶ درصدی ترانزیت کالاهای خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۹ ماهه امسال ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تن کالا از خاک کشورمان ترانزیت شده است که پیش بینی می‌شود که تا پایان سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالای عبوری از کشور برسد.

منبع: تسنیم

پایان عملیات سلسله جبال حمرین

اداره اطلاع رسانی حشد شعبی عراق از پایان عملیات در سلسله جبال حمرین خبر داد.«طالب الموسوی» فرمانده عملیات دیالی حشد شعبی از پایان عملیات علیه باقیمانده داعشی‌ها در سلسله جبال حمرین خبر داد و گفت: فرماندهی عملیات دیالی و کرکوک و شرق دجله حشد شعبی مرحله دوم عملیات در منطقه واقع میان جاده کرکوک به بغداد و «عین لیلی به قره تپه» در سلسله جبال حمرین را به پایان رساندند.وی بیان کرد: این عملیات با همراهی فرماندهی عملیات دیالی و ارتش عراق در پنج محور با مشارکت نیروهای تیپ یکم، چهارم، بیستم، ۲۳ و ۲۴ و تیپ نداء دیالی و نیز مشارکت نیروهای ویژه و تیپ ۵۲ محور شمال حشد شعبی انجام شد.الموسوی با اشاره به پشتیبانی هوایی ارتش عراق از این عملیات، گفت: مرحله اول عملیات به کشف هشت مخفیگاه داعشی و خنثی سازی پنج بمب منجر شد و مرحله دوم نیز به کشف ۱۳ مخفیگاه داعشی و انهدام سه بمب منجر شد.وی گفت: یگان خنثی سازی حشد شعبی موفق به پاکسازی ۱۸ کیلومتر و کشف ۱۵ بمب کارگذاشته شده از سوی.داعش برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی شد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha