چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر / دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: می‌بایست مباحث مربوط به آب، خاک، پوشش گیاهی و غیره حتماً در پیش بینی‌های برنامه هفتم توسعه مورد توجه واقع شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی عصر امروز در در دیدار مسئولین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام گفت: مسئله کمبود منابع آب، خاک، منابع طبیعی و فضای سبز از مقوله‌های بسیار مهم بشری در عصر حاضر و در آینده است؛ همه باید با کمک هم در مقابله با این چالش همکاری داشته باشیم.

وی افزود: حوزه هم به عنوان یک نهاد فرهنگی باید در این عرصه ایفای نقش داشته باشد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: مسائل تحقیقی، مطالعاتی و پژوهشی یکی از محورهایی است که مراکز علمی کشور و دانشگاه‌ها باید به آنها بپردازند؛ اما از نظر فلسفی، کلامی، فقهی، اخلاقی، حدیثی، تفسیری و تمدنی باید در حوزه‌های علمیه به این مهم پرداخته شود.

وی استخراج ذخایر علمی و فکری در حوزه حفظ منابع طبیعی را لازم دانست و گفت: باید در حوزه‌های فقهی، کلامی، فلسفی و سایر علوم مرتبط با حوزه باید به لوازم و سازوکارهای حفظ منابع طبیعی پرداخته شود.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در نظام واره رشته‌های تحصیلی حوزه‌های علمیه خط کلی برای آموزش مسائل مرتبط با حفظ منابع طبیعی در قالب چند رشته تعریف شده است.

وی با اشاره به دوره‌های مهارتی که برای اساتید و دانش آموخته‌های حوزه می‌توان برگزار کرد، افزود: برگزاری چنین دوره‌هایی می‌تواند به مشارکت مردمی در حفظ و صیانت منابع طبیعی که در سلامت و پیشرفت کشور مؤثر است، بیانجامد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی و همچنین شبکه‌های تبلیغی حوزه می‌توانند در گفتمان سازی، تولید فکر و فرهنگ سازی در مسیر صیانت از منابع طبیعی مشارکت داشته باشند.

وی گفت: همکاری حوزه و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیازمند طراحی برنامه عملیاتی ۵ ساله می‌باشد تا به نتایج ملموس و عینی منجر شود.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار کرد: می‌بایست مباحث مربوط به آب، خاک، پوشش گیاهی و غیره حتماً در پیش بینی‌های برنامه هفتم توسعه مورد توجه واقع شوند.

وی با تأکید بر لزوم آبرسانی از دریاها به مناطق مختلف و کم برخوردار عنوان داشت: این کار در چند استان آغاز شده است و باید مورد توجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گیرند؛ چرا که این وقایع بر کار این سازمان نیز اثرگذار خواهند بود.

آیت الله اعرافی گفت: کار بدون اینکه مردم بدانند و بخواهند مشارکت کنند جلو نمی‌رود؛ باید از همان دوران تحصیل دانش آموزان در مدارس چالش‌های پیش روی کشور در زمینه کمبود منابع طبیعی تبیین شوند.

وی ادامه داد: توجه به آموزش و پرورش شامل کودکستان‌ها و مهدها تا مدارس و دبیرستان‌ها باید برای گفتمان سازی مدنظر قرار گیرند تا کودکان و نوجوانان با مفاهیم مختلف مرتبط با چالش‌های محیط زیستی آشنا شوند؛ این کار نیازمند طراحی برنامه‌ای جامع و عملیاتی است.

مدیر حوزه‌های علمیه صیانت از منابع طبیعی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: ما همه باید بدانیم برای حفظ سلامت کشور نیاز است از منابع طبیعی آن حفاظت کنیم.

شایان ذکر است: در پایان این دیدار کارت «همیار طبیعت» به صورت افتخاری از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آیت الله اعرافی اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha