چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
دفاعیه

حوزه/ طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (س) نجف آباد، از پایان نامه با عنوان «زمینه ها و موانع حسن خلق در قرآن با تأکید بر المیزان» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مستانه خسرویان، طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (س) نجف آباد، از پایان نامه خود با عنوان «زمینه ها و موانع حسن خلق در قرآن با تأکید بر المیزان» با راهنمایی حجت الاسلام هاشم مجتهدی دفاع کرد.

خسرویان در دفاع از پایان نامه خود گفت: در آموزه های دینی اسلام به کسی خوش اخلاق گفته می شود که با گشاده رویی، زبانی ملایم و برخوردی شاد با مردم روبرو می شود، که این توانایی در روابط اجتماعی انسان تاثیر اعجاز گونه ای دارد و کارگشا است.

وی ادامه داد: لازم است تا پژوهشگران و مفسران اسلامی به مسئله خوش اخلاقی، عوامل و موانع و ... توجه نمایند. در این میان علامه طباطبایی در تفسیر المیزان که از جمله تفاسیر دارای گرایش‌های اجتماعی می باشد ، بیش از دیگر مفسران به مسئله اخلاق اجتماعی توجه دارند.

طلبه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه (س) نجف آباد بیان کرد: خوش اخلاقی برای ظهور و بروز نیازمند عوامل و عدم تحقق آن در وجود موانعی می باشد. در تحقیق حاضر به زمینه ها و موانع حسن خلق در دو فصل که هر کدام به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شود پرداخته خواهد شد.

وی گفت: از جمله زمینه های خوش اخلاقی که در تفسیر المیزان به آن توجه شده رجا، ایمان و... است و از جمله موانع خوش اخلاقی در المیزان می‌توان به مسخره کردن، غرور، تند خویی و... اشاره کرد. در بحث از هر کدام از عوامل و موانع موجود، با بیان آیات قرآن در رابطه با آن موضوع و توجه دقیق به نظر علامه به مباحث پرداخته می شود. روش این نوشتار تحلیلی – توصیفی می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha