جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله شب زنده دار

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور گفت: کاری که در ترقّی طلاب، علاقه مندی به تحصیل، افزایش تعمیق و نهضت علمی راه بیفتد، در حوزه علمیه مبارک است.

آیت الله محمدمهدی شب زنده دار در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در مشهد به مناسبت برگزاری المپیاد علمی نخبگانی حوزه علمیه خراسان، ابراز کرد: کاری که به نحو صحیح، بتواند در ترقّی طلاب، علاقه‌مندی به تحصیل، افزایش تعمیق و نهضت علمی با برپایی اینگونه المپیادها راه بیفتد، در حوزه علمیه مبارک است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند به پررنگ شدن حسّ و حال تحصیل علم کمک کند و از این رو، خیلی کار خوبی است، گفت: البته حضور در این رقابت نباید به نیت رتبه آوردن و بالاتر قرار گرفتن باشد زیرا جهات غیر الهی به برکت کار ضربه می‌زند.

عضو فقهای شورای نگهبان با تاکید بر مسئله اخلاص، اظهار کرد: اگر کاری با هوای نفس باشد که بخواهد یک فرد خودش را بر دیگر تفوق کند، بر خلاف مقاصد است؛ لذا باید کاری کرد که افراد در عین حال که بر تحصیل و دنبال کردن مسائل علمی و فضیلت تشویق شوند، هدف، رضایت‌مندی خداوند و حضرت بقیه الله ارواحنافداه باشد.

وی با بیان اینکه قوام حوزه به معنویت است و باید این جهت تقویت شو، گفت: وقتی مرحوم حاج شیخ مرتضی حائری یزدی می‌خواست به فرمایش مرحوم آخوند خراسانی در کفایه الاصول اشکال کند، بعد از نقل متنی از کفایه، با وجود ۱۰ – ۱۱ اشکالی که به کلام مرحوم آخوند داشت، بین هر دو - سه اشکال، می‌فرمود: ما بنای بر اشکال نداریم، به جهت اقامه حق این اشکالات مطرح می‌شود.

آیت الله شب زنده دار ابراز کرد: در واقع این نکته بدین جهت بود که خودشان و طلاب را متذکر این مطلب کنند که بیان این اشکالات برای اقامه حق هست نه مسئله‌ای دیگر.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی ایشان کلامی را از پدرشان مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، صاحب کتاب دررالفوائد نقل می‌کرد و بر این مطلب نقدی داشت، می‌فرمود: ایشان هم حق پدری و هم حق استادی به گردن من دارند و اگر ما اشکالی به کلام شأن داریم، از این بابت است که چون الحقّ احقُّ ان یُتَّبع، داعی بر مناقشه این جهت است که حقّ روشن شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: باید کاری کرد که در المپیادها این جهت‌ها پُررنگ و تقویت شود.

انتهای پیام ۳۱۳/‏۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha