سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
محمدمهدی الهی‌پور

حوزه/ مسئول دفتر موقوفات و امور حقوقی حوزه علمیه خراسان، بیان کرد: یکی از بهترین راهکارهای ایجاد فضای تربیتی و اخلاقی در جامعه، توسعه مدارس پیش‌حوزوی با نگاه ویژه به مباحث کودک و نوجوان است.

به‌گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام محمدمهدی الهی‌پور در نشست هم‌اندیشی با مدیران مدارس پیش‌حوزوی مشهد که توسط مدیریت پذیرش و مدارس پیش‌حوزوی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در اتاق جلسات برگزار شد، گفت: اینکه برخی طلاب و دانش‌آموختگان حوزوی با ایجاد ظرفیت مدارس پیش‌حوزوی، در مسیری متناسب با رسالت حوزه‌های علمیه (آموزش‌وپرورش با نگاه تربیتی) قرار گرفته و بستر جدیدی را تدارک دیده‌اند، ارزشمند است.

وی با اشاره به روایات ائمه‌اطهار (علیهم الاسلام) دربارهٔ تربیت از سنین پایین‌تر، گفت: یکی از بهترین راهکارهای رونق فضای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی، کار با کودک و نوجوان است که مدارس پیش‌حوزوی می‌توانند این رسالت را به عهده بگیرند؛ بنابراین باید از این ظرفیت حمایت کرد.

مسئول دفتر موقوفات و امور حقوقی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه عرصهٔ کودک و نوجوان اساسی‌ترین کار در مباحث تربیتی است، افزود: کار کودک و نوجوان تخصصی است و همت ویژه‌ای را می‌طلبد، اما مباحث تربیتی را باید در بسته‌های خانوادگی در نظر گرفت تا تأثیرات بیشتری در بحث خانواده‌ها نیز داشته باشد.

وی در ادامه به مشکلات کنونی مدارس پیش‌حوزوی اشاره و ابراز کرد: یکی از معضلات در خصوص مکان این مدارس است که بعضاً استیجاری است و علاوه بر مشکلات عدیده پرداخت اجاره‌بها، مکان مدرسه نیز پس از اتمام قرارداد باید تخلیه شود؛ بنابراین در این خصوص باید تدبیر دیگری اندیشید.

حجت‌الاسلام الهی‌پور بیان کرد: با توجه به ظرفیت مدارس پیش‌حوزوی در جذب خیّر و بانی برای ساخت و تجهیز مدارس، دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان آمادگی دارد که با اعلام مناطق موردتقاضا جهت تأسیس مدرسه، بخشی از زمین‌های وقف را در اختیار قرار دهد.

وی تصریح کرد: این آمادگی در خصوص واگذاری بخشی از زمین‌های وقفی که در موارد صلح‌نامه‌های آن‌ها مدارس پیش‌حوزوی نیز دیده شده، امکان‌پذیر است و فقط هزینه‌های ساخت و احداث با متقاضیان خواهد بود.

مسئول دفتر موقوفات و امور حقوقی حوزه علمیه خراسان گفت: در وقف‌های جدید در کنار هر مدرسه‌ای باید مدارس پیش حوزوی نیز در نظر گرفته شود و مجموعه‌های حوزوی مدنظر وقف‌های جدید باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه مهم‌ترین و مؤثرترین کار، بحث کودک و نوجوان است، بنابراین برای تأثیرگذاری در بستر بزرگ‌تری از سطح جامعه می‌توان با بحث خرید خدمات از آموزش‌وپرورش نیز وارد مدارس این بخش شد و از ظرفیت معلمانی که دل‌سوز، انقلابی و متدین هستند، در راستای اهداف حوزوی استفاده کرد.

مدیران مدارس پیش‌حوزوی نیز در این جلسه به ایراد نظرات و مشکلات خود پرداختند که «قوانین دست‌وپا گیر آموزش‌وپرورش در بحث مکان‌های مدارس»، وقت‌گیر بودن مسائل پشتیبانی مدارس نسبت به مسائل تربیتی» و «ایجاد مکان‌های ثابت جهت مدارس» از جمله مواردی بود که اعلام شد.

انتهای پیام/‏۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha