دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شهر قم

حوزه/ امروز که دولتی مردمی در نظام اسلامی بر سرکار است بیش از هر زمانی این فرصت برای مردم مهیاست تا مسائل و دردهای خود را بدون واسطه با مسئولان در رده‌های مختلف دولت در میان بگذارند و نیز این تکلیف بر دوش نخبگان و جوامع علمی که از دل مردم روییده‌اند سنگینی می‌کند تا در همین دوره با ارائه‌ی پیشنهادات و راهکارهای متناسب با درد مردم، دولت را برای انتخاب و اجرای راهکار و تغییر شرایط به نفع مردم باشد یاری کنند.

خبرگزاری حوزه / مساله شیوه اداره حکومت یا حکمرانی از مسائل و پرسش‌های اساسی جامعه است که در دوره‌های مختلف توسط نخبگان و کارشناسان سیاسی و علوم اجتماعی از منظر مسائل اجتماعی به آن پرداخته شده است و آن را بر دیگری ترجیح داده اند از سیاست و اقتصاد تا مدیریت و حقوق و از جامعه شناسی تا مردم شناسی. شعاری که در این سال‌ها تمامی اندیشمندان علوم اجتماعی مد نظر خویش قرار داده‌اند حکمرانی خوب یا مطلوب است. آن چه از توجه به این واژه و نگاه درست به حیات انسان به دست می‌آید این است که اگر کسی در پی حکمرانی خوب است باید بتواند تصویر درستی از جامعه‌ای که با آن روبروست به دست آورد.

آن طور که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب وضعیت فعلی انقلاب را تصویر کرده‌اند ما وارد مرحله جدیدی از انقلاب اسلامی شده‌ایم که در مراحل پنجگانه انقلاب با عنوان دولت اسلامی از آن یاد شده است. اگر نگاهی به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بیندازیم از کلید واژه‌های پر تکرار ایشان آئین حکمرانی است که در مناسبت‌های مختلف من جمله عید مبعث گذشته از آن یاد کرده اند و در بیانات دیدار اخیر با مردم قم به یک ویژگی مهم آن اشاره کرده اند و آن مردمی بودن دولت است.

مردمی بودن به تصریح ایدئولوگ‌های اصلی انقلاب نظیر رهبر معظم انقلاب و شهیدان مطهری و بهشتی و همچنین گواه دانشمندان علوم اجتماعی از ارکان اساسی انقلاب اسلامی بوده است. شهید مطهری هنگامی که می‌خواهد راسخ بودن امام خمینی (ره) را روایت کند ایمان به مردم را در کنار ایمان به خدا و ایمان به هدف در نزد امام بیان کند. در طول مسیر انقلاب اسلامی به دست آوردن پیروزی بزرگی نظیر دفاع مقدس و عبور از بحران‌های بزرگ دهه‌ی شصت بدون حضور مردم در وسط میدان امکان پذیر نبود چیزی که رهبر انقلاب از آن با عنوان شرط تداوم انقلاب یاد می‌کنند.

فاصله گرفتن از مردم را می‌توان از عوامل مهم فاصله گرفتن با آرمان‌های انقلاب دانست. در سال‌های گذشته به واسطه مدل حکمرانی دولت، فاصله بین مردم و مسئولین روز به روز بیشتر شد و نقش آفرینی مردم در تصمیم گیری ها به پایین‌ترین سطح خود رسید. مسئولان و دولتمردان به جای توجه درست به این رکن اساسی انقلاب، قصد کردند اقتصاد جمهوری اسلامی را صرفاً با اتکاء به مفاهیم ساخته و پرداخته شده در فضای آزمایشگاهی دانشگاه سامان دهند و از همانجا مسأله‌ی اصلاحات اقتصادی و سیاسی و پس از آن اعتدال جای عدالت و اقامه‌ی قسط را گرفت. دور ماندن از عدالت اجتماعی که از آرمان‌های اصلی انقلاب بود ثمره‌ی دل بستن به الگوهای توسعه و نادیده گرفتن مردم به عنوان کسانی است که موضوع اصلی و اساسی انقلاب و اسلام بوده و هستند.

با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اصل مردم به تغییر رأی دادند و مردمی سازی حکمرانی در دستور کار دولت قرار گرفت. در استان قم نیز همین رویکرد با انتصاب سید محمد تقی شاهچراغی به عنوان استاندار قم آغاز شد و نقش مردم به در دو جایگاه مشارکت در تصمیم گیری و نظارت و مطالبه گری جدی گرفته شد. شاهچراغی در مراسم معارفه اش کوتاه سخن می‌گوید و بیان می‌کند که اکنون وقت کار است. او از برنامه برای افزایش مشارکت مردم در حل مسائل استان سخن می‌گوید و با شروع فعالیت اش در مقام استاندار تحقق این مهم شروع می‌شود.

از همان روزهای نخست سفرهای استاندار به مناطق و بخش‌های مختلف استان آغاز شده و مناطق محروم و کم برخوردار در اولویت است. شاهچراغی به همراه مدیران استان روستا به روستا، بخش به بخش و محله به محله برای بررسی میدانی مسائل و مشکلات مردم راهی می‌شوند زمان کم است و مشکلات بسیار و حتی روزهای تعطیل و جمعه‌ها هم به عنوان روز کاری استاندار اعلام می‌شود. جلسات کارشناسی حل مشکلات مردم پس از بازدیدهای میدانی مدیران با حضور معتمدین و نمایندگان مردمی مناطق و محلات اجرا می‌شود. شاهچراغی معتقد است که مسیر حل بسیاری از مشکلات موجود در استان قم است که لازمه آن شناخت دقیق مسائل و عزم برای حل آن و تصمیم گیری مدیران هستیم.

استاندار قم در سفرهای خود از مردم و معتمدین و شوراهای شهر و روستا دعوت می‌کند که با حضور در جلسه شورای اداری به بیان مشکلات و دغدغه‌هایشان بپردازند. حرف مردم شنیده می‌شود، مردم گلایه دارند و نارسایی‌ها و انباشت مشکلات در سال‌های گذشته می‌گویند. صدای مردم بدون واسطه توسط استاندار قم شنیده می‌شود شاهچراغی به مدیرانش تاکید می‌کند که وعده‌ای ندهند که امکان عمل به آن را نداشته باشند.

استاندار قم ملاک اصلی انتخاب مدیران در دولت مردمی را پاسخگویی مدیران به مردم و مدیریت جهادی اعلام می‌کند. مدیران و کارشناسانی که می‌خواهند برای مردم الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی طراحی کنند باید درد مردم را چشیده باشند و مسئولانی که می‌خواهند آن الگوی حکمرانی را انتخاب کنند باید درد مردم را به چشم دیده باشند تا بتوانند بفهمند آن الگو برای رفع درد مردم طراحی شده است یا خیر. اقامه‌ی قسط توسط مردم که به عنوان هدف ارسال رسل و نزول کتاب و میزان در آیه بیست و پنجم سوره حدید معرفی شده است جز از این مسیر نمی‌گذرد.

امروز که دولتی مردمی در نظام اسلامی بر سرکار است بیش از هر زمانی این فرصت برای مردم مهیاست تا مسائل و دردهای خود را بدون واسطه با مسئولان در رده‌های مختلف دولت در میان بگذارند و نیز این تکلیف بر دوش نخبگان و جوامع علمی که از دل مردم روییده‌اند سنگینی می‌کند تا در همین دوره با ارائه‌ی پیشنهادات و راهکارهای متناسب با درد مردم دولت را برای انتخاب و اجرای راهکار و تغییر شرایط به نفع مردم باشد یاری کنند.

محمدرضا حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha