سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام یگانه

حوزه/ حجت الاسلام یگانه پویا گفت: علمای دین، اخلاق را به سه بخش اخلاق الهی ، فردی و اجتماعی تقسیم می‌کنند که هر سه مورد در زندگی حضرت زهرا (س ) در حد اعلی تجلی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مجید یگانه پویا امروز در مراسم ایام فاطمیه که در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: علامه مجلسی در جلد ۴۳ بحارالانوار به زندگی حضرت زهرا (س) از ولادت تا شهادت و اتفاقات، فضائل اخلاقی و گفتاری ایشان پرداخته و لازم است طلاب محترم این کتاب را مطالعه کنند.

وی اضافه کرد: علمای دین، اخلاق را به سه بخش اخلاق الهی که به یقین به پروردگار و عبادت‌های شخصی و …مربوط است، فردی؛ که به خود انسان بالذات مرتبط می‌باشد و اجتماعی که ارتباط انسان با دیگران را مشخص می‌کند، تقسیم می‌کنند.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه آذربایجان غربی افزود: در آموزه‌های دینی به مسئله اخلاق اجتماعی که برخورد با محیط زیست و حقوق حیوانات … یکی از آنهاست، تاکید فراوان شده است و پیامبر اکرم (ص) به مسلمانان سفارش می‌کردند، در جنگ‌ها درختان را نبُرّند و با شلاق بر صورت حیوانات نزنند و آن‌ها را اذیت نکنند.

حجت الاسلام یگانه پویا در ادامه به ارتباط انسان با دیگران اشاره کرد و گفت: در کتاب آداب المتعلمین و دیگر کتب اخلاقی به مسئله اخلاق اجتماعی توجه بسیار شده است و باید جلد ۴۳ نهج‌البلاغه را با نگاه محورهای سه‌گانه فوق مطالعه کرده و مصادیق مختلف را از آن احصاء و در جامعه تبیین کرد.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در زندگی حضرت زهرا (س) تقبیح تجمل گرایی و صداقت ایشان است که در زیر مجموعه اخلاق فردی حضرت تعریف می‌شود و لذا ایثار ایشان را در دعا کردن به همسایه‌ها مشاهده می‌کنیم و یکی از القاب فاطمه (س) هانیه است و علامه مجلسی آن را اینگونه معنا می‌کنند که حضرت نسبت به فرزندان و شوهر خود بسیار مهربان بود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه با بیان این که کار در منزل، برخورد با خانواده، فرزند داری و همسرداری حضرت زهرا (س) از مهم‌ترین درس‌هایی است که باید از زندگی ایشان بگیریم، اضافه کرد: فقه در زندگی یک مسئله حداقلی است و حضرت زهرا (س) که الگوی برتر در اسلام می‌باشند، با اخلاق در خانواده زندگی می‌کردند و در اواخر عمر حضرت زهرا (س) با این که در زندگی خود حداکثر ایثار و فداکاری را در مورد امام علی (ع) نشان داده است از امیرالمؤمنین حلالیت می‌خواهد.

وی تاکید: علامه جوادی آملی به در ایام تبلیغ به مبلغین سفارش می‌کردند که در مسئله تبلیغ باید نیاز مخاطب را در نظر بگیریم و بر اساس آن سخن بگوییم نه بر اساس مذاق و خواسته آن‌ها، و نباید در مجالس مطالبی طرح شود که خروجی آن مایه اختلاف در خانواده‌ها و جامعه‌ها باشد و نتیجه جلسات و سخنرانی‌های ما باید به همدلی، محبت و آرامش در خانواده کمک کند.

انتهای خبر./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha