چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
علیرضا لاور

حوزه/ مدرس دانشگاه و مشاور از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب برای ازدواج افراد و تعامل خانوادگی گفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا لاور در برنامه «سلام تهران» با اشاره به الزامات و ویژگی‌ها برای ازدواج، گفت: روانشناسی اجتماعی در حوزه ازدواج به برخی موارد فردی می‌پردازد یعنی فرد باید به شناخت و انتخاب برسد اما از منظر اجتماعی مؤلفه‌های اجتماعی پیرامون که مؤثر بر آن تصمیم‌گیری است بررسی می‌شود یعنی یک کنش فرد بر اجتماع داریم و یک کنش اجتماع بر فرد که هواشناسی اجتماعی به این حوزه‌ها می‌پردازد.

وی با توجه به تأثیر محیط کار در ازدواج، عنوان کرد: یکی از مواردی که مخصوصاً بین دوستان یا همکاران وجود دارد انگاره‌ها و طرح‌واره‌هایی است که برای ذهن مخاطب شکل می‌گیرد مثلاً اگر مردی بین دوستان یا همکاران خود درباره مسئله ازدواج صحبت کند و اطرافیان او این عکس‌العمل را نشان دهند که مگر عقلت را از دست داده‌ای که می‌خواهی ازدواج کنی؛ همین هشدارهای ناآگاهانه و صحبت‌های پیرامونی بر شخصیت آن فرد تأثیر می‌گذارد و در ذهن مخاطب نقش می‌بندد که وقتی چندین نفر این مطلب را می‌گویند پس حتماً درست است و من نباید ازدواج کنم. در مرکز مشاوره وقتی با موارد مشابه این‌چنینی مواجه می‌شویم گاهی اوقات اجازه گرفته و با آن همکار تماس می‌گیریم و وقتی از او می‌پرسیم پاسخ می‌دهد من یک مطلبی گفتم و همکار من نباید جدی می‌گرفته است. گاهی اوقات صحبت‌های اطرافیان حتی حقیقت زندگی خودشان نیز نیست.

لاور با اشاره به دیگر موارد تأثیرگذار، ابراز داشت: درباره زنان نیز همین‌گونه است مثلاً در جمع دانشگاه یا محیط‌های دوستان می‌گویند فعلاً زود است و ازدواج نخواهیم کرد و مثلاً توصیه می‌کنند که بگذار درست به پایان برسد و فرصت برای ازدواج بسیار است. این موارد بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد. اتفاق دیگری که در جمع همکاران رقم می‌خورد این است که اگر ما انسان‌ها مرزبندی‌هایمان را در فضاهای رفاقت، دوستانه و همکاری رعایت نکنیم باعث می‌شود در فضای انتخاب و تعامل با همسر و فرزندان به‌هم‌ریختگی فاجعه‌بار ایجاد شود. باید حوزه تعامل خود را مشخص کنیم.

وی با ارائه مثالی برای اهمیت تعیین مرزبندی، مطرح کرد: فردی برای تحقیق ازدواج نزد من آمده بود و به او گفتم فرد مورد تحقیق بسیار خوش‌مشرب و خوش‌اخلاق است درحالی‌که او مطرح کرد دیگر همکاران می‌گویند بسیار سخت‌گیر و خسیس است. باید در نظر بگیریم که موقعیت شغلی ممکن است سخت‌گیری را ایجاب کند. چون من با آن فرد دوست بوده و مسافرت رفته بودیم، حقیقت زندگی او را از نزدیک‌تر دیده بودم. باید در نظر داشته باشیم که مرز بین همکاری، رفاقت، خانواده و غیره جدا است.

مدرس دانشگاه با اشاره به تأثیر روابط بین فردی در خانواده و فامیل بر ازدواج، بیان داشت: نوع تعامل پدر، مادر، خواهر و برادر بسیار مؤثر است. مثلاً مواردی داریم که خانم انتخاب و زندگی‌اش کاملاً متأثر از پدر و مادر است. اصلی در روانشناسی داریم به نام یادگیری مشاهده‌ای و می‌گوئیم فرزندان آن‌گونه می‌شوند که رفتار ما را می‌بینند نه اینکه ما برایشان توضیح می‌دهیم. در بسیاری از موارد پدر و مادر با فرزند صحبت کرده و نصیحت می‌کنند درصورتی‌که آن فرد به عملکرد والدینش نگاه می‌کند و یاد می‌گیرد. فردی که در یک خانواده و نظام زن‌سالار تربیت می‌شود این مدل تربیتی بر انتخابش تأثیرگذار است که ۲ حالت پیش می‌آید یا خود این فرد نیز نظام زن‌سالار را تجربه می‌کند یا برای اینکه آن خلأ تکمیل شود انتخابش را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد که به سمت یک نظام مردسالار برود؛ درصورتی‌که در حوزه خانواده و روابط بین فردی عقل مداری، انصاف مداری و منطق مداری اهمیت دارد.

لاور درباره تأثیر فضای مجازی بر فضای ذهنی افراد و انتخاب در ازدواج، گفت: در جامعه فعلی که فضای مجازی مخصوصاً به‌واسطه کرونا و حتی پیش از آن پررنگ‌تر شده است، این چالش در فضای خانواده‌ها وجود دارد که حتی در انتخاب و ازدواج نیز تأثیرگذار است. در برخی موارد تصاویری را در فضای مجازی می‌بینیم که مستقیم روی ملاک‌های انتخاب همسر تأثیرگذار است. این اصطلاح در روانشناسی وجود دارد که فانتزی فضای ذهنی مخاطب را به هم می‌ریزد؛ داستان شاهزاده‌ای با اسب سفید استعاره‌ای کاملاً جدی ناظر بر این قضیه است. این اتفاق اهدافی را در ذهن فرد پررنگ کرده و ویژگی‌هایی از همسر در ذهن او تجلی پیدا می‌کند که باعث می‌شود انتخاب سخت‌تر شود و فرصت‌های خوب زندگی را از دست می‌دهند.

مدرس دانشگاه و مشاور در پاسخ به چگونگی تقویت ویژگی‌های خوب اخلاقی، اظهار داشت: انسان وقتی می‌خواهد به نقطه‌ای درست برسد و آن را به‌صورت رفتار خود رقم بزنند یا باید در نظام تربیتی خانواده آن را یاد گرفته یا در فضاهای آموزشی آن را دریافت کرده باشد؛ همچنین ممکن است در فضای محیطی بتواند آن‌ها را دریافت کند. اگر در تربیت فضای خانوادگی، آن تلاش تائید شود در فضای آموزشی نیز این عزم و اراده را ضریب بدهند و فضای محیطی و رسانه‌ای و همچنین اطرافیان این مؤلفه را رقم بزنند، در گرایش فرد نیز تأثیرگذار است. مؤلفه‌ای که ناظر بر مرزبندی است، اهمیت دارد که آن را رعایت کنیم و مرزها را جابجا نکنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha