یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وحدت

حوزه/ مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم گفت: برخی هدف حفظ وحدت شیعه و سنی را فقط جلوگیری از خونریزی و کشتار می‌دانند در حالیکه این مورد، کف قضیه است و اهداف متعالی‌تری از جمله تحقق «تمدن نوین اسلامی» وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی در نشست علمی «بررسی دیدگاه تمدنی رهبر معظم انقلاب با تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی» که بعد از ظهر امروز ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۱ در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم به صورت حضوری و برخط برگزار شد اظهار کرد: نهادینه شدن جریان توحید به معنای واقعی کلمه در جامعه جهانی بشریت از دغدغه‌های مهم رهبر انقلاب است و این حقیقت با مطالعه خط فکری ایشان نیز به وضوح مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از قدیمی‌ترین صوت‌هایی که از رهبر انقلاب در دسترس است مربوط به سال ۱۳۴۸ است یعنی زمانی که ایشان ۳۰ ساله بوده‌اند؛ این سخنرانی مقارن با ظهر ماه رمضان ایراد شده است و در خصوص انقلاب اسلامی حضرت رسول(ص) است، ولی بسیاری از محورهای آن با بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بیان کرده‌اند یکی است. اگر عنوان دو سخنرانی مورد اشاره برداشته شود و مقابل دیدگان مخاطب قرار گیرد، مخاطب نمی‌تواند تشخیص دهد این دو متفاوت هستند چرا که اساس هر دو یکسان است. این مسئله نشان می‌دهد شکل‌گیری و توسعه تمدن اسلامی همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده است.

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در قم مطرح کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند «انبیا نیامده‌اند که مثل ارسطو و افلاطون کرسی درس تشکیل دهند یا به کنجی در غاری بخزند و اهل طریقت برای کسب معارف اخلاقی به آنان مراجعه کنند بلکه آمده‌اند کارخانه انسان‌سازی راه‌اندازی کنند.» پایه‌گذاری و گسترش تمدن توحیدی خواسته همه انبیا و اولیای الهی بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی افزود: عده‌ای از سخنان رهبر انقلاب در خصوص اتحاد بین جمعیت شیعه و سنی دچار کج فهمی شدند. رهبر انقلاب خود از برگزارکنندگان مراسم فاطمیه(س) بوده و هستند، ادای شعائر مذهبی منافاتی با وحدت ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از موارد اختصاصی شیعیان عزاداری برای حضرت زهرا(س) و حضرت محسن فرزند ایشان است و رهبر معظم انقلاب هم اصرار دارند که معارف شیعه با معانی اصیل حفظ شود و ترویج یابد.

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اذعان کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که حقایق گفته و معارف تبیین شود و یکی از اقدامات مهمی که در زمینه زنده نگه داشتن شعائر مذهبی به آن پایبند هستند برگزاری جلسات پرشور فاطمیه(س) و همچنین مراسم دهه محرم است؛ این قبیل جلسات بیت رهبری همواره از جلسات پرشور بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی با بیان اینکه گام پنجم انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی است اضافه کرد: شاید بتوان گفت رهبر «وحدت» مسلمانان را تاکتیک می‌بیند. اهل سنت در برخی موارد از جمله فقه با شیعه تفاوت دارند، جمعیت اهل سنت از شیعیان بیشتر است، توجه به این موارد تا حدودی روشنگر ضرورت مسئله وحدت مسلمانان است.

وی با اشاره به ثمرات متعدد وحدت اهل سنت و جمعیت تشیع اذعان کرد: اهل سنت هم در دفاع از تمامیت ارضی و امنیت کشور وارد شدند، هم در راه دفاع از حرم و ... که این‌ها بخشی از نقاط قوت مسئله وحدت مسلمانان در عصر کنونی است.

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب بیان کرد: رهبر معظم انقلاب از گذشته تا کنون اصرار دارند کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی رونق یابد و اخیراً هم گلایه کردند که این مسئله در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی ادامه داد: برخی هدف حفظ وحدت شیعه و سنی را فقط جلوگیری از خونریزی و کشتار می‌دانند در حالیکه این مورد، کف قضیه است و اهداف متعالی‌تری از جمله تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود.

وی مطرح کرد: تمدن نوین اسلامی امتداد خط بعثت است و انقلاب اسلامی بدون تحقق تمدن نوین اسلامی ناقص است.

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: رهبر انقلاب فرموده است هر چه وحدت شیعه و سنی به صورت جدی‌تر عملی شود، عقلانی بودن اعتقادات شیعه برای همگان از جمله برادران اهل سنت بیشتر روشن خواهد شد و نتایج بهتری حاصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی اذعان کرد: امید است با وحدت قوی‌تر شیعه و سنی اهداف متعالی جهان اسلام از جمله شکل‌گیری و توسعه تمدن نوین اسلامی تحقق یابد، همانطور که آرزوهای دیگری همانند تجهیز کرانه باختری تحقق یافت.

انتهای پیام/۶۳/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha