جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با بیان این که اگر اقتصاد و معیشت مشکل داشته باشد، قوام جامعه از بین می‌رود، گفت: سیستم‌های اقتصادی در جامعه نباید تکاثر ایجاد کند، به این معنی که عده‌ای ثروت‌مند باشند و عده‌ای فقیر.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی پیش از ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن، با اشاره به اینکه در جلسات گذشته بیشتر به مباحث اقتصادی در قرآن کریم اشاره شد، اظهار داشت: قرآن کریم بعضی از امور را قوام جامعه می‌داند که یکی از آنها اقتصاد است.

وی با بیان اینکه اگر اقتصاد و معیشت مشکل داشته باشد، قوام جامعه از بین می‌رود، گفت: یکی از موضوعاتی که بر آن تأکید شده، این است که سیستم‌های اقتصادی در جامعه نباید تکاثر ایجاد کند، به این معنی که عده‌ای ثروت‌مند باشند و عده‌ای فقیر، چرا که این اقتصاد، اقتصادی مریض است و منجر به فقر خواهد شد.

امام جمعه همدان، افزود: از دیگر نکاتی که قرآن به آن اشاره دارد، تحقق عدالت اقتصادی در جامعه است که عدم توجه به آن تکاثر در سیستم اقتصادی را به دنبال دارد و مصادیق آن در تاریخ قارون است.

وی با تأکید بر اینکه عدالت قوام جامعه است، خاطرنشان کرد: زمین و آسمان نیز قوامش بر عدالت قرار داده شده است.

وی ادامه داد: بنا به پیشنهاداتی که ارائه شد، مقرر شد تا از این جلسه در رابطه با سوره حمد بحث کنیم و در حد توان به بیان معانی آن بپردازیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با بیان اینکه هیچ نماز واجب و مستحبی بدون سوره حمد وجود ندارد، اظهار داشت: قوام عبادت همه ما به سوره حمد است و لذا گفته شده که مهم‌ترین سوره قرآن می‌باشد.

وی تفسیر آیات قرآن را به معنای کنار زدن حجاب‌ها دانست و یادآور شد: قرآن امروز از پس هزاران حجاب به ما رسیده و همانند آفتابی است که نور آن از پشت هزاران پرده‌ای که در مقابل آن قرار دارد، به چشم ما می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه عظمت این کتاب را تنها پیامبر گرامی اسلام درک کردند، گفت: خداوند خطاب به پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید، ما به تو قرآن دادیم و سوره حمد را و این تأکیدی بر عظمت این سوره قرآن است.

وی تصریح کرد: اگر پیامبر اسلام(ص) نبود هیچ پیامبری نمی‌توانست حقیقت قرآن را دریافت کند و فقط حضرت محمد(ص) این ظرفیت قرآن و سوره حمد را داشتند.

امام جمعه همدان، با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام بهشت رفتن را برای بشریت آسان کردند و ما مدیون پیامبر(ص) هستیم، خاطرنشان کرد: باید گفت بشری که در آخرالزمان به جهنم می‌رود بسیار بیچاره است.

وی با بیان اینکه هر مؤمنی که این سوره را بخواند، خداوند برای هر حرف آن حسنه‌ای برای او می‌نویسد، خاطرنشان کرد: یک بسم الله در دنیا می‌تواند بشر را از جهنم نجات دهد و به سمت بهشت سوق دهد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، با تأکید بر اینکه برای رفع حاجات، گرفتاری‌ها و شفای مریض، خواندن سوره حمد سفارش شده است، یادآور شد: این نعمات الهی فرصت‌هایی است که انسان در دنیا از آن استفاده کند تا در قیامت غصه و حسرت نخورد.

وی یکی از اسم‌های سوره حمد را فاتحه الکتاب معرفی کرد و اظهار داشت: نه تنها قرآن که این عالم نیز با سوره حمد شروع شده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با اشاره به اینکه ام الکتاب اسم دیگر سوره حمد است، یادآور شد: فلسفه اصلی قرآن برای هدایت بشر است و خلاصه این اهداف را خداوند در این سوره شریفه آورده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابر روایات همه مسایل توحیدی از آیه " ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَٰالَمِینَ" قابل استنباط است و این تنها بخشی از عظمت این سوره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha