یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت اللہ اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه در بخشی از این پیام آورده است: باتوجه به ضرورت تحکیم روند آموزش، انتظار می‌رود از بستر کانون‌های علمی این پیوند ایجاد شده و پژوهش‌ها در راستای بسته‌های آموزشی با تکیه بر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های علمی طلاب هدایت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین اجلاسیه «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور» صبح امروز به صورت حضوری و مجازی از طرف معاونت پژوهش و در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه به شرکت کنندگان در این مراسم توسط حجت الاسلام محمدصالح مازنی، مدیر ترویج و توسعه پژوهش معاونت پژوهش قرائت شد که متن آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال علی علیه‌السلام: «اِضرِبُوا بَعضَ الرَّأیِ بِبَعضٍ یَتَوَلَّد مِنهُ الصَّوابُ؛ آرای خود را با یکدیگر در میان گذارید تا اندیشه درست، پدید آید.»

تحقیق و پژوهش یکی از عرصه‌های مهم رشد و تعالی علمی و معنوی جوامع گوناگون به‌شمار می‌رود. پیشرفت جامعه و نظام اسلامی عزیزمان نیز مرهون توجه جدی به این امر مهم است.

همچنین حوزه‌های علمیه با پیشینه‌ای مشحون از جلوه‌های مطالعه و تحقیق و دستاوردهای علمی و تولیدات معرفتی فراوان( به عنوان متولی تعلیم و تربیت دینی در جامعه اسلامی)، سیاست‌ها، راهبردها و تصمیمات خویش را مبتنی بر مطالعه و پژوهش می‌داند.

و اینک طلاب عزیز ، فضلا و استادانِ جوان باید این تراث عظیم را پاس داشته و عمق و اوج بخشند.

مدیریت حوزه‌های علمیه در اسناد و طرح‌های گوناگون و معطوف به تحول بر رویکرد راهبردی و پژوهشی تأکید دارد.

معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه در این راه سترگ، گام‌های مؤثری برداشته و طرح‌های مهمی را تدوین و آغاز کرده است و توسعۀ کانون‌های علمی واحدهای آموزشی در این راستا تعریف می‌شود.

به‌فضل الهی و تلاش و مجاهدت مدیران، معاونان پژوهش، اساتید محترم راهنما و استقبال طلاب عزیز و علی‌رغم مشکلاتی نظیر شیوع ویروس کرونا و به مدد توجه ویژه به‌قابلیت‌ها و ابزارهای نوین آموزشی و پژوهشی، این مقوله مهم و راهبردی به بیش از ۷۰۰ کانون علمی با عضویت صدها طلبه رسیده است، از این‌رو ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران ستاد مدیریت حوزه‌های علمیه، مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی، نکاتی به شرح ذیل تأکید می‌شود:

۱. از طلاب عزیز در حوزه‌های علمیه به ویژه جوانان عضو کانون‌های علمی انتظار می‌رود، با هماهنگی و اشراف مدیران و مسئولان مدیریت‌های استانی و واحدهای آموزشی و با استفاده از سنت سلف صالح و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای نوین و روزآمد علمی و پژوهشی، رویکرد پژوهشی را در تحصیل، تدریس، تبلیغ و همۀ برنامه‌های فردی و جمعی و مدرسه‌ای عمق بخشند و عملی سازند.

۲. مسئولین محترم کانون‌های علمی زمینۀ آشنایی بیشتر طلاب با حوزه‌های دانشی مرتبط با علوم و معارف اسلامی و درختواره رشته‌های حوزه را فراهم نموده و از طریق شناسایی حیطه‌های خُرد و کلانِ تولید علم، و همچنین قالب‌های تولید علم در گسترۀ علوم حوزوی و معارف اسلامی، دانش و مهارت‌های خویش را در این زمینه تعمیق بخشند.

۳. پرورش استعدادهای پژوهشی یکی از ضرورت‌هایی است که می‌توان از طریق کانون‌های علمی نسبت به شناسایی طلاب مستعد در حوزه پژوهش و تقویت آنها برنامه‌ریزی شود و نیز شناسایی استعدادهای برتر علمی و پژوهشی و حمایت از آنان را باید شتاب بخشید.

۴. با توجه به نقش مهم گروه‌های علمی تربیتی در برنامه‌ریزی علمی واحدهای آموزشی و جایگاه اساتید در پژوهش و تولید علم، انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی مؤثر و همکاری با معاونت‌های مرتبط به‌ویژه معاونت آموزش، سطح مشارکت و همکاری‌های علمی پژوهشی بین طلاب، اساتید و واحدهای آموزشی تقویت شود.

۵. باتوجه به ضرورت تحکیم روند آموزش، انتظار می‌رود از بستر کانون‌های علمی این پیوند ایجاد شده و پژوهش‌ها در راستای بسته‌های آموزشی با تکیه بر نوآوری‌ها و خلاقیت‌های علمی طلاب هدایت شود.

امیدوارم این نشستِ مبارک گامی بزرگ در پیشرفت کانون‌های علمی باشد.

از خداوند متعال توفیق همگان را مسألت نموده و از دست اندرکاران برگزاری اجلاسیۀ «تجلیل از کانون‌های علمی واحدهای آموزشی کشور»، تشکر و قدردانی می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

۱۸ اسفندماه هزار و چهارصد هجری شمسی

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha