شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ امضای تفاهم نامه میان پژوهشگاه قوه قضائیه و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

حوزه/ تفاهم نامه همکاری و تعامل میان پژوهشگاه قوه قضائیه و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله فاضل لنکرانی در این جلسه که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتباط و تعامل نظام اسلامی و حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: امروزه بیش از هر زمان دیگری باید بین حوزه های علمیه و نهادهای اصلی نظام همچون دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه ارتباط و تعامل علمی باشد و در اهمیت اصل این ارتباط تردیدی نیست.

وی افزود: متأسفانه این ارتباط لازم و مهم هنوز به خوبی شکل نگرفته است و ضعیف است و ما اگر دنبال قوت و قدرت نظام اسلامی هستیم باید بین حوزه و دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی نظام اسلامی تعامل و ارتباط قوی باشد و ما نیز به سهم خود از این ارتباط و تعامل استقبال می کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت: همان گونه که مقام معظم رهبری تأکید داشته اند ما باید از موضوع محوری به مسئله محوری برویم، امروزه به عنوان مثال بحث محاربه در جامعه زیاد است چنین مسائلی را باید بلافاصله تبیین کرد و این ارتباطات میان دولت و حوزه سریعا فعال شود تا به واسطه اقوال مختلف و سلیقه های گوناگون مردم و جامعه دچار ابهام نشوند.

آیت الله فاضل لنکرانی در قسمت پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت کار قضا و ابهامات موجود این عرصه گفت: زوایای پنهان و مبهم مباحث قضایی که نیاز به کار فقهی دارد را ما در این مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) می توانیم به خوبی پاسخ دهیم.

گفتنی است: حجت الاسلام مهدی هادی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در ابتدای این جلسه در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه قوه قضائیه مرکز تصمیم‌سازی و بازوی علمی و پژوهشی قوه قضائیه و پل ارتباطی میان قوه قضائیه و مراکز علمی و نخبگان حوزوی و دانشگاهی برای نیل به اهداف والای قوه قضائیه در دوران تحول در مسیر تحقق گام دوم انقلاب به شمار می رود.

وی افزود: این نهاد درصدد است در جهت استخراج نظام مسائل قوه قضائیه با رویکرد مسئله‌محوری و کاربردی نمودن فعالیت‌های پژوهشی در دستگاه قضا و توسعه پژوهش در حوزه‌های حقوقی و قضایی به منظور ارائه راه‌حل‌های عملی و کاربردی برای رفع مشکلات پیش روی قوه قضائیه نیازسنجی دقیقی را انجام دهد.

حجت‌الاسلام هادی در پایان بر ارتقاء ارتباط و تعامل پژوهشگاه قوه قضاییه با مراکز علمی تأکید کرد و گفت: برقراری این ارتباط و تعامل به طور قطع و یقین، فضای علمی مطلوبی را رقم خواهد زد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha