چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی

حوزه/ برای هیچ کس چاره ای جز عمل به دستورات دین اسلام نیست . اساس و انگیزه امام بزرگوارمان از انقلاب همین بود . اساس شکل گیری نظام ولایت فقیه برای همین است . همه حرف امام خامنه ای همین است . حرف همه علمای دین همین است؛ چون حرف خدا و پیامبر همین است، و همه باید در این راه حرکت کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی، طی یادداشتی با عنوان«همه ما نیازمند تغییر در نگرش و رفتاریم» آورده است:ما امروز نیازمند یک تغییر جدی در نگرش ، بینش و رفتار خود هستیم . نگاهمان به دنیا باید اصلاح شود . دنیا را باید از نو بشناسیم . جهان بینی ما دچار آفت شده است . ما بر اساس یک شناخت اشتباه ، سبک زندگیمان را غربی کرده ایم . شناخت ما باید برخاسته از متن قرآن و نهج البلاغه و روایات اسلامی باشد.
خداوند بزرگ در آیه ۲۴ سوره یونس می فرماید : مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که در پی آن ، گیاهان زمین می روید ؛ تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را یافته و آراسته می گردد، و اهل آن مطمین می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند، ناگهان فرمان ما، شب هنگام یا در روز ، فرا می رسد ؛ و آن چنان آن را درو می کنیم که گویی دیروز هرگز نبوده است!
در آیه ۴۵ سوره کهف نیز می آورد : ای پیامبر ! زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین در هم فرو می رود ، اما بعد از مدتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند!
دنیا اینگونه است . ما به این دنیا دل می بندیم ! دنیایی که عامل کفر انسان می شود . در آیه های ۱۰۶ و ۱۰۷ سوره نحل می آورد : آن ها که سینه خود را برای پذیرش کفر گشوده اند ، غضب خدا بر آنهاست ؛ و عذاب عظیمی در انتظارشان ! این به خاطر آن است که زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح دادند .
خدا در آیات ۳۳ تا ۳۵ سوره زخرف می فرماید ما دنیا را به کفار می دهیم : اگر تمکن کفار از مواهب مادی سبب نمی شد که همه مردم امت واحد گمراهی شوند ، ما برای کسانی که به خدای رحمان کافر می شدند خانه هایی قرار می دادیم با سقف هایی از نقره و نردبان هایی که از آن بالا روند ؛ و برای خانه هایشان درب ها و تخت هایی زیبا و نقره ای قرار می دادیم که بر آن تکیه کنند ؛ و انواع زیورها ؛ ولی تمام این ها بهره زندگی دنیاست.
خدا در قرآن به این زیبایی ، دنیا را تبیین می کند ؛ ولی ما می گوییم اگر خدا دنیا را به ما نداد ، ما را خوار کرده است!!
خداوند در آیات ۱۵ تا ۱۷ سوره فجر می آورد: انسان هنگامی که پروردگارش او را برای آزمایش ، اکرام می کند و نعمت می بخشد ، می گوید : پروردگارم مرا گرامی داشته است ! و اما هنگامی که برای امتحان ، روزیش را بر او تنگ می گیرد ، می گوید: پروردگارم مرا خوار کرده است ! چنان نیست که شما می پندارید!
پیامبر اکرم ( ص ) الگوی همه ماست . او از دنیا گریزان بود . امیر مومنان علی ( ع ) در خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه می فرمایند : پیامبر با نزدیکان خود گرسنه به سر می برد ، و با آن که مقام و منزلت بزرگی داشت ، زینت های دنیا از دیده او دور ماند . پس تفکر کننده ای باید با عقل خویش به درستی اندیشه کند که : آیا خدا محمد ( ص ) را به داشتن این صفت ها اکرام فرمود یا او را خوار کرد ؟ اگر بگوید : خوار کرد ، دروغ گفته و بهتانی بزرگ زده است ، و اگر بگوید : او را اکرام کرد ، پس بداند ، خدا کسی را خوار شمرد که دنیا را برای او گستراند و از نزدیک ترین مردم به خودش دور نگهداشت . پس پیروی کننده باید از پیامبر ( ص ) پیروی کند ، و به دنبال او راه رود ، و قدم بر جای قدم او بگذارد .
امیر سخن ( ع ) در همین خطبه می آورند : پیامبر ( ص ) از دنیا چندان نخورد که دهان را پر کند ، و به دنیا با گوشه چشم نگریست ، دو پهلویش از تمام مردم فرورفته تر ، و شکمش از همه خالی تر بود ، دنیا را به او نشان دادند اما نپذیرفت ، و چون دانست خدا چیزی را دشمن می دارد آن را دشمن داشت ، و چیزی را که خدا خوار شمرده ، آن را خوار انگاشت ، و چیزی را که خدا کوچک شمرده کوچک و ناچیز می دانست . اگر در ما نباشد جز آن که آن چه را خدا و پیامبرش دشمن می دارند ، دوست بداریم ، یا آن چه را خدا و پیامبرش کوچک شمارند ، بزرگ بداریم ، برای نشان دادن دشمنی ما با خدا ، و سرپیچی از فرمان های او کافی بود !
حضرت علی ( ع ) در ادامه می فرمایند : پرده ای بر درب خانه پیامبر ( ص ) آویخته بود که نقش و تصویرها در آن بود ، به یکی از همسرانش فرمود ، این پرده را از برابر چشمان من دور کن که هر گاه نگاهم به آن می افتد به یاد دنیا و زینت های آن می افتم . پیامبر ( ص ) با دل از دنیا روی گرداند ، و یادش را از جان خود ریشه کن کرد ، و همواره دوست داشت تا جاذبه های دنیا از دیدگانش پنهان ماند ، و از آن لباس زیبایی تهیه نکند و آن را قرارگاه دایمی خود نداند ، و امید ماندن در دنیا نداشته باشد ، پس یاد دنیا را از جان خویش بیرون کرد ، و دل از دنیا برکند، و چشم از دنیا پوشاند .
حضرت می فرمایند : در زندگانی رسول خدا ( ص ) برای تو نشانه هایی است که تو را به زشتی ها و عیب های دنیا راهنمایی کند .
آن انسان کامل و وارسته و آخرین پیامبر الهی الگوی ماست و همه وظیفه داریم که زندگی او را، مدلی برای زندگی خود قرار دهیم . خداوند در آیه ۲۱ سوره احزاب می فرماید : مسلما برای شما در زندگی ، رسول خدا سرمشق نیکویی بود .
حضرت علی ( ع ) هم در خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه می فرمایند : چه بزرگ است منتی که خدا با بعثت پیامبر ( ص ) بر ما نهاده ، و چنین نعمت بزرگی به ما عطا فرموده ، رهبر پیشتازی که باید از او پیروی کنیم و پیشوایی که باید راه او را تداوم بخشیم .
ایشان در خطبه ۳۳ نتیجه این الگو گیری را ، در بیان زیبایی تبیین می نمایند و می فرمایند : پیامبر ( ص ) مردم جاهلی را تا به جایگاه کرامت انسانی پیش برد و به رستگاری رساند ، که سرنیزه هایشان کندی نپذیرفت و پیروز شدند و جامعه آنان استحکام گرفت .
اگر نگاه ما به دنیا ، غیر از راهی باشد که قرآن تبیین می کند و پیامبر ( ص ) طی می نماید ، نباید خود را پیرو راه آن پیامبر الهی بدانیم .
نمی شود خود را تابع دین اسلام و مرید حضرت محمد ( ص ) بدانیم و دنبال شکم و شهوت و پست و مقام و خانه و مرکب و زینت های دنیایی باشیم .
خداوند عزیز در آیه ۲۴ سوره توبه می فرماید : اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفه شما ، و اموالی که به دست آورده اید ، و تجارتی که از کساد شدنش می ترسید ، و خانه هایی که به آن علاقه دارید ، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راهش محبوب تر است ، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازک کند !
در آیه های ۷ و ۸ سوره یونس هم می آورد : آن ها که به زندگی دنیا خشنود شدند و بر آن تکیه کردند ، و آن ها که از آیات ما غافلند ، همه آن ها جایگاهشان جهنم است .
خداوند بزرگ در آیه ۲۰ سوره شوری می آورد : کسی که زراعت آخرت را بخواهد ، به کشت او برکت و افزایش می دهیم و بر محصولش می افزاییم ؛ و کسی که فقط کشت دنیا را بطلبد ، کمی از آن به او می دهیم ، اما در آخرت هیچ بهره ای ندارد .
در آیه های ۱۵ و ۱۶ سوره هود هم می فرماید : کسانی که زندگی دنیا و زینت آن را بخواهند ، نتیجه اعمالشان را در همین دنیا بطور کامل به آن ها می دهیم ؛ و چیزی کم و کاست از آن ها نخواهد شد . ولی در آخرت ، جز آتش ، سهمی نخواهند داشت .
از این زیباتر و شفاف تر بیان شود ؟ در آیات الهی تفکر کنیم . در سخنان امیر مومنان ( ع ) دقت نماییم . به زندگی پیامبر و اولیای الهی خیره شویم ، همه اش ساده زیستی و دنیاگریزی و زهد است، و کرامت انسانی و پیروزی و رستگاری دو سرا نیز در همین تبعیت از زندگی پیغمبر اسلام و اولیاء خدا است .
فرهنگ غرب و تفکر شیطانی ما را به سمت تشریفات و اشرافی گری و دنیاگرایی و شهوت پرستی می خواند .
اگر راه ما راه خدا و انبیاء و اولیاء است ، باید جهان بینی ، نگرش ، بینش و رفتار ما با نگاه آنان مطابقت داشته باشد .
سبک زندگی ما امروز عوض شده است . برخی بیش از توجه به خدا و آخرت ، به پول و خانه و مقام و ریاست و زن و شهوت دل بسته ایم . به دنیایمان ، به خانه امان ، به ماشین امان ، به مبل امان ، به پرده امان دل سپرده ایم ! باید از این ها دل کند و به راه مستقیم الهی وارد شد .
امروز مهریه های دخترانمان سرسام آور است . جهیزیه ها بیداد می کند . حرف ها حول محور ثروت و دارایی های دنیایی می چرخد . صدها جنس غیر ضرور را وارد سبد اقتصادیمان کرده ایم، و می گوییم دخل و خرج با هم نمی سازد . الگوی مصرف را درست کنیم . الگویمان به جای غرب ، پیامبر ( ص ) و علی ( ع ) و فاطمه ( س ) بشوند . به جای تبعیت از دل و هوای نفس، تابع خدا و قرآن بشویم . راه و فکرمان را علوی و حسینی کنیم .
اگر تابع اسلام ناب شدیم ، دنیا و آخرتمان درست می شود و الا دنیایمان خراب و در آخرت نیز جایگاهمان دوزخ است .
با همین نگاه است که ما معتقدیم : همه ما نیازمند تغییر در نگرش و رفتاریم . نگاهمان را قرآنی کنیم . از دنیا فاصله بگیریم و بر اساس فرمان خدا و اوامر و نواهی او رفتار کنیم . تنها راه سعادت دنیا و آخرت ما همین است .
در این تغییر نگرش و رفتار، هیچ تفاوتی بین مردم عادی و مسوولین و بین نهادها و ارگان ها و وزارت خانه و قوا نیست . همه باید به سمت الگوگیری از پیامبر ( ص ) حرکت کنیم . همه باید به دنیاگرایی پشت کنیم . همه باید ساده زیست شویم . همه باید از تجملات و تشریفات و اسراف فاصله بگیریم . در نظام اسلامی، سرمایه دار هم حق ندارد به دنبال تجملات و بریز و بپاش باشد . دستگاه های تبلیغاتی و صداوسیما هم حق ندارند ، از اشرافیگری تبلیغ کنند .
همه باید به راه قرآن برویم . اوامر و نواهی خدا را در نظر بگیریم به دستورات دین عمل کنیم . به سیره پیغمبر اسلام برگردیم .
تنها راه همین است . برای درست عمل کردن ، چاره ای جز بازگشت به قرآن نیست . باید به متن قرآن مراجعه کنیم . باید درس های نهج البلاغه را یاد بگیریم . باید با سیره عملی چهارده معصوم آشنا شویم .

برای هیچ کس چاره ای جز عمل به دستورات دین اسلام نیست . اساس و انگیزه امام بزرگوارمان از انقلاب همین بود . اساس شکل گیری نظام ولایت فقیه برای همین است . همه حرف امام خامنه ای همین است . حرف همه علمای دین همین است ؛ چون حرف خدا و پیامبر همین است ، و همه باید در این راه حرکت کنیم .
اراده کنیم ، تصمیم بگیریم ، وارد تحول در زندگی شویم . راه تحول را درست بشناسیم . مو به مو بر اساس طرح تحول نبوی به پیش برویم . هر روزمان را نظاره کنیم ، محاسبه کنیم ، در خطا خود را مورد عتاب قرار دهیم . کژی ها را راست کنیم . زشتی ها را از زندگی دور کنیم . به راه مستقیم الهی برویم . به رضایت خدا و قرب الهی بیندیشیم و بدانیم در غیر این صورت ، خطایمان از خطای دوران طاغوت بیشتر است ؛ چون خدا در امروز نعمتش را بر ما تمام کرده است . امروز برای شناخت دین و تصحیح جهان بینی و حرکت در مسیر مستقیم الهی ، هیچ مشکلی نداریم . حاکمیت دینی در خدمت رشد و تعالی جامعه انسانی است و زمینه رسیدن به کمال مطلق برای همه فراهم است .
برای حرکت جامعه بشری به راه مستقیم ، چقدر شهید دادیم ؟ چقدر اسیر دشمن شدند ؟ چقدر مجروح و جانباز شدند ؟ چقدر امامین انقلاب اسلامی زحمت کشیدند ؟ چقدر مجاهدان سترگی مثل شهید سلیمانی سختی کشیدند ؟ چقدر دانشمندان و علمای دین ؛ برای تعالی جامعه خون دل خوردند ؟
بی توجهی به این حقیقت ، جرمش چقدر است ؟ به راه مستقیم الهی برگردیم ، و این راه زیبا را بپیماییم و مطمین باشیم که تنها راه سعادت دنیا و آخرت ، حرکت در همین مسیر پیروزمندانه و بزرگ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha