پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نوریجانی

حوزه/ مسئول باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ـ ایران تصریح کرد: غیرت دینی نیاز به بازتولید و بازآفرینی توسط رسانه ها دارد چراکه این عنصر موثر اجتماعی می تواند منجر به خلق ارزش های معنوی و اجتماع ساز شود.

حجت الاسلام علی نوریجانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه رسانه در عصر جامعه شبکه ای، مولد ارزش‌های فرهنگ آفرین است و توانمندی ارزش زایی و در عین حال ارزش زدایی دارد، اظهار داشت: «غیرت دینی» همان چیزی است که فضای جهانی رسانه‌ای به سوی استحاله آن و جایگزین سازی برخی مفاهیم نوین جهانی دارد. این مؤلفه اگر در محیط و بستر افکار عمومی جامعه‌ای دچار فروکاست معنایی شود، امکان آسیب پذیری فرهنگ آن جامعه بالاتر می‌رود.

وی افزود: نمی‌توان درباره عزت نفس ملی و اعتماد به نفس عمومی در جامعه‌ای سخن گفت اما نسبت به تغییر رویکردهای فرهنگی آن جامعه بی اعتنا بود.

رئیس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران معتقد است: جوامع از طرق مختلف باید نسبت به صیانت از فرهنگ خود اقدام کنند. مفهوم زدایی از کلمات و مبانی معنایی یک جامعه که عناصر کلیدی زیست بوم فرهنگی آن جغرافیا هستند، دارای اهمیت است.

وی غیرت دینی را از مبانی ایرانی اسلامی فرهنگ کشور دانست و افزود: نمی‌توان از کشوری با پشتوانه فرهنگی ما برخی از مؤلفه‌ها را زدود. رسانه امروز ابزار فرهنگ زایی و فرهنگ زدایی است و سیاستگذاران رسانه‌ای و فرهنگی باید ضمن طراحی اقدامات آفندی، در حوزه پدافند رسانه‌ای نیز طراحی‌های دقیق و هوشمندانه داشته باشد.

وی صادقانه‌ترین و شفاف‌ترین دکترین مواجهه هوشمندانه با رویکردهای رسانه‌ای که بنای مهندسی و مدیریت افکار عمومی برای نیل به اهدافی همچون بدبین سازی، ابهام‌آفرینی، ناامیدسازی، زداینده عزت‌نفس ملی و … را دارند، روش تبیین و افشاگری مبتنی بر اخلاق و صداقت و البته همراه با دقت و سرعت و مبتنی بر نظام موضوعات دارای اهمیت دانست و گفت: تبیین در معنا ناظر بر بیانگری منجر به آشکار روشنگری است؛ شرحی برای یک پدیده یا رویداد برحسب شرایط علّی آن و روشن کردن نورافکن بر روی موضوعاتی که بنای آشفته سازی افکار عمومی را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha