سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
DSC_0484 (Copy).JPG

حوزه/ صدوقی سها با اشاره به پیشینه تاریخی حوزه فلسفی تهران، گفت: همه علوم عرفانی، ریاضی، موسیقی و... در این حوزه تدریس می شد و مرحوم آقای شعرانی هیئت فلاماریون را به متن اصلی فرانسوی در مدرسه سپهسالار در زمان مرحوم مدرس تدریس می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، منوچهر صدوقی سها، در نشست تخصصی بررسی‌ «هویت تاریخی حوزه علمیه تهران و آینده آن» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل، شامگاه روز سه شنبه با حضور مسئولان و مدیران مدارس علمیه تهران، در محل مدرسه تاریخی حکیم هاشم برگزار شد، با بیان اینکه در طول تاریخ حوزه تهران چندین شالکه بی نظیر داشت، گفت: متاسفانه در این اواخر بسیاری از چراغ های حوزه حکمی و فلسفی تهران خاموش شدند و هم اکنون یک شمع لرزان از آن باقی است!

نویسنده «دو رساله در تاریخ تصوف جدید ایران» ابراز داشت: زمانی که در حال تحصیل در حوزه علمیه بودم از بزرگانی همچون آقاسید حسن رحیمی، آقای شعرانی، آقای شیخ محمدتقی آملی، آقای جواد مصلح و دیگر اعاظمی که در این حوزه وجود داشتند، بهره‌مند شدم اما اکنون این چراغ پر توان به یک شمع لرزان مبدل شده است و بسیار موجب تاسف است.

این ‌استاد فلسفه در ادامه گفت: از جمع این عالمان بزرگوار جمعیت بسیار مختصری باقی مانده است و چه اشکالی دارد از بین این همه مدارس علمیه، یک مدرسه را در اختیار این علما قرار بدهند تا این بزرگان بتوانند این چراغ را روشن نگه دارند و هر کمکی هم که از دست شان بربیاد انجام می دهند.

وی در ادامه با اشاره به پیشینه تاریخی حوزه فلسفی تهران، بیان داشت: حوزه فلسفی تهران در سال ۱۲۳۷ قمری تاسیس می شود و یکی از خصیصه ها مهم این حوزه جامعیت آن است.

مولف «رساله در برخی از مسائل الهی عام» گفت: همه علوم عرفانی، ریاضی، موسیقی و... در این حوزه تدریس می شد و مرحوم آقای شعرانی هیئت فلاماریون را به متن اصلی فرانسوی در مدرسه سپهسالار در زمان مرحوم مدرس تدریس می کردند.

صدوقی سها با بیان اینکه همه فنون عقلانی در حوزه فلسفی تهران تدریس می شد، اظهار داشت: بسیاری از امهات متون عقلی به دست اساتید تصحیح و چاپ می شد به عنوان نمونه بهترین چاپ الهیات شفا چاپ تهران است و با اینکه در مصر آن چاپ معروف را با آن همه سر و صدا منتشر کردند اما با رجوعی که بنده داشتم اغلاط متعدد دارد و همچنان برترین چاپ الهیات شفا چاپ سنگی حوزه تهران است.

استاد فلسفه با بیان اینکه ترجمه متون فلسفی از دیگر شاخصه مهم حوزه فلسفی تهران است، تصریح کرد: می دانیم که در طول تاریخ فرهنگ اسلامی معمولا متون را به عربی تالیف کرده اند اما در این دوره برخی از حکما و علما متونی همچون شفا، اسفار، اشارات، فصوص الحکم و... را به زبان فارسی ترجمه کردند.

صدوقی سها در پایان با بیان اینکه اقبال به تفسیر عرفانی و فلسفی قرآن کریم از دیگر شاکله های مهم حوزه فلسفی تهران بود، گفت: اقبال به مثنوی از دیگر شاکله های این حوزه بود به طوری که بسیاری از متون مهم شرح مثنوی در همین حوزه تهران نوشته شده است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha