سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

حوزه/ فتنه اخیر گرچه توأم با لطمات و آسیب هایی بود، خاصه آن که تنی چند از بهترین و مخلص ترین نیروهای فرهنگی، نظامی و امنیتی مان را از دست دادیم،اما در درون خودش برکاتی به همراه داشت از این قبیل که متوجه شدیم در آرایش جنگ رسانه ای و فرهنگی چه ضعف های مشهودی داریم؛ ضعف هایی از جنس عدم هماهنگی لازم میان ستاد و صف.

به گزارش خبرگزاری حوزه، راهبر انقلابمان بر این نکته تأکید کرده که در جنگ رسانه ای و فرهنگی نیز بسان جنگ نظامی می بایست آرایش جنگی بگیریم و لاجرم در این خصوص نیازمند توجه جدی به سه رده ی فرماندهی، ستاد و صف هستیم.

آن چه مسلم است این که بر این اساس، فرماندهی باید دستور دهد که دستوراتش را خود ایشان بارها اعلام فرموده اند اما آن چه به عنوان حلقه های میانی می بایست بدان بپردازیم و در این بخش ضعف داریم، مقوله هماهنگی میان ستاد و صف است؛ این که ستاد برنامه ریزی کرده و همان دستور فرمانده را به برنامه اجرایی تبدیل نماید و در مرتبه سوم صف به عنوان تیم اجرایی بدان عمل کند.

فتنه اخیر گرچه توأم با لطمات و آسیب هایی بود، خاصه آن که تنی چند از بهترین و مخلص ترین نیروهای فرهنگی، نظامی و امنیتی مان را از دست دادیم اما در درون خودش برکاتی به همراه داشت از این قبیل که متوجه شدیم در آرایش جنگ رسانه ای و فرهنگی چه ضعف های مشهودی داریم؛ ضعف هایی از جنس عدم هماهنگی لازم میان ستاد و صف؛ از جنس کم کاری های فرهنگی و رسانه ای که امیدواریم در آینده به تدریج بتوانیم در مقام جبران آن ها برآییم و به راستی کیست که نداند اگر این ضعف و اهمال تداوم یابد، چه آثار و عواقبی بدین خاطر، دامنگیر جبهه فرهنگی و رسانه ایِ انقلاب خواهد شد.

نکته حائز اهمیت دیگر این که وقتی هماهنگی میان ستاد و صف در جنگ فرهنگی وجود نداشته باشد، خواه ناخواه یکی از تبعاتش این می شود که کار فرهنگی ما- البته اگر بشود بر روی برخی فعالیت ها، عنوان کار فرهنگی را اطلاق کرد- آن طور که باید و شاید تأثیرگذار نیست چرا که کار فرهنگی اساساً کاری است مبتنی بر نگاه کارشناسانه و دقیق و علم مدار که بدون تردید، نیاز به وقت گذاری و نظارت دارد.

در خوش بینانه‌ترین حالت، بسیاری از کارهای فرهنگی و حتی تربیتی ما مقطعی و موسمی است؛ بدین معنا که در مناسبت‌ها و یا با اقتضای مسایلی چون همین فتنه اخیر، موجی به راه می‌افتد و رسانه‌ها و اهالی فرهنگ تا حدودی دست به کار می‌شوند و انصافاً هم گاهی اقدامات خوبی هم صورت می‌گیرد اما به یکباره متوقف و به موسم دیگر و یا مناسبت بعدی واگذار می‌شود.

به دیگر سخن به جهت همان ضعف در هماهنگی میان ستاد و صف، از جمله ضعف ها و نقص های مهم و جدی در حوزه فرهنگ‌سازی و کار تربیتی، نگاه مقطعی و عدم پیوستگی فعالیت ها واستمرار نداشتن آن در طول ایام است.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha