پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
فرهنگ

حوزه/ در شرایط کنونی که مشکلات فرهنگی جدی ای در کشور داریم، بی‌توجهی به مبانی انقلاب اسلامی و راهکارهای منبعث از این مبانی، ایران اسلامی را بیش از پیش دچار مخاطرات و آسیب ها خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سخنان اخیر رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در همایشی که چند روز پیش با عنوان "منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور" در صداوسیما برگزار شد، انصافاً جالب و در نوع خود قابل تقدیر بود. حجت الاسلام والمسلمین قمی در این محفل به صراحت بیان داشت:"حتماً امثال من در بعضی از ضعف‌ها و نابسامانی‌های فرهنگی مقصر هستند و غیر از اینکه باید عذرخواهی کنم باید عهد داشته باشم تا قدری جبران کنیم. متأسفانه این ضرورت هنوز آن گونه که باید جدی گرفته نشده است. "

صحبت های این مدیر فرهنگی که خود در شمارِ حوزویان دغدغه‌مند به شمار می رود، آن هم در آغازین سال های چله دوم انقلاب، اشارتی است به لزوم قبول ایرادات و سپس تلاش دو چندان و بلکه صدچندان برای جبران قصورها و ضعف عملکردها، بلکه از این طریق بتوان بر آن عهد مقدس خدمت گزاری در انقلاب اسلامی اُستوار باقی ماند که مسئولان انقلابی برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم و آرمان های آن ها از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی کنند.

جای هیچ بحث و جدلی نیست که عذرخواهی و شرمندگی به تنهایی پذیرفتنی نیست، چه آن که نیاز به عزم و اراده ای جدی برای اصلاح امور و جبران خطاها و کم کاری ها به شدت احساس می شود خصوصاً در برهه ی کنونی که به نظر می رسد نفاق از چهره خیلی ها کنار رفته و برای ضربه به نظام و انقلاب همه توان خود را به شکل عیان تری به میدان آورده اند؛ میدانی که از جنس فرهنگ است و اصلی ترین ابزار آن رسانه و در این جدال می بایست با توکل بر خدا، استعانت از اهل بیت(ع) و تأسی به سیره و کلام امامین انقلاب، با صلابت بایستیم و از داشته های خود دفاع کنیم که از جمله مهم ترین این داشته ها، باور و اعتقاد به حقانیت راه و مسیر انقلابی مان است آن هم به نسلی که بخش قابل توجهی از ندانستن ها و کم دانستن هایش از حقایق کشور و انقلاب اسلامی، ریشه در ضعف نهادهای متعدد و متنوع فرهنگی کشور دارد.

برگزاری همایش هایی از جنس لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور اگر منتج شود به برنامه ها و راهکارهایی برای رفع نواقص و نقاط ضعف در این عرصه و تقویت رویکرد انقلابی در ساحت فرهنگ، بی شک پربرکت خواهد بود ولی اگر بسان بسیاری از همایش ها و سمینارها به ارایه شعاری برنامه هایی صرفاً برای ارایه بیلان کاری مدیران تبدیل شود، راه به جایی نخواهیم بُرد.

توجه به این نکته از این رو حائز اهمیت است که در شرایط کنونی که مشکلات فرهنگی جدی ای در کشور داریم، بی توجهی به مبانی انقلاب اسلامی و راهکارهای منبعث از این مبانی، ایران اسلامی را بیش از پیش دچار مخاطرات و آسیب ها خواهد کرد، ضمن آن که از آن سو، نگاه آسیب شناسانه به سال های گذشته و توجه به فرصت ها برای جبران در سال های پیش رو، باعث تقویت جبهه انقلابی و تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب در این باره خواهد شد. ان شاءالله

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha