سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
نشست اخلاقی براتعلی حق شناس

حوزه/ نشست مجازی علمی- پژوهشی باموضوع «علل قرآنی و روایی اقدامات دشمن برای مأیوس سازی مردم» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (سلام الله علیها) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام براتعلی حق شناس، در نشست برخط علمی-پژوهشی با موضوع «علل قرآنی و روایی اقدامات دشمن برای مأیوس سازی مردم» در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون (س) دولت آباد عمده علل اقدامات دشمن برای مأیوس سازی مردم را گسترش اسلام و اسلام هراسی، نفی سلطه دشمن و عزت ملی _ روابط خارجی دانست و گفت: خلاصه بیانیه گام دوم انقلاب در افتخار به گذشته و امید به آینده است و دشمنان در هراس همین امید به آینده هستند و چون انقلاب، باعث ناامیدی دشمن شد، دشمن هم در جهت ناامید کردن جامعه اسلامی گام برداشت.

وی در بیان یکی از علل اقدامات دشمن برای مأیوس سازی مردم گفت: گسترش اسلام در دنیا و به خطر افتادن منافع استعمار گران یکی از علل ایجاد ناامیدی بین مردم است. بهترین دلیل بر گسترش اسلام در آینده سوره توبه آیه مبارکه ۳۲ است. که خداوند می‌فرماید: " یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَیَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ "، کافران می‌خواهند که نور خدا را با دهانشان خاموش کنند و خدا نگذارد تا آنکه نور خود را در منتهای ظهور برساند.

استاد حوزه ادامه داد: وجود دو تشبیه مهم در این آیه تشبیه تعالیم اسلام به نور و روشنایی که نور سرچشمه حیات، جنبش، نمو، رشد و آبادی در زمین است و تشبیه دوم تلاش مذبوحانه و ناامید کننده دشمن به دمیدن و فوت کردن با دهان. یعنی نور فروزان و تابنده خداوند عظیم را می‌خواهند با فوت دهانشان خاموش کنند و این بسیار مضحک است که این آیات سبب ناامیدی دشمن است.

حجت الاسلام حق شناس بیان کرد: در آیه ۸ سوره صف یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ، کافران می‌خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل، طعن و مسخره خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت، تلاش دشمن بر تزریق ناامیدی بر جان ملت اسلامی مذبوحانه دانسته شده و خداوند از این تلاش مذبوحانه انتقاد کرده است.

وی بیان کرد: تفاوت این دو آیه در این است که در آیه ۳۲ سوره توبه می‌فرماید: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا»، یعنی خاموش کردن نور خدا بدون استفاده از مقدمات و در آیه ۸ سوره صف می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا» یعنی خاموش کردن نور خدا توأم با توسل به مقدمات (جنگ نرم، جنگ گرم، جنگ سرد) که خداوند می‌فرماید: اقدام دشمن در خاموشی نور خدا با استفاده از مقدمات یا بدون استفاده از مقدمات شکست می‌خورد.

استاد حوزه گفت: در کلمه َیَأْبَی است به معنای شدت امتناع و جلوگیری کردن از چیزی است و این تعبیر اراده و مشیت خداوند برای تکمیل و پیشرفت آیین اسلام را به ثبوت می‌رساند و این کلمه َیَأْبَی مایه دلگرمی و امیدواری همه مسلمانان نسبت به آینده این آیین مقدس است البته به شرطی که مسلمانان، مسلمان واقعی باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha