جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین صالح

حوزه / رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، شهید مطهری را الگوی کامل و جامع عملیات سازی جهاد تبیین خواند و گفت: حوزه و دانشگاه مهم‌ترین نهادهایی هستند که باید به این موضوع توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از فریمان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، ظهر امروز در اختتامیه همایش بین‌المللی «بازخوانی اندیشه‌ها و سیره علمی معنوی شهید مطهری» در سالن اجتماعات اداره کل ارشاد خراسان رضوی، به موضوعات این همایش اشاره کرد و گفت: اندیشه‌های الهیاتی، فلسفی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی و اخلاقی و جامعه‌شناختی، آراء تفسیری، فقهی و حقوقی، سیره علمی و اخلاقی و همچنین انقلاب اسلامی و روش‌شناسی علوم و حوزه و دانشگاه ازجمله محورهای موضوعی این همایش با محوریت شهید مطهری بیان کرد.

وی بابیان اینکه جامعة المصطفی بیش از بیش از یک‌صد هزار فارغ‌التحصیل در ۱۰۰ کشور جهان داریم، افزود: هزاران مسجد، در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی در اختیار فارغ‌التحصیلان است و همچنین یکی از فعالیت‌های مهم جامعة المصطفی تأسیس حوزه‌های علمیه در کشورهای مختلف است.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان با اشاره به اینکه امروز بیش از ۶۰ هزار دانشجو در این نهاد در حال تحصیل هستند، افزود: این ثمره خون شهید مطهری و مجاهدت‌های امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب است طلاب المصطفی امروز پیام زیبای اسلام را شنیدند و به این ام القرای جهان اسلام آمدند.

ترجمه آثار شهید مطهری به ۱۰ زبان دنیا

وی تصریح کرد: تبیین اندیشه‌های شهید مطهری در کنار اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب اسلامی یکی از رسالت‌های بزرگ جامعة المصطفی است؛ امروز ما آثار شهید مطهری را به بیش از ۱۰ زبان ترجمه کردیم.

صالح ادامه داد: امروز در کشورهای بزرگ اسلامی نسل جوان دانشگاهی بامطالعه آثار شهید مطهری جذب مکتب اهل‌بیت (علیهم اسلام) شدند از اندونزی، مالزی ترکیه، نیجریه تا کشورهای غرب و شر ق آسیا؛ زیرا آثار این شهید توأم اسلام اعتدالی وبیان عقلانیت بوده است بیشترین استقبال از آثار شهید مطهری داشتیم و این الگو برای نسل امروز است.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان بابیان اینکه در کشور اندونزی ۵۵ کتاب از شهید مطهری ترجمه و منتشرشده است، افزود: یکی از کارهای مختلفی که جامعة المصطفی انجام داده است تأسیس مدارسی با عنوان شهید مطهری بوده که عمده جوانان در اندونزی متأثر از اندیشه‌های این شهید هستند، همین‌طور در ترکیه در بیشتر دانشگاه‌ها، آثار شهید مطهری به زبان‌های ترکی و استانبولی ترجمه‌شده است.

وی افزود: امروز دانشجویان و طلاب ما به دنبال الگو هستند، شهید مطهری دارای تفکر نظام‌منداست می‌توان نظام حقوقی اجتماعی و سیاسی اقتصادی از اندیشه‌های شهید مطهری به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه اندیشه شهید نظام‌مند بود و می‌توان آن را استخراج کرد، گفت: شهید مطهری نظریه ساز و زمان ساز بود و با اینکه سال‌ها از شهادت این اندیشمند حوزوی می‌گذرد در خارج از ایران در کشورهای مختلف مانند اندونزی و نیجریه گفتمان اول آن کشورها اندیشه این شهید است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح بابیان اینکه اشهید مطهری شخصیتی مبارز، مجاهد و انقلابی داشت و از مدافعان نهضت امام خمینی(ره) بود، گفت: از سال ۴۲ با امام خمینی (ره) بود، حتی بعد از انقلاب برخی از افراد ریزش کردند و از انقلاب و آرمان‌های آن فاصله گرفتند، اما این شهید در کنار امام (ره) ماند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان، شهید مطهری را اهل اجتهاد و استنباط خواند و افزود: ایشان با قوه اجتهادی که داشت که به پاسخگویی شبهات گروه‌های مختلف پرداخت.

صالح افزود: شهید مطهری همان‌طور که در فقه و کلام مسلط بود، به فلسفه غرب هم مسلط بود و این نشان می‌دهد که نباید فقط محصور به علوم اسلامی بود.

وی ادامه داد: شهید مطهری را فرزند زمان بیان می‌کنند، زیرا بر اساس زمان و آنچه جامعه نیاز داشت حرکت می‌کرد و در ادبیات فارسی سرآمد بود قلم بسیار فصیح، روان و قابل‌فهمی داشت.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان یادآور شد: شهید مطهری با همه اقشار حوزوی و دانشگاهی ارتباط داشت، تکلیف مدار و وظیفه محور بود.

وی در پایان به نظریه جهاد تبیین که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح‌شده است، اشاره کرد و گفت: حوزه و دانشگاه مهم‌ترین نهادهایی هستند که باید به این موضوع توجه کنند؛ شهید مطهری الگوی کامل و جامع عملیات سازی جهاد تبیین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha