سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلما

حوزه/ نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلما با حضور آیت الله استادی از سوی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلما با حضور آیت الله استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سوی سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش: در این نشست کتاب دو جلدی اجازات العلما حاوی اجازه علما از لابه لای نسخه های خطی موجود در آستان مقدس رضوی (سلام الله علیه) که حاصل زحمات فهرست نگار بخش خطی کتابخانه آستان قدس رضوی، براتعلی غلامی مقدم بود مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این کتاب در مرحله بعدی توسط سیدمحمدرضا رضا پور به رشته تحریر درآمد.

ناجی ناصر آبادی دبیرعلمی این نشست با اشاره به اینکه کتاب اجازات به کوشش غلامی مقدم طی سال های گذشته پیگیری شد، اظهار داشت: با برخی از پژوهشکده ها صحبت شده و قرار است تا به صورت مشترک همکاری داشته باشیم.

وی افزود: غلامی مقدم فهرست نویس کتابخانه بودکه بازنشسته شد، وی با توجه به ذوقی که داشت کتاب های فقه و اخباری را مطالعه کرده و یادداشت هایی که در حاشیه این نسخه ها بوده است را برای ۱۵ سال یادداشت کرده و در یک مرحله آماده کرد.

دبیرعلمی این نشست ادامه داد: نمونه اول به صورت دیجیتال فرم ابتدایی این کتاب بود و بعد که منتشر شد اشکالات متعدد بر ساختار و محتوا وارد بود. مبنای تاریخی و یا بعضی از اجازات در این کتاب نبود که از آقای رضا پور در خواست کردیم با پیگیری مولف کار را دنبال کند و این اجازات را ویرایش کند که این امر یک سال نیز به طول انجامید.

وی بیان داشت: در این کتاب بیش از ۱۰ هزار مطلب اصلاح شده است و این کتاب ارائه شده است و ۱۵۰ صفحه فهرست دارد که پژوهشگران به راحتی می توانند موفق باشند و آثار را ببینند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون اجازات مربوط به آثار فقهی و اخباری در این کتابخانه شروع شده است و خیلی از منابع دیگر وجود دارد که باید بر روی آنها کار کرد.

اهمیت نسخه شناسی موضوعی
حجت الاسلام ابوالفضل حافظیان از فهرست‌نگاران نیز در ادامه این نشست گفت: باید نسخه شناسی های موضوعی انجام دهیم در نسخه های باقی مانده اطلاعات مهمی راجع به کتاب وجود دارد که باید کارهای ارزشمندی در این زمینه صورت گیرد.

وی افزود: شرح و تصحیح خوبی بر روی کتاب ها نوشته شده است و اکنون چاپ عکسی کتاب ها مورد توجه قرار گرفته و در دنیا رایج شده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه کتابخانه آستان قدس رضوی چندین نسخه قدیم را چاپ عکسی کرده است گفت: در کتاب خانه آیت الله العظمی نجفی نیز این گونه اقدامات صورت گرفته است که این کار سند تاریخی ارزشمند است.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که باید کار تفضیلی انجام دهیم درباره اجازات است باید نسخه ها مجدد بررسی شود نباید به این فهرست ها بسنده کرد. اگر به نسخه ها مراجعه کنیم مباحث جدیدی را در اجازات به دست خواهیم آورد.

حافظیان بیان داشت: کدها و مفاهیم در گذشته به خوبی در نسخه شناسی جا نیفتاده بود هر کدام از این ها فراوان دیده شده است که این مفاهیم باید تفهیم شود و این نسخه ها بررسی شود تا سهل انگاری ها برطرف شود.

وی با بیان اینکه امروز تصحیح اجازات در دنیا به عنوان تز دانشگاهی مطرح است گفت: اگر پژوهشگران و فهرستنگاران این اجازات را اختصاص به تصاویر دهند و یا در سی دی قرار دهند، از سوی پژوهشگران مورد استقبال قرار می گیرد.

این فهرست نگار خاطر نشان کرد: موسسه شیعه شناسی در حال فعالیت است و در این زمینه کارهای خوبی را انجام می دهد همچنین توسط حجت‌الاسلام سیدصادق حسینی اشکوری موسوعه اجازات در ۵۰ جلد در حال تهیه است و در کتاب خانه مرعشی اجازت از خطوط علما جمع آوری می شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha