پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام سید سعید عاملی

حوزه/ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) رویکردی پراکنده نسبت به فرهنگ ندارند؛ نگاه حضرت آقا به فرهنگ، نگاهی تمدنی است و به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بندرعباس، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی، صبح امروز در آیین رونمایی از رونمایی از سند مهندسی فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان که در سالن جلسات دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در آغاز و ادامه نیازمند همکاری در سطح ملی و استانی است.

وی عنوان کرد: اگر توفیق تنظیم و تدوین این سند حاصل شده است، محصول همکاری و همدلی خوب میان نهادهای حاکمیتی، دولتی و مردمی است و امیدوارم این همدلی و همفکری در سطح استان هرمزگان نیز وجود داشته باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با ذکر این نکته که استان هرمزگان سومین استانی است که برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی را رونمایی می‌کند، ابراز کرد: سند مهندسی فرهنگی استان‌ها یکی از دغدغه‌های رئیس جمهور است و بارها برای موفقیت این طرح اعلام آمادگی کرده است.

عاملی بیان کرد: در سند پیش بینی شده است که برش استانی فرهنگی توسط شورای فرهنگ و عمومی استان راهبری شود که ریاست آن بر عهده نماینده ولی فقیه در اسان هرمزگان است.

وی افزود: استاندار نقش کلیدی در این شورا دارند و استانداری باید بتواند لازوم اجرایی شدن سند را در مجموعه استانداری فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: درخواست داریم که نامه‌ای به امضای مقام معظم رهبری به استانداران ابلاغ شود تا تامین اعتبار و اجرای این سند فرهنگی در استان‌ها با چالش روبرو نشود.

نگاه حضرت آقا به فرهنگ، نگاه تمدنی است

عاملی اظهار کرد: مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) رویکردی پراکنده نسبت به فرهنگ ندارند؛ نگاه حضرت آقا به فرهنگ، نگاهی تمدنی است و به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستند.

وی، ضمن تاکید بر اهمیت شناخت از شرایط موجود، گفت: آن‌چیزی که نسل جوان ما با آن زندگی می‌کنند و تفریحات خود را با آن می‌گذارنند، باید شناخته شود و اتفاقاتی که در آن فضاها رخ می‌دهد بررسی می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تشریح کرد: بنیادی‌ترین منبع برای فرهنگ کشور، اسلام و قرآن است و متن جامعه باید با آن‌ها جریان پیدا کند. اگر هوای کشور اسلامی و قرآنی شود، تنفس نیز اسلامی خواهد بود؛ اما اگر آلوده به لیبرالیسم و دیگر مکاتب غیر اسلامی و دینی باشد، شرایط فرهنگی کشور خوب نخواهد شد.

عاملی اظهار کرد: در حال حاضر در دوره‌ای زندگی می‌کنیم از آن به عنوان دوره گذار یاد می‌شود، چراکه ما را از طریق تکنولوژی‌های ارتباطی به دنیا متصل کرده است و اعتقاد دارم که به بخش فاضلاب و مبتذل دنیا هم وصل شده‌ایم.

وی گفت: باید نسبت به فضای مجازی حساس بود؛ چراکه فرهنگ نقطه اصلی و زیربنای اصلی اقتصاد، سیاست و تمام امور حکمرانی است واگر به آن بی توجهی شود به مشکل خواهیم خورد.

صنایع بزرگ هرمزگان باید با فرهنگ گره بخورند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: اگر امروز صنایع بزرگ هرمزگان با فرهنگ گره نخورند؛ نمی‌توان چالش‌های فرهنگی آینده را مدیریت و کنترل کرد. به همین جهت فرهنگ باید با اقتصاد و دیگر ابعاد زندگی گره بخورد بخورد تا امیدوار به تحقق تمدن نوین اسلامی باشیم.

عاملی اظهار کرد: در عصر ارتباطات و ارتباط با جهان نباید زیست بوم خود را از دست بدهیم و اصلی‌ترین زیست بوم ما، اسلام است. اسلام ادامه ادیان پیشین است و امری مشترک میان تمام ایان وجود دارد که باید این سرمایه بزرگ را تقویت کرد.

وی با ذکر این نکته که مساله یابی بومی یکی از اهداف اصلی سند فرهنگی و اجتماعی کشور است، افزود: به دنبال شناسایی و حل چالش‌های فرهنگی استان هستیم اما تنها به آسیب‌های اجتماعی در این سند بسنده نشده است و ابعاد مختلفی را شامل خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تصریح کرد: مسئله اول استان، تعلیم و تربیت و آموزش است که مدرسه و دانشگاه در آن نقش بسیار مهمی دارند و در اجرایی شدن سند مهندسی فرهنگی و اجتماعی استان‌ها، نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.

عاملی اظهار کرد: آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی درتحقق اهداف فرهنگی دارد؛ چراکه کودکی و نوجوانی یک دوره طلایی برای یادگیری محسوب می‌شود و فرصت مناسبی است تا فرزندان خود را مسیر الهی قرار دهیم.

وی افزود: باید انرژی خود را روی آموزش و پرورش قرار دهیم و اگر در این زمینه موفق شدیم در دانشگاه نیز موفق خواهیم شد در غیر این صورت تحقق اهداف در دانشگاه با چاش‌هایی روبرو خواهد شد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، طلاق را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: حضرت آقا یکی از مهم‌ترین محورهای سند مهندسی فرهنگی و اجتماعی را موضوع خانواده دانستند، چراکه آمارطلاق و تعداد خانواده‌های تک سرپرست افزایش پیدا کرده است.

عاملی افزود: در حال حاضر بیش از یک میلیون خانواده تک سرپرست در کشور شناسایی شده است که سرپرست بیش از ۸۰ درصد آن‌ها، خانم است.

وی، با ذکر این نکته که طلاق باعث کم‌رنگ شدن دین در جامعه خواهد شد، اظهار کرد: با کم‌رنگ شدن دین در زندگی، طلاق افزایش پیدا می‌کند و هر چه دین در جامعه کم‌رنگ‌تر شود، آسیب‌های اجتماعی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha