شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فرزانه کرمی

حوزه/ یکی از پژوهشگران در عرصه حقوق، در نشست علمی همایش بین المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری، به ارائه مقاله «بررسی کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی بر اساس مبانی فقهی مقام معظم رهبری» پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست پایانی از سلسله نشست‌های علمی همایش بین المللی تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری عصر چهارشنبه در سالن شهید چمران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با حضور دانشجویان، اساتید و شخصیت‌های علمی برگزار شد.

فرزانه کرمی دکترای حقوق، در این همایش به ارائه مقاله «بررسی کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی بر اساس مبانی فقهی در اندیشه مقام معظم رهبری» پرداخت و با بیان اینکه امروزه بسیاری از درگیری‌های بین ملل، بیشتر بر اساس نگاه سودجویانه و مادی موجود در میان ملت هاست، اظهار داشت: یکی از جلوه‌های درگیری، جنایت نسل کشی است.

وی با بیان اینکه در همین راستا مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای را در تاریخ ۱۱ دسامبر ۱۹۴۶ به منظور جلوگیری از این نسل کشی تدوین کرد و بر اساس کنوانسیون نسل کشی را قصد خاص نابودی تمام یا قسمتی از یک گروه خاص دانستند، ابراز کرد: گروه خاصی که بر اساس کنوانسیون مدنظر بود، گروه‌های قومی، مذهبی و نژادی خوانده شده است.

کرمی با بیان اینکه یکی دیگر از جلوه‌های درگیری علاوه بر نسل کشی، ورود آسیب شدید به سلامت اعضا و افراد است، خاطرنشان کرد: یکی از جلوه‌های نسل کشی آن است که گروهی را در معرض زندگی نامطلوب قرار دهند که سبب شود گروه از بین برود، البته این کنوانسیون بر اساس مبانی و رهیافت‌های غربی تدوین شده و در این مقاله به حسب ارتباط ایران با کنوانسیون، این نیاز احساس شد تا مبانی فقهی رهبر معظم انقلاب در این موضوعات مورد بررسی، واکاوی و تبیین قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در این مقاله مبانی فقهی مقام معظم رهبری بر اساس آیات و روایات استخراج شده‌اند، گفت: مبانی مقابله با نسل زدایی، فرهنگی در اندیشه رهبری با بهره‌گیری از مبانی فقهی در این مقاله تبیین شده و بر حسب دیدگاه مقام معظم رهبری، الگوی دفاعی استخراج و به جامعه جهانی ارائه شد که در دسترس مخاطبان و ناقدان قرار گرفته است.

ارائه نقد داوران به مقاله ارائه شده

در ادامه داوران این نشست علمی، دکتر محمد علی شیخ الاسلامی و دکتر غلامرضا کحلکی به تبیین آراء و دیدگاه‌های خود در باب این مقاله پرداختند و با بیان اینکه در شرایط جنگ شناختی امروز، پرداختن به اندیشه‌های دفاعی رهبر معظم انقلاب، ضرورت دارد، بر این موضوع تاکید کردند که اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری بار معنایی متقن دارد، اما نباید اینطور باشد که صرفا اندیشه‌های دفاعی مورد بحث قرار گیرند، بلکه موضع گیری‌های تهاجمی ایشان در برخورد با دشمنان از جمله در جریان جنگ سوریه و خصوصا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز باید مورد نظر و تأکید باشد.

داوران با تأکید بر روحیه فعالانه رهبر معظم انقلاب در نوع رویارویی با دیگر کشورها بعنوان یک خط مشی و سیره، عنوان کردند که در حال حاضر دیگر اندیشکده‌های خارجی به راهبردنگاری و آینده پژوهی می‌پردازند و امروز این آینده پژوهی و راهبردنگاری بعنوان یک خط مشی مهم باید در مجامع و سازمان‌های ملی داخل کشور نیز مورد طرح، بحث و نقد و نظر باشد.

ناقدان این مقاله در بخش دیگری ضمن اشاره به جنگ ترکیبی به عنوان تلفیقی از جنگ‌های سخت، نرم، رسانه‌ای، دیپلماسی و جنگ شناختی، بر لزوم دقت نظر اندیشمندان بر مواضع هوشمندانه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha