شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1005369
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
کتاب

حوزه/ در جهان‌بینی اسلامی، نگرش و بینش خاصی نسبت به علم و کسب آن وجود دارد. کتاب "بینش علمی" طلیعه ای برای تبیین دیدگاه محتشم و فاخر اسلامی به پدیده «علم» و مقوله کسب دانش می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در جهان بینی اسلامی، نگرش و بینش خاصی نسبت به علم و کسب آن وجود دارد. کتاب "بینش علمی" طلیعه‌ای برای تبیین دیدگاه محتشم و فاخر اسلامی به پدیده «علم» و مقوله کسب دانش می‌باشد.
هنوز هم چون گذشته‌هایی که برای ما روایت می‌شود، کسانی که خداوند به ایشان لطف کرده و طلبگی را روزی شأن کرده است، علم را بدون هیچ شائبه و عنوان دیگری برای خود مطلوب می‌دانند و برای دانایی دینی تب و تابی دارند. این به خاطر آن نظام ارزشی است که می‌پذیرند و به خاطر ورود در محیطی است که محیط متفاوتی است. اینجا واقعاً علم، مطلوب اول است و تا سنوات طولانی برای طلاب علوم دینی مدرک تحصیلی و اعتبار اجتماعی مطرح نیست، بلکه خود دانایی و باسواد شدن برای ایشان مطلوبیت جدی و اصالی دارد، طوری که طلبه برای آن زندگی خودش را سمت و سو و سامان می‌دهد، و برای پیشرفت علمی به قدر وسع خود جهاد می‌کند، هر جا که لازم باشد می‌رود تا مگر بتواند نتیجه‌ای در خور رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به دست بیاورد.

همچنین می‌بینیم که طلبه‌ها کلی سوال دارند، درباره این که چه باید بخوانند؟ چه طور باید بخوانند؟ و اینکه این کار را با چه چیزی انجام بدهند؟ متن درسی چه باشد؟ استاد چه کسی باشد؟ مدرسه بروند، مؤسسه‌ای بروند یا نه؟ تا حدی این سؤالها جدی است که گاهی آرام و قرار را از طلبه می‌گیرد. نه نظام آموزشی حوزه، بلکه یک نظام ارزشی است که او را چنین بی قرار نموده است.


این دغدغه‌ها نشانه‌های خوب و ارزشمندی هستند، منتها از کسی که صاحب این دغدغه‌های عزیز است می‌توان پرسید چه تصویری از مطلوب خود و چه تصویری از راه‌های دستیابی به این مطلوب دارید؟
اگر تصویر درست نباشد مطمئناً چیزی را دنبال خواهیم کرد که مطلوب نیست یا از راه‌هایی خواهیم رفت که بهترین راه‌ها نیستند یا اصلاً درست نیستند. نتیجه هم این می‌شود که محصولی که به دست میاید بیشتر مزاحم و وزر و وبال است. به همین جهت باید این نگاه‌ها (تصویر از مطلوب و راه) هم در فرهنگ ارزشمند حوزوی ارج و قربی داشته باشد و در زندگی طلبگی ما سهم خوبی از زمان را به خودش اختصاص بدهد تا ما برای اینکه به دیدگاه درستی در باب علم و راه‌های تحصیل علم دست پیدا بکنیم با بن بست مواجه نشویم.


کتاب "بینش علمی" نوشته حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی، در قالب هفت قاعده، به تبیین و تشریح نگاه حوزوی به مقوله علم و دانش پرداخته است و پاسخ بسیاری از سوالات نسل جدید را در این کتاب ارزشمند گنجانده است.


این کتاب توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام در ۸۰ صفحه به زیور تبع آراسته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha