جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلما

حوزه/ نویسنده کتاب اجازات العلما گفت: علمای بسیاری در گوشه و کنار این کشور وجود دارند که اجازات بسیاری ارائه کرده اند که لازم است گردآوری شده و در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیدمحمدرضا رضاپور در نشست علمی نقد و بررسی کتاب اجازات العلما اظهار داشت: ثمرات جمع آوری این اجازات بسیار زیاد است و به جامعه بازخواهد گشت.

وی افزود: موسسه ها موضوع اجازات را دست کم نگیرند و بسیار مثمرثمر خواهد بود اگر همچنین تمام اجازات و تصاویر آن ها گردآوری شود و به صورت نرم افزار در اختیار علما و پژوهشگران قرار گیرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه کتاب اجازات العلما، متن ۱۵۰ اجازه و حدودا ۱۵۰ صورت رونوشت است گفت: صدها نمونه دستخط و یادداشت به قلم دانشمندان در نسخه های خطی آستان قدس کتابت شده است که این کتاب به همت والای حجت الاسلام غلامی مقدم در سال های متمادی در کنار فهرست نویسی کتاب گردآوری شده است.

وی بیان داشت: این کتاب پیش از این حدود سال های ۹۵، یک پیش چاپ به تعداد محدودی داشته است که نظرات علما و فقها در این باره ارائه شده و بازخوردها دریافت شده است.

رضاپور افزود: این چاپ با عرضه ای که در چند سال گذشته انجام شد ۲ پیامد ایجابی و سلبی به دنبال خود داشت اینکه بی درنگ بسیاری از علما و موسسه های علمی و فرهنگی مورد توجه و استقبال قرار دادند و نظرات خوبی ارائه کردند.

نویسنده کتاب اجازات العلما خاطر نشان کرد: نکته سلبی آن این است که این کار بایسته و شایسته بود که خیلی بیشتر تحقیق و پیراسته می شد اما به طور شتابزده این کار انجام شد و خوف این را داریم که چهره علمی حجت السلام غلامی مقدم از پیشکسوتان در آینه این کتاب دیده شود چرا که این کتاب با تعداد اندک به دست بزرگان رسید نمایانگر و بیانگر جایگاه علمی ایشان نیست.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام غلامی مقدم عالم به ادب و معارف هستند گفت: ایشان بارها این کتاب ها را تدریس کرده اند. بعد از اینکه کتاب عرضه شد و در اختیار مخاطبان قرار گرفت، نظراتی ارائه شد از این رو موسسه کتابخانه آستان قدس رضوی تصمیم گرفت این کتاب را ویرایش علمی کرده و به چاپ برساند از این رو به محقق آقای فاضلیان پیشنهاد شد ایشان نکاتی را استخراج کردند که حداقل یکسال زمان برای ویرایش می برد.

رضاپور افزود: درخواست برای چاپ این کتاب فراوان بود و کتابخانه عزم بر این داشت که کتاب زودتر به دست مردم برسد از بنده درخواست کردند که ویرایش کتاب را عهده دار و انجام دهم و بنده این کتاب را به رشته تحریر درآوردم ضمن اینکه در بلاد عربی به تحقیق و اینگونه کتاب ها توجه بسیاری می شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha