پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست ملی کوثر هدایت

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید نقش مسجد، به نقش محوری این مکان مقدس در تمدن سازی اشاره کردند و تجلی این محوریت را با حضور امامان شایسته در مساجد ممکن دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در پیامی خطاب به مدیران کل و معاونان فرهنگی ادارات تبلیغات اسلامی و راهیاران شهرستانی بنیاد هدایت حاضر در نشست ملی «کوثر هدایت سلام الله علیها»، اسلام را دینی تمدن ساز دانستند و بر نقش محوری مسجد در ایجاد تمدن اسلامی تأکید کردند.

متن کامل پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین والصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا أبی القاسم المصطفی محمد و علی أهل بی ته الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم که با حضور علما و فضلاء و فرهیختگان تشکیل گردیده است.

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَی فِی خَرَابِهَا أُولَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ (بقره، ۱۱۴)

هر جامعه‌ای نیازمند پیشرفت و تحول می‌باشد و اصولاً جامعه تحول خواه به پیشرفت دست پیدا خواهد کرد و اغلب جوامع پیشرفته، تحول را بر اساس فرهنگ مردم خود آغاز می‌کنند. در این میان دین را از عوامل و عناصر تمدن به شمار می‌آورند و این از آن جهت است که دین تأثیر غیر قابل انکاری در جوامع بشری دارد.

در دوران معاصر ما نیز این موضوع مورد توجه است و در ساختار اجتماعی همچنان جایگاه دین از موقعیت خاصی برخوردار است و امروز باید دقت کرد نقش دین در ایجاد و تداوم تمدن بشری نقش اساسی است و در بین ادیان، دین اسلام از پویایی خاصی برخوردار است و در دوران‌های مختلف تاریخی توانست اثرگذار باشد، به تعبیر دیگر دین اسلام یک دین تمدن ساز است، دینی که توسعه فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را اهمیت می‌دهد.

در حال حاضر و عصر معاصر ما نیز در شکل گیری ساختارهای نوین اجتماعی، دین همچنان حضور مؤثر و پررنگ دارد یکی از این نمادهای اثر گذار مساجد است، مسجد از آغاز اسلام به عنوان مهمترین مرکز برای تمدن سازی محسوب می‌شود. امروز مسجد همان نقش و اهمیت را می‌تواند داشته باشد همانطور که در گذشته محل گردهمایی‌ها و تجمعات دینی و سیاسی بود؛ امروز نیز باید با برجستگی بیشتری نمود پیدا کند. مسجد هیچ گاه و در هیچ زمانی از تاریخ فقط به عنوان یک مکان مقدس برای اعمال عبادی و فردی محسوب نمی‌شود، بلکه مسجد تجلی یک فرهنگ و تفکر اسلامی بود.

از ظاهر مسجد و بهره‌مندی از معماری اسلامی گرفته تا درون آن اجتماع عبادی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و قضائی، همه و همه از موارد کاربری این مکان مقدس است و در واقع مسجدی که حضرت امیر علیه السلام با این ویژگی او را معرفی می‌کند.

در روایتی از امیرالمومنین علیه السلام آمده است که فرمودند: «وَ کَانَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ یَقُولُ: مَنِ اِخْتَلَفَ إِلَی اَلْمَسَاجِدِ أَصَابَ إِحْدَی اَلثَّمَانِ أَخاً مُسْتَفَاداً فِی اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً أَوْ آیَةً مُحْکَمَةً أَوْ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً أَوْ کَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًی أَوْ یَسْمَعُ کَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَی هُدًی أَوْ یَتْرُکُ ذَنْباً خَشْیَةً أَوْ حَیَاءً» (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۴۸۰)

بر این اساس نقش مساجد در ایجاد تمدن اسلامی یک نقش محوری است و این محوریت، زمانی تجلی پیدا می‌کند که دارای یک امام شایسته باشد، در واقع تمدن اسلام بر پایه معارف دینی و بهره‌مندی از مباحث فقهی و اصولی و دستاورد حدیثی و بیان اهل بیت علیه الاسلام است که شکل می‌گیرد و برای ترغیب مردم به این موضوع با بیان شایسته و متکی بر عقلانیت امام یک مسجد، محل بسیار مهم و اثر گذار است.

در کشور ما نقش اثرگذار مسجد و یک امام شایسته کاملاً در تجربه تاریخی ما مشخص است، یکی از عوامل موفقیت پیروزی انقلاب اسلامی محور قرار دادن مساجد بود و هر مسجدی که امام بصیر و عالم عامل داشت محور بود و محل تربیت افراد آگاه و مطلع و در بعد از پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس نقش مسجد بی‌بدیل بود و همچنین در تربیت نیروهای انقلابی برای پذیرش مسئولیت‌های نظام اسلامی مؤثر بوده است و لازم است نقش اولیه مساجد در دوران ابتدای اسلام و همچنین زمان انقلاب و دوران دفاع مقدس زنده شود و مساجد با محوریت امام جماعت در رسیدگی به امور فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم فعال شود. در جریان اخیر بیماری کرونا دیدیم که بعضی از مساجد بسیار در کمک رسانی به مردم و اقشار نیازمند مؤثر بوده‌اند.

مسجد و امام جماعت در طراز انقلاب باید علاوه بر اعمال واجب و مستحب عبادی، بصیرت افزایی، دشمن شناسی معرفی ثمرات این انقلاب و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و عملی کردن مسیره امام (راحل) را در نظر داشته باشند و خود را در کنار مردم قرار دهد و مسجد را محور تمام فعالیت‌ها معرفی کند و شرایط را برای کارهای مختلف فراهم آورد و محلی برای حضور اقشار مردم خصوصاً جوانان و بانوان باشد.

امروز ائمه محترم جماعت با بهره‌مندی از نظرات امام راحل و رهبری معظم انقلاب خصوصاً آشنایی صحیفه نور و دفتر تبیان می‌توانند مفید باشند.

در پایان لازم می‌دانم از همه دست‌اندرکاران این برنامه خصوصاً سازمان محترم تبلیغات اسلامی تشکر نمایم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم.

حسین نوری همدانی

۲۹/۱۰/۱۴۰۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha