یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام محسن فاطمی نیا

حوزه/ مدیر دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان گفت: یکی از علل شکل گیری انقلاب نارضایتی مردم از شاه و عوامل رژیم بود که در وضعیت دینی به قهرقهرا می‌رفتیم و اگر همان مسیر تداوم پیدا می‌کرد مسلم بدانید امروز از دین و دینداری در کشور هیچ خبری نبود.

حجت الاسلام محسن فاطمی نیا، مدیر دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را تشریح کرد که در ادامه آن را می‌خوانید:

سوال: چه اقداماتی لازم است که روحیه شهادت طلبی در جامعه تقویت شود؟

بحث شهادت و روحیه شهادت طلبی به واسطه‌ی عظمتی که شهید و شهادت و فرهنگ شهادت دارد مسلماً این به یک روال معمولی و عادی سیرش اتفاق نمی‌افتد.

کسانی که به آن مقام عظمای شهادت نائل می‌شوند حتماً و حتماً باید از درون خودسازی کرده باشند؛ و جان خودش را در طبق اخلاص می‌گذارد و این را تقدیم مسیر و هدف و راهش می‌کند این را باید حتماً در نظر بگیریم که چه روحیه‌ای انسان داشته باشد که در این مسیر بتواند گام به گام در مسیر کمال و رشد و غایت تمام خوبی‌ها که شهادت باشد مسیرش را طی کند و لذا مسلماً داشتن چنین روحیه‌ای لازمه‌اش رابطه‌ای عمیق با قرآن و با اهل بیت (ع) است و یک نگاه ماورایی داشتن به قضایاست و ما می‌خواهیم متصل شویم به عالم غیب و شهود و لذا این ارتباط با غیب و شهود لازمه‌اش این ارتباط خوب و مؤثر و دائمی و سرمدی و ازلی با ذات اقدس پروردگار و هرکسی که ارتباط با آن ذات اقدس و احدیت دارد.

در کارنامه شهدا و زندگینامه شهدا اگر خواسته باشید یک نگاه اجمالی داشته باشید مشاهده می‌کنید که آنها با علما ارتباط داشته‌اند و با مسجد و حسینیه‌ها ارتباط داشتند و لذا اینها بود که آنها را در یک جایگاهی قرار داد که مسیر خودشان را پیدا کردند و در این مسیر قرار گرفتند و ان شاء الله که ما هم بتوانیم پویندگان راه شهدا باشیم و آن روحیه‌ی شهادت طلبی را در خودمان تقویت کنیم.

سوال: مهم‌ترین شاخص‌های ایثار و شهادت چیست؟

بزرگترین شاخصه‌ها در وادی ایثار و شهادت اخلاق مداری است یعنی اگر کسی در وادی اخلاق، اخلاق پیغمبر، اخلاق محمدی گام بردارد مسلماً به این شاخصه ایثار می‌رسد.

ایثار یعنی اخلاق؛ کسی که جان خودش را ایثار می‌کند کسی که مال خودش را ایثار می‌کند یعنی متعلق به اخلاق نبوی است متعلق به اخلاق علوی است متعلق به اخلاق فاطمی است و ما هرچه از ایثار سراغ داریم هرچه که زندگی اهل بیت (ع) را مرور می‌کنیم می‌بینیم ایثار در آن زندگی به مراتب بیشتر است؛ مصداق آن روایت که امام حسن مجتبی علیه السلام که فرمودند تا صبح دیدم مادرم حضرت زهرا سلام الله علیها دارند همسایه‌ها را دعا می‌کنند سوال کردم که مادر همه را دعا کردی اما ما را دعا نکردی حضرت فرمود الجار ثم الدار از این مطلب معلوم است که در دعا کردن هم ایثار دارد در بذل مالشان هم ایثار دارند.

وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً مصداق همان ایثار است و لذا اگر ما خواسته باشیم شاخص‌های ایثار را تعریف کنیم ریشه در اخلاق دارد؛ می‌گویند اگر کسی حیا نداشته باشد لا أدب لمن لا عقل له و لا مروة لمن لا همة له و لا حیا لمن لا دین له دین ندارد آنکس که حیا ندارد و در رابطه ادب می‌گوئیم که ادب سر لوحه‌ی تمام خوبی‌هاست.

ما اگر بخواهیم ایثار و شهادت و شهادت طلبی را در زندگی خودمان داشته باشیم اول بپردازیم به اخلاق امام سجاد علیه السلام ذیل روایتی فرمودند اگر به من خبر بدهند دو روز از عمرت باقی نمانده است آن دو روز را یک روز را به تقویت اخلاق می‌پردازم تا در روز قیامت بتوانم به واسطه اخلاق نیکو بهشت را برای خودم کسب کنم این جمله، جمله خیلی بزرگی است.

وقتی که قرآن در مورد پیغمبرش می‌فرماید وإنک علی خلق عظیم تو دارای خلق عظیم هستی یعنی با منت می‌گوید که ما این خلق عظیم را به تو دادیم یا اگر ما قلب سختی به تو داده بودیم همه از دور تو فرار می‌کردند ما این قلب مهربان را به تو دادیم که همه دور تو اجتماع کردند با تو هم دل شدند با تو همراه شدند این می‌رساند که اخلاق باب بسیار مهمی است در تقویت ایثار و تقویت فرهنگ شهادت و تقویت مبانی دین و اخلاقی و حتی عرفانی؛ عارف کیست؟ عارف کسی است که در مرحله اول اخلاق مدار باشد پس اخلاق مهم‌ترین شاخصه در ایثار و شهادت است.

سوال: علل و عوامل شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران چه بود؟

وقتی که ما ریشه‌یابی می‌کنیم انقلاب‌ها را بعضی موقع همه انقلاب مسلماً علتی دارد «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» قرآن هم در این رابطه می‌فرماید که ما هیچ قومی را تغییر نمی‌دهیم مگر اینکه نفسهای این قوم خودشان تغییر کند یعنی بروند دنبال کمال دنبال ایده آل ها؛ وقتی که نظام سلطه را با چشم دیدیم نه یک سال نه دو سال ٢٥٠٠سال نظام سلطه است شما پادشاهان به اصطلاح ساسانی را نگاه کنید بعد بیایید صحابه نشین را نگاه کنید به اصطلاح پادشاهان ایران را نگاه کنید بعد پادشاهان پهلوی را نگاه کنید ما به کجا رسیده بودیم ما به یک انحطاطی داشتیم می‌رفتیم که دیگر فرهنگ ما عوض شده بود؛ داشتند موقعیت ما را می‌بردند دین ما را می‌بردند ما مستعمره آمریکا بودیم ما مستعمره انگلیس بودیم؛ دیگر از دین و مبانی دینی صحبتی نمی‌شد عملاً به یک انفعالی افتاده بودیم که خدا محوری و اخلاق محوری در کار نبود دین به حاشیه رفته بود.

وقتی که مردم ریشه دینی داشتند با علما بودند همراه علما بودند زندگیشان را بر مبنای دین و محبت اهل بیت (ع) پیروی کرده بودند.

جوانان ما نمی‌دانند در زمان قبل انقلاب چه اتفاقاتی بر سر همین مردم داشت می‌افتاد چه کسی خانه داشت یا به اصطلاح ارزاق مردم چگونه تأمین می‌شد چه خیابان‌هایی داشتیم چه روستاهایی داشتیم که ویران بودند و لذا اگر فیلم‌های پنجاه سال پیش را نمایش بدهید آنها می‌فهمند مشکل کجاست و ما به چه مرحله‌ای رسیده بودیم و وقتی که به اصطلاح حق توحش آمریکایی‌ها از ما حق توحش می گرفتند، به کجا رسیده بودیم که ما را وحشی می‌دانستند.

انقلاب از سال ٤٢ آغاز شد اما بهره برداری آن نزدیک به ١٥، ١٦ سال طول کشید. ما اکنون بسیاری از نعمت‌ها را داریم ولی قدر نمی‌دانیم ما این وضعیتی که بر کشور ما حاکم است و در رأسش ولی فقیه حاکم بر کشور است نه یک کسی که دستش تا مرفق به خون جوانان ما آغشته شده بود مثل شاه ملعون، این نظام ولایی را قدر نمی‌دانیم.

و لذا اینکه قدر داشته‌های خودمان را حتماً باید بدانیم. یکی از علل و عوامل شکل گیری انقلاب هم نارضایتی مردم از شاه و از عوامل شاه بود که در وضعیت دینی واقعاً به قهقرا می‌رفتیم و اگر همان مسیر تداوم پیدا می‌کرد، مسلم بدانید امروز از دین و دینداری و دین مداری در کشور ما هیچ خبری نبود.

سوال: انقلاب اسلامی تاکنون چه دستاوردهایی داشته است؟

اگر ما خواسته باشیم دستاوردهای انقلاب را احصا کنیم واقعیت باید کتاب‌ها نوشته شود و این نیست که مثلاً گمان می‌کنند که ما اگر خواستیم برگردیم به عقب آن موقع مشخص می‌شود که حتی از حیث برنامه‌های دفاعی که یک عده بسیار محدودی به واسطه ارتباطی که با حکومت داشتند از منافع ملی بهره برداری می‌کردند.

عمده مردم در فقر محض و فقر مطلق بودند کدام جوان بود که می‌توانست بعد از ازدواج که هیچ بعد از چند بچه خانه دار باشد؛ در خانه پدری که داشتند هر کدام با یک اتاقی سر می‌کردند در همان اتاق کوچک محقر با یک آشپزخانه بسیار محقر و بعد می‌شدند صاحب ٥یا٤ فرزند اتفاقی می‌افتاد و به فکر تهیه خانه می‌افتادند.

در انقلاب اسلامی بود که زمین‌هایی را دادند و مردم رفتند برای خود خانه ساختند سرپناهی برای خودشان درست کردند، پیش از انقلاب وسیله نقلیه چندانی نبود به اصطلاح امکانات رفاهی نبود پارکی نبود یا اگر بود خیلی محدود بود نمی‌خواهیم بگوییم که نبود خیلی محدود بود، ولی اکنون در روستاها نیز پهنه باند اینترنتی است؛ ما در کشاورزی چقدر پیشرفت کردیم در تکنولوژی، در فناوری، در نانو، در انرژی هسته‌ای پیشرفت‌های بسیار شگفتی داشتیم.

سوال:پیام های راهپیمایی ۲۲ بهمن و تأثیرات و پیام‌های آن در فضای بین‌الملل چه بود؟

در ٢٢بهمن توانستیم جشن پیروزی را بگیریم یعنی این جشن پیروزی برای ما بسیار بسیار اهمیت دارد، وقتی که از زیر چکمه‌های به اصطلاح دژخیمان پهلوی راحت شدیم. این برای ما خیلی حائز اهمیت است؛ درست است مشکلات داریم و سنگ اندازی ها هست و دشمنان داخلی و خارجی وجود دارند حتی بیشتر هم تقویت شدند، مسلماً رسالت ما نسبت به این انقلاب هم به تبع آن دشمنی‌ها دارد بیشتر می‌شود؛ در بحث تحریم‌ها مردم باید بیشتر در میدان باشند و بدانند که دلبسته انقلابیم و انقلاب را از خودمان می‌دانیم. ما تا پای جان در راه ولایت جان خودمان را تقدیم می‌کنیم؛ چون به این راه و مسیر و شهدایی که در این مسیر بوده‌اند باور داریم.

انتهای پیام /

گفتگو: فاطمه رحیم زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha