چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
مصاحبه با جت‌الاسلام‌ والمسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: ستادهای راهبری و دبیرخانه های مشترک همکاری که ذیل این معاونت تعریف شده‌اند، در واقع نقطه عطف همکاری‌های حوزه‌های علمیه با سازمان ها، دستگاه‌ها و نهادی حاکمیتی و نظام اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه‌های علمیه در گفت ‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار کرد: اگر اجازه بفرمایید دو مقدمه عرض کنم و بعد از آن گزارشی از فعالیت‌های معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تقدیم کنم. نکته اولی که می‌خواستم تقدیم کنم این است که معاونت ارتباطات و بین‌الملل عهده‌دار دو مأموریت و دو رسالت مهم از رسالت‌های حوزه‌های علمیه است. یکی مأموریت ارتباطات حوزه به ویژه ارتباطات حوزه با نظام به این مجموعه واگذار شده است که در قالب تفاهم‌نامه‌ها، ستادهای راهبری، ستادهای همکاری مشترک حوزه و نهادها و ‌ در قالب حضور نمایندگان حوزه در کمیسیونها و شوراهای مهم کشوری و استانی و ... تحقق پیدا می‌کند.

فیلم | مأموریت‌های معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه

فعالیت ۱۷ ستاد مشترک همکاری و ده‌ها ستاد راهبری در حوزه علمیه

وی افزود: اگرچه حوزه برای ارتباطات با نظام ظرفیت‌های دیگری هم دارد ولی در ساختار جدیدی که از سوی شورای عالی حوزه های علمیه مصوب گردید، ستادهای راهبری، دبیرخانه های همکاری مشترک و ...به این معاونت محول شده است که بحمدلله ظرفیت بسیار بالایی از تعاملات و همکاری را رقم زده است. همین الان تمام تفاهم‌نامه‌های حوزه‌های علمیه و در میان این تفاهم‌نامه‌ها ۱۷ ستاد همکاری مشترک میان حوزه و دستگاه‌هایی از نظام اسلامی در حال فعالیت است. مطلع هستید، وقتی تفاهم‌نامه‌ها به یک سطحی از تعامل می‌رسند، تبدیل به ستاد همکاری مشترک می‌شوند که از جمله این ستادها عبارتند از «ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش»، «ستاد همکاری حوزه و وزارت اقتصاد»، «ستاد همکاری حوزه و وزارت بهداشت»، «ستاد همکاری حوزه و قوه‌قضائیه» و ... همچنین ستاد همکاری حوزه با برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و همکاریهایی با بعضی از نهادهایی که شاید دولتی نباشند، اما ممکن است حاکمیتی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان اینکه در طول زمان برخی از این همکاریها و تفاهمات میان دستگاهی به ستادهای همکاری مشترک منجر می‌شود، ادامه داد: ما در قبال، دبیرخانه ستادهای همکاری مشترک حوزه و مجموعه‌های نظام برنامه ها و پیگیری هایی را داریم که در حال انجام است.

مأموریت‌های پیشران حوزه‌های علمیه

وی بیان کرد: این یک مأموریت از مأموریت‌های ما است. مأموریتی بسیار مهم و راهبردی که هر کجا حوزه علمیه تعاملش با مجموعه‌ای از نظام، وثیق‌تر و عمیق باشد، این تعامل و هم افزایی در قالب یک تفاهم نامه و ذیل این تفاهم نامه، یک برنامه عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از سوی این معاونت دنبال و پیگیری می گردد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه به مأموریت دوم این مجموعه اشاره کرد و گفت: بُعد بین‌المللی فعالیت ها، مأموریت دوم این معاونت است که یک مأموریت راهبردی و یک مقوله بسیار کلیدی برای حوزه‌های علمیه، خصوصاً حوزه‌های علمیه امروز در دنیای معاصر می باشد. تحولاتی که در عالم ارتباطات و رسانه اتفاق افتاده در کنار تحولاتی که در مناسبات بین‌المللی به وجود آمده است و نقشی که امروزه انقلاب و نظام اسلامی در عرصه بین‌الملل ایفا می‌کند، ‌ ظرفیت‌های جدیدی را نیز در عرصه بین‌الملل برای ما فراهم کرده است، طبیعی‌ست که در این ظرفیت و در این فضا حوزه‌های علمیه هم بتوانند نقش جدی‌تری داشته باشند. لذا فکر می‌کنیم هر دو مأموریت مرکز ارتباطات و بین‌الملل، چه مأموریت ارتباطات و چه مأموریت بین‌الملل جز مأموریت‌های پیشران حوزه‌های علمیه می‌تواند تلقی شود. ‌ اینکه عرض می‌کنیم پیشران به این معنا است که این مقوله‌ها، هرچه پیشرفت و ارتقا جدی‌تری داشته باشد، یک اثر فرابخشی نسبت به کل حوزه‌های علمیه همراه خواهد داشت و آن عنصر پیشران می‌تواند موجب تحولاتی در کل فعالیت‌های حوزه‌های علمیه چه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و تربیتی حوزه‌های علمیه شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: با توضیحاتی که ارائه شد، این دو مأموریت را راهبردی و پیشران می‌دانیم، اگرچه درعین حال مأموریتی است که پیچیدگی‌ها، ظرافت‌ها و حساسیت‌های خاص خودش را دارد و باید ملاحظات متعددی در آن لحاظ شود. یکی از ملاحظات مهمی که ما در این دو مأموریت پیگیری می‌کنیم، توجه به اولویت‌ها، مصالح، جایگاه و شأن حوزه‌های علمیه و مأموریت‌هایی است که حوزه‌های علمیه می‌تواند در نظام و عرصه بین‌الملل داشته باشد. با یک نگاه تمدنی، اسلام جامع و ناب، حتما حوزه چه در عرصه تعاملات با نظام و چه در عرصه بین‌الملل می‌تواند نقش‌آفرینی جدی داشته باشد و این نقش‌آفرینی می‌تواند در همه برنامه‌ها و ظرفیت‌های حوزه جلوه گر شود.

فیلم | تشریح فعالیت‌های معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه

تعامل و ارتباطات بین‌المللی حوزه نمی تواند تنها در یکجا محصور باشد

وی بیان کرد: نکته دوم اینکه ما چه در عرصه ارتباطات و چه عرصه بین‌الملل در مجموعه اسناد حوزه‌های علمیه شاهد یک نگاه و یک رویکرد جدی در اسناد بالادستی و در لایه‌ای کلان‌تر در فرمایشات و نگاه‌های مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، شورایعالی حوزه‌های علمیه هستیم و لذا این دو مقوله‌ای است که هم در فرمایشات بزرگان حوزه‌های علمیه و مراجع معظم تقلید، ‌ شورای عالی حوزه، جامعه مدرسین و مجامع تصمیم‌گیر برای حوزه کاملاً یک نقش برجسته‌ای است و در اسناد هم خودش را نشان داده است، به نحوی که در اسناد بالادستی تا ریزترین مجموعه‌های برنامه‌ای حوزه‌های علمیه، خودش را نشان می‌دهد ونکته سومی که به آن معتقدیم این است که، این مأموریت ارتباطات یا ارتباطی حوزه‌های علمیه و مأموریت بین‌المللی حوزه‌های علمیه منحصر در مرکز ارتباطات و بین‌الملل نمی‌تواند باشد و این معاونت می تواند نقش ستادی، سامان دهی، هدایت، نظارت و ارزیابی را داشته باشد.

برخورداری تمام ارکان حوزه از پیوست و برش بین‌المللی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تأکید کرد: معتقدیم تمام معاونت‌ها و همه مجموعه‌ها و نهادهای حوزوی می‌توانند و بلکه باید برش ارتباطی و برش بین‌المللی داشته باشند. همه مجموعه‌ها باید دارای پیوست ارتباطی با نظام و پیوست بین‌المللی آنها طراحی شود، لذا ما خودمان را در معاونت ارتباطات و بین‌الملل به یک معنا تنظیم‌کننده، راهبر و تنظیم کننده این مقوله می دانیم چرا که در عرصه بین‌الملل فقط یک مجموعه‌ای خاص از حوزه علمیه نمی‌تواند نقش‌آفرین باشد، بلکه همه ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و همه معاونت‌ها و همه برنامه‌ها با رویکرد ارتباطی و بین‌المللی، می‌تواند پیوست ارتباطی و بین‌المللی داشته باشد. ما جای خودمان را نقش ستادی، برنامه‌ریز و به اصطلاح هدایت کننده و سامان‌بخش به این نوع فعالیت‌ها می‌دانیم و نقطه مطلوب را وقتی می‌دانیم که این پیوست ارتباط با نظام و پیوست بین‌الملل در همه برنامه‌های حوزه‌های علمیه دیده شود، البته در مقوله ارتباطی صرفا ارتباطات حوزه علمیه را منحصر با ارتباطات با نظام نمی‌دانیم، بلکه معتقدیم حوزه‌های علمیه باید با عموم مردم، جامعه، نخبگان، نهادها و تشکل‌های مردمی ارتباط داشته باشند و نیز ارتباط با رسانه، ارتباط با کنشگران اجتماعی، کنشگران فضای مجازی، نخبگان فضای مجازی هم بخشی از فضای ارتباطی حوزه است ولذا در کنار ارتباط با نظام و حاکمیت اسلامی، ارتباطات مردمی و ارتباطات با جامعه و ارتباطات فضای مجازی در کنار ارتباطات با نظام یک اهمیت و یک جایگاه مهمی دارد که تمرکز ما در ارتباطات بر ارتباطات با نظام و تلاش کرده ایم گام های اولیه برای ساماندهی داشته باشیم و آن بخش‌های دیگرارتباطات حوزه با مجموعه‌ها وسایر بخش های دیگر حوزه در برنامه هایشان دارند که درحال انجام است و ما می‌توانیم در این زمینه کمک مجموعه باشیم. با این حال می تواند مجموعه این شبکه های ارتباطی در آینده به شکل متمرکزی برنامه ریزی و هدایت شود و حلقه های مفقوده هم در این شبکه جایابی شود.

تأمین نیازهای فکری و معرفتی همه انسان‌ها از آرمان اسلام است

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه اظهار کرد: نکته دیگر اینکه ما چه در عرصه ارتباطی و چه در عرصه بین‌الملل اگر یک وضعیت مطلوب و ایده‌آلی را بخواهیم داشته باشیم به فضل الهی در فرمایشات بزرگان ما یک ترسیمی از وضعیت مطلوب این مأموریت‌ها طراحی و تبیین شده و لذا ما همیشه باید خودمان را با وضعیت مطلوب و وضعیت ایده‌آل ارزیابی کنیم. طبعاً نسبت به آرمانها و نسبت به وضعیت مطلوب چه در عرصه ارتباطات با نظام و جامعه و چه در عرصه ارتباطات بین‌المللی فاصله زیادی داریم و راه‌های نرفته فراوانی پیش رویمان است، اگرچه کارهایی که انجام شده، هم کارهای ارزشمندی است، اما منظورمان این نیست که ما در یک وضعیت مطلوب ایده‌آلی قرار داریم، حالا به شکل خاص می‌خواهم اشاره‌ای کنم به برخی از آن رسالت‌ها، مأموریت‌ها و نقاط آرمانی ما در عرصه بین‌الملل؛ معتقدیم همه انسان‌هایی که در جهان معاصر زندگی می‌کنند اعم از اینکه اینها از شیعیان، اهل‌سنت، پیروان ادیان آسمانی یا از ادیان مختلف می‌باشند، نیازهای فکری، روحی و معنوی دارند. ما معتقدیم طبق مبانی خودمان، طبق آیات قرآن و منابع دینی با توجه به اینکه دین اسلام یک دین جهانی و با یک نگاه جامع و تمدنی است، تأمین نیازهای فکری و معرفتی و همچنین روحی و عاطفی و معنوی همه انسان‌ها را از جمله آرمانهای خودش می‌داند چرا که قرآن یک کتاب جهانی است و پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع)، شخصیت‌های جهانی و شخصیت‌های انسانی هستند و طراز اینها یک طراز جهانی و بین‌المللی است، لذا ما خودمان را فقط محدود به مخاطبین خاصی که ممکن است هم‌کیش، هم زبان، هم مذهب و هم دین ما باشند، نمی‌دانیم.

رسالت‌ جهانی ما پاسخگویی به نیازهای همه انسان‌ها است

وی ادامه داد: یک عرصه از آرمان‌ها و رسالت‌های جهانی ما پاسخگویی به نیازهای فکری، معرفتی، روحی، عاطفی و نیازهای معنوی همه انسان‌هایی است که در دنیا هستند، اگرچه این آرمان، آرمان خیلی بزرگی است، اما بزرگ بودن آرمان نباید مانع شود تا ما از این نکته غافل باشیم که خداوند منان و قرآن کریم از ما خواسته‌اند(از ما مسلمانان) که شما این معارف را یک معارفی در افق پهنه جهانی ببینید و ان‌شاءالله جز مسلمات فکری ما است که با ظهور حضرت حجت(عج) همه اینها توسط امام حی معصوم(عج) در همه جای دنیا محقق خواهد شد.

استاد حوزه ادامه داد: امروز هم یک نگاه جهانی ناظر به آینده در حوزه‌های علمیه وجود دارد و طبعاً با این هدف ما فاصله طولانی داریم. هدف در رسالت مربوط به نهاد دین و نهاد حوزه های علمیه است و آن این است که در خود حوزه‌های علمیه به عنوان یک نهاد دیرینه‌ای که سابقه بیش از هزار سال دارد از زمان حضور امام معصوم(ع) و شاگردان اهل‌بیت(ع) عهده‌دار تنظیم شاخه‌های مختلف علوم اسلامی بوده اند و این بعد از عصر غیبت در قالب علوم مختلف و در قالب همین حوزه‌های علمیه امتداد پیدا کرده است. این نهاد علمی و دینی فاخر باید در عرصه بین‌الملل هم به شکل کامل شناخته شده باشد و هم بتواند ارتباطات نهادی با مجموعه‌های ادیانی، مجموعه‌های علمی، مجموعه‌های فرهنگی درعرصه بین‌الملل داشته باشد، لذا هدف دومی که ما فکر می‌کنیم جز رسالت‌های حوزه‌های علمیه است این که نقش نهاد حوزه‌های علمیه در عرصه بین‌المل باید به یک نقش‌آفرینی موثر و کنشگری فعالانه در عرصه‌های بین‌المللی و عرصه‌های جهانی ارتقا پیدا کرده و در تعامل با سازمان‌های بین‌المللی، نهادهای بین‌المللی، مراکز علمی-آموزشی و مراکز دینی و فرهنگی بین‌المللی باشد. محوریت این کنشگری عرصه ای معرفتی، فکری، علمی، فرهنگی و دینی است و البته این تعامل، همراهی و کنشگری گاها در عرصه‌های اجتماعی ، سیاسی و بین المللی هم امتداد و توسعه پیدا می کند.

پیگیری شکل‌گیری امت واحده اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام حسینی کوهساری ابراز کرد: هدف و آرمان سومی که تعقیب می‌کنیم که مضامین و رسالت آن برگرفته از فرمایشات بزرگان حوزه‌های علمیه، مراجع معظم تقلید و امامین انقلاب و همه اینها برخاسته از اسلام مبین، قرآن شریف، سنت نبوی(ص) و اهل‌بیت(ع) است، امت سازی اسلامی است. ما یک هدف و آرمانی هم در دایره جوامع اسلامی و جهان اسلام دنبال می کنیم و آن هم آرمان وحدت دنیای اسلام، شکل‌گیری امت واحده اسلامی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. البته این هدف، آرمان بزرگی است که در جهان اسلام باید محقق شود و طبعا علمای دین و حوزه‌های علمیه در این زمینه نقش کلیدی و محوری دارند، طبعاً در این زمینه علمای شیعه با علمای اهل‌سنت و علمای مذاهب مختلف باید با وحدت، همدلی، همفکری، تعامل و همکاری بتوانند این هدف بزرگ را محقق کنند که مضامین، دستورات، آیات و روایات فراوانی در این زمینه بیان شده است.

کنشگری بین‌المللی برای پیروزی جبهه حق بر باطل

وی به چهارمین مأموریت و آرمان معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه اشاره کرد و گفت: وقتی ما به قرآن کریم مراجعه می‌کنیم، قرآن بیان می‌کند؛ مستضعفین عالم با هم منسجم شوند و در برابر مستکبرین عالم از خودشان دفاع کنند و بتوانند یک نظام جهانی عادلانه‌ای را در عالم محقق کرده، توحید، اخلاق، عقلانیت و ارزشها را در همه جهان محقق کنند و این مهم باید به شکل حاکمیت بندگان صالح خداوند و حاکمیت توحید و عدالت، امنیت، عقلانیت واخلاق در همه جهان اجرا شود، لذا در این عرصه نقش‌آفرینی علمای دین، ادیان و مراکز دینی و حوزوی را جز آرمانهای خودمان می‌بینیم که بتوانند کمک کنند به اینکه در عالم همه ارزشهای انسانی محقق شود و به یک معنا جبهه حق نسبت به جبهه باطل و جبهه صالحان نسبت به طواغیت عالم و مستکبرین و قلدرها بتواند در دنیا به پیروزی برسد. این آرمانی اسلامی و قرآنی است که حضرت امام رحمه‌الله علیه و مقام معظم رهبری و علمای ما بیان می‌کنند که در عالم اگر ظلمی و فسادی باشد و جریانهایی ضدتوحید، ضدعقلانیت، ضداخلاق، ضدارزشها باشند، ما نسبت به اینها یک احساس مسئولیتی داریم، لذا می‌خواستم به عنوان یک مقدمه‌ای عرض کنم که ما در نگاه عرصه‌های بین‌المللی یک آرمانهایی را داریم که این آرمانها البته آرمانهای لزوماً حوزه‌های علمیه به معنای خاص نیست، بلکه به یک معنا آرمان‌های دنیای اسلام و نظام جمهوری اسلامی است، آرمان‌های همه آزادیخواهان و همه خیرخواهان، ‌صالحان عالم است. طبعاً حوزه‌های علمیه در این زمینه نقش مهم و کلیدی و نقش راهبری دارند و می‌توانند داشته باشند که این یک نوع کنشگری بین‌المللی و جهانی برای پیروزی جبهه حق برجبهه باطل و شکل‌گیری جبهه مستضعفین عالم در برابر مستکبرین است.

نگاهی به فعالیت‌های دوساله اخیر بین‌الملل حوزه

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی ۱۸۰ دقیقه ای خود با خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: گزارشی که من تقدیم می‌کنم عمدتاً ناظر بر فعالیت‌های دو سال اخیر است و امروز در یک دوره گذر هستیم که مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه از نظر ساختاری به معاونت ارتباطات و بین‌الملل ارتقا پیدا می‌کند که من جا دارد تقدیر کنم از نگاه‌های بلند بزرگان حوزه‌های علمیه، تصمیم‌گیران، عزیزانمان در شورای عالی حوزه‌های علمیه و عزیزان جامعه مدرسین و شخص مدیر محترم حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله اعرافی که این نگاه و این توسعه را ایجاد کردند. این ارتقا بدین جهت صورت گرفت که چه نگاه ارتباطی و چه نگاه بین‌المللی حوزه‌های علمیه با یک قوت و قدرت و وسعت بیشتری بتواند ان‌شاءالله ایفای نقش کند، لذا بخشی از عرایضی که تقدیم می‌کنم شاید به یک معنا گزارشی اجمالی از این دوره مرکزارتباطات بین‌الملل باشد با تأکید بر این یکی دو سال اخیر.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای مهمی که ما در خلال این سالها انجام داده‌ایم، اشراب رویکرد ارتباطی و بین‌المللی یعنی اشراب هر دو مأموریت در اسناد بالادستی، در نظام برنامه‌ای و منظومه برنامه‌ای حوزه‌های علمیه است. ما چه در اسناد بالادستی و چه در چندین نظام جامعی که طراحی شده، نظام جامع بین‌الملل،‌ نظام جامع ارتباطی حوزه‌های علمیه، چه در برنامه‌های افق پنج ساله حوزه‌های علمیه، در طرح کارویژه‌های روحانیت و در بسیاری از ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌هایی که حوزه‌های علمیه برای خودش در خلال این سال‌ها طراحی کرده است، ما سعی کرده ایم، نگاه ارتباطی و بین‌المللی را تثبیت کنیم تا یک ریل‌گذاری‌هایی انجام بشود و به فضل الهی ده‌ها برنامه مهم در عرصه ارتباطی و ده‌ها برنامه مهم در عرصه بین‌الملل طراحی و یا طرح‌هایش نوشته شده است و که بحمدالله مراحل تصویب خیلی از این طرح‌ها به پایان رسیده است. اگرچه ممکن است به خاطر برخی از مقدورات و برخی از امکانات شاید موفق نشده ایم همه این برنامه‌ها را اجرا کنیم، ولی یک نگاه برنامه‌ای طراحی شده و ریل‌گذاری‌های این نگاه‌ها صورت گرفته است، مقوله راهبردی و مهمی است و ان‌شاءالله به تدریج و به مرور بتوانیم این برنامه‌هایی که طراحی شده به منصه ظهور و منصه اجرا برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: طبعا در میان این برنامه‌ها و طرح ها یکسری برنامه‌هایی که رویکرد تحولی بیشتری داشتند و دارای اولویت بودند را جدا کرده ایم. ‌ما یک برنامه تحولی برای عرصه ارتباطی و یک برنامه تحولی برای عرصه بین‌الملل داریم که برنامه‌های مهمتر و دارای اولویت بیشتر را از میان برنامه‌های طراحی شده انتخاب کرده ایم و تا حدودی افق‌های آینده ما و اولویت‌های ما روشن است، با این حال استقبال می‌کنیم از صاحبنظران، فعالان چه عرصه ارتباطی و چه عرصه بین‌الملل که در این زمینه نکات، پیشنهادها و برنامه‌ها و اولویت‌های خودشان را به ما ارائه کنند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

فراهم سازی زیرساخت‌های مطالعاتی و پژوهشی ناظر به عرصه بین‌الملل

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه اضافه کرد: محور و اقدام دومی که ما در خلال دو سه سال اخیر انجام داده‌ایم، برخی از زیرساخت‌های مطالعاتی و پژوهشی ناظر بر عرصه بین‌الملل بود. فکر می‌کنیم عرصه بین‌الملل عرصه پیچیده، نیازمند کارشناسی و مطالعه و دیدن ابعاد مختلف یک فعالیت چه ناظر به ارتباطات و چه ناظر به بین‌الملل است و تلاش کرده ایم برخی طرح های پژوهشی و مطالعاتی را با همکاری معاونت محترم پژوهش تعریف و بعضا به نتیجه برسانیم. اگر چه هنوز صدها عرصه پژوهشی نیازمند مطالعه و ورود پژوهشگران و محققان است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: خوشبختانه آن بخش که مربوط به ارتباطات ما با نظام می‌شود در قالب دبیرخانه طرح‌های مورد حمایت نظام که در معاونت پژوهش طراحی شده است، آنجا یک زیرساخت علمی و زیرساخت مطالعاتی خوبی فراهم شده است، برای اینکه مسائل و نیازهای نظام را در بدنه حوزه مورد مطالعه قرار دهیم و مطالعات و تحقیقات ما ناظر به نیازها و مسائل نظام باشد، که در آن کلان پروژه مطالعاتی مشارکت داریم. خود حقیر عضو شورای سیاستگذاری این دبیرخانه طرح‌های مورد حمایت نظام هستم. در این دبیرخانه بحمدالله در حال حاضر صدها پروژه در حال اجراست و یک اطمینان خاطری به انسان می‌دهد که کارهایی که از این بعد در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود، ناظر به نیازها و اولویت‌های نظام باشد و یک عقبه مطالعاتی و تحقیقاتی را برای این کار فراهم می‌کنیم. ما در این بخش، بخشی از پروژه‌های موردنیاز عرصه بین‌الملل را هم در همین دبیرخانه دیده ایم و امروزه ده‌ها پروژه تحقیقاتی در حال اجراست، برای اینکه بتواند آن پشتوانه مطالعاتی و علمی کار را تأمین کند. اگر چه ما در این زمینه ضرورت‌ها و نیازهای خیلی بیشتری داریم و حقیقتا باید در این زمینه کارهای عمیق‌تری انجام شود و همین‌جا من از مراکز علمی- پژوهشی از فضلا، از اساتید حوزه‌های علمیه، کسانی که در شرف نوشتن پایان‌نامه هستند، ‌ در شرف نوشتن کتابها و تحقیقات علمی هستند، دعوت می کنم، در این زمینه کمک کنند تا ما بتوانیم با نگاه عمیق‌تر، با نگاه کارشناسی‌تردر عرصه‌های ارتباطی و بین‌الملل اقدام کنیم.

راه اندازی مجتمع آموزشی و پژوهشی بین الملل

وی اذعان کرد: در حال حاضر قریب به ۲۰ پروژه‌ را نسبت به ظرفیت‌شناسی کشورهای مختلف، ناظر به فعالیت‌های حوزه‌های علمیه انجام داده‌ایم. پروژه‌های تحقیقاتی دیگری هم است مانند ترجمه کتاب‌هایی که دارای اولویت ترجمه هستند. لذا بُعدی دیگری از کارهای ما، ‌ ما فعالیت‌های علمی-پژوهشی است، که طبعا این می‌تواند ادامه هم داشته باشد و ان‌شاءالله ما برای اینکه این فعالیت‌های علمی- پژوهشی با یک قوت بیشتری دنبال و اجرایی گردد، یک «مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌المللی» را هم با هماهنگی مسئولان و مدیر حوزه علمیه تأسیس کرده ایم، یک مجتمع آموزشی وپژوهشی بین‌الملل در قالب چهار مرکز طراحی شد که شامل «مرکز آموزش زبان و مهارت‌های بین‌المللی»، ‌«مؤسسه مطالعات اسلامی»، «مرکز بین‌المللی ترجمه» و «مرکز پژوهش‌های بین‌المللی» است. این چهار مرکز در ذیل این مجتمع تدبیر شد برای اینکه بتوانیم بخشی از این فعالیت‌های آموزشی، بخشی از این فعالیت‌های پژوهشی و ترجمه‌ای موردنیاز خودمان را در قالب این مجتمع با یک قوت بیشتری اجرا کنیم. البته فعالیت‌های مجتمع، فعالیت‌های مبسوطی است که خود نیازمند وقتی مستقل برای معرفی و تشریح فعالیت های آن است. ولی اجمالاً فعالیت‌های پژوهشی بین‌الملل، در آینده در قالب یک مجتمعی متمرکز با یک قوت جدی‌تری دنبال خواهد شد.

تولید بولتن های خبری عرصه بین الملل

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: مجتمع آموزشی و پژوهشی بین الملل هم اکنون راه‌اندازی شده و بیش از دو سال فعالیت آن می‌گذرد. البته مجتمع قبل از تأسیس دو بخش «مرکز آموزش زبان» و «مرکز مطالعات اسلامی» به شکل مستقل فعال بوده‌اند که در مرکز مطالعات اسلامی، طلاب سطح سه و سطح چهار در رشته مطالعات اسلامی به زبان عربی و انگلیسی تحصیل می کردند و مرکز آموزش زبان هم در مقوله آموزش زبانهای بین المللی فعالیت می کرد. الان این دو مجموعه در ساختار مجتمع با توسعه ای در فعالیت ها و مأموریت ها جانمایی شده اند، همچنین دو مجموعه جدید و تازه تأسیس «مرکز بین‌المللی ترجمه» و «مرکز پژوهش‌های بین‌المللی» هم به این مجتمع اضافه شده‌اند. مجتمع آموزشی و پژوهشی بین الملل، دو سالی است‌ که کارش را آغاز کرده است. ما آن پروژه‌های تحقیقاتی که قبلا داشته ایم که یک بخشی‌ آن به نتیجه و حتی به انتشار رسیده است و بخشی‌ دیگر هم که ادامه پیدا کرده است از این به بعد در قالب پروژهای مجتمع آموزشی و پژوهشی بین الملل پیگیری خواهیم کرد.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به نوع مترجمین همکار در مرکز ترجمه گفت: مترجمینی که در این مرکز مورد همکاری قرار می گیرند، سعی بر آن داشته ایم که مترجمینی باشند که توانمند بوده و توانایی ترجمه متون تخصصی و متون علمی حوزه را داشته باشند. طبعاً ما برای خروجی بهتر هم از ظرفیت‌های طلاب و فضلای غیرایرانی و هم از مترجمین ایرانی ممحض استفاده می‌کنیم. مهم برای ما آن توانمندی وکیفیت ترجمه است.

رصد اخبار و رویدادهای بین‌المللی

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه کشور افزود: محور و اقدام سومی که ما در خلال این سالها انجام داده ایم رصد اخبار و رویدادهای بین‌المللی و ارائه آخرین وضعیت رصدی و تحلیل‌هایی نسبت به موضوعات و چالش‌های عرصه بین‌الملل از منظر حوزه‌های علمیه است. در این زمینه به ذهنمان رسید که شاید لازم باشد یک رصد مستمری از اخبار و رویدادهای بین‌المللی داشته باشیم، لذا با این هدف، در قالب دو بولتن این رصد اخبار و رویکردهای بین‌المللی پیگیری می شود. بولتن «دین و بین‌الملل» که ویژه رویدادهای دینی و فرهنگی عرصه بین‌الملل به ویژه جهان اسلام و موضوعات علمی و فرهنگی است که پوشش می‌دهیم و تاکنون سی و سومین شماره از آن به شکل ماهانه منتشر شده است. بولتن دوم با عنوان «مراکز دینی مهم جهان اسلام و مسیحیت» نام دارد که اخبار برخی از مجموعه‌های علمی مهمی که در عرصه بین‌الملل وجود دارند، مورد رصد قرار می گیرند که از جمله می توان به مجموعه الازهر، دیانت ترکیه، رابطه‌العالم عربستان،‌ دانشگاه اسلامی مدینه و در عرصه‌های ادیانی مجموعه‌هایی مانند واتیکان و... اشاره کرد که در قالب یک بولتن در اختیار اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه قرار می‌دهیم. این کار هم با استقبال خیلی خوبی از طرف اساتید و شخصیت‌ها مواجه شده است.

وی ادامه داد: این بولتن ها به شکل فایل الکترونیکی تدوین، منتشر و در اختیار فضلا و اساتید قرار می‌گیرد. این رصدها به صورت منظم از سوی کارشناسان عرصه بین المللی معاونت در حال انجام است، طبعا در برخی از موضوعات خاصی که اتفاق می‌افتد ما در آن زمینه تحلیل‌ها و بررسی‌های موردی انجام می‌دهیم، این تحلیل و بررسی‌ها را در اختیار مدیران و در اختیار اساتید حوزه‌های علمیه قرار می‌دهیم برای اینکه آنها از آخرین وضعیت دنیای اسلام و عرصه بین‌الملل همراه با تحلیل‌های کارشناسی آنها آشنا باشند که در این زمینه گزارش‌های متعددی آماده شده که بسته به آن موضوع در اختیار مراجع ذی‌ربط یا اساتیدی که مرتبط بوده اند، قرارگرفته شده است.

میزبانی هیئت های متعدد بین المللی / تنظیم برنامه برای ۱۵۰ هئیت بین المللی طی دوسال

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه به بخش دیگری از فعالیت های این معاونت اشاره کرد و بیان داشت: محور بعدی فعالیتی میزبانی از دهها هیئت خارجی و مهمانان و علمای‌ ادیانی، اسلامی، علمای مسلمان از شیعیان یا برادران اهل سنت و برخی هم هیئت‌های دیپلماتیکی بوده‌اند که ما در حوزه‌های علمیه از آنان استقبال کرده و شاید در این دو سال اخیر بیش از ۱۵۰ هیئت بین‌المللی را میزبانی کرده‌ایم. در این دیدارها بعضاً برنامه های متعدد و متنوعی را همچون دیدار با مدیر محترم حوزه‌های علمیه یا مراجع معظم تقلید و یا بزرگان حوزه دنبال کرده‌ایم. بخشی از این دیدارها البته در لایه‌های معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه بوده است، به فرض هیئتی بوده که ناظر به یک معاونت خاصی نیاز به برنامه ریزی داشته است که این مهم انجام شده و برقراری ارتباط صورت گرفته و در ذیل آن فعالیت های متعدد حوزه های علمیه برای میهمان تبیین و تشریح شده که اتفاقاً از برنامه‌های خیلی مهم و تأثیرگذار معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل بوده است. چون هنوز خیلی از مراکز و شخصیت‌ها هستند که با تفصیل مجموعه فعالیت‌هایی که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد، آشنا نیستند. البته این مشکل مربوط به خارج از کشور نیست، ‌ ممکن است داخل کشور هم افرادی از شخصیت‌ها حتی از مسئولان و مدیران نهادهای مختلف باشند که با همه فعالیت‌های حوزه‌های علمیه آشنا نباشند. طبعا در عرصه بین‌الملل ما این مشکل را جدی‌تر با آن مواجه هستیم و فکر می‌کنیم این رفت و آمدها ممکن است بخشی از این خلا را جبران کند.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز کرد: این رفت و آمدها چه در عرصه ارتباطات داخلی و چه در عرصه بین‌الملل، شناخت نسبت به حوزه‌های علمیه و زمینه برقراری ارتباط، همکاری‌ها و همفکری‌هایی که می‌تواند در این زمینه صورت بگیرد را در عرصه های مختلف و طیف های متعدد ایجاد می کند.

وی در ادامه به اهداف دنبال شده در این عرصه اشاره و اظهار کرد: طبعا هر کدام از این هیئت‌هایی که آمدند از خود این برنامه‌های هئیت ها گرفته تا طراحی که انجام شده، طبق اهداف و رسالت هایی بوده است. مثلا یکی از سیاستهای این است که تلاش کنیم هیئت‌ها با همه حوزه علمیه به معنای عام آشنا شوند. خیلی از هیئت‌هایی که آمدند علاوه بر دیدارهایی که با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برنامه ریزی کرده ایم، دیدارهایی هم با سایر نهادهای بین‌المللی از جمله جامعه المصطفی العالمیه، حوزه علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س) و با برخی دیگر از مراکز حوزوی همچون دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و سایر پژوهشگاه‌ها و مراکز مهم داشته‌اند، لذا سعی کرده ایم این مهمانان و این هیئت‌ها منحصر به مرکز مدیریت نباشند. اما این تأثیرگذاری طبعا در حد چند روزی بود که اینها هستند و ارتباطاتی که برقرار می‌شود. لذا این نهادهایی که ما زمینه ارتباطی‌شان را در حوزه و نهادهای حوزوی برقرار می‌کنیم اگر بعد از این سفرها، این ارتباطات را حفظ کنند و تقویت کنند منجر به همکاریهای مشترک و یک هم افزایی می گردد و اگر به یک دید و بازدید کم، اثر محدود می شود.

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه حضور هیئت های علمی و دانشی بین المللی را در حوزه علمیه قم، اتفاقی مبارک توصیف کرد و گفت: این هیئت ها پس از حضور در قم و آشنایی با حوزه و مراکز علمی آن خیلی اظهار تعجب و شگفتی می‌کنند از این همه دستاوردها و خدمات علمی، کتب و مجلات، این همه نشاط و رونقی که در فضاهای علمی و حوزوی وجود دارد. برگزاری انبوه نشست های علمی در قم، برپایی کرسی های علمی با رشته های متعدد دانشی چه رشته‌های بلندمدت، رشته‌های کوتاه مدت، این هیئت ها را شگفت زده می کند چون با اینها آشنایی نداشتند، لذا پس از آشنایی با آن، معمولا در همه میهمانان یک شگفتی و اعجابی ایجاد می شود. البته باید بگویم دعوت و میزبانی همه میهمانان بین المللی با معاونت بین الملل حوزه نبوده است، اما در بسیاری از آنان حوزه میزبانی کامل را داشته و یا مشارکت کننده بوده است، لذا با همه این توضیحات بیش از ۱۵۰ هیئت بین المللی با حضور در حوزه های علمیه از نزدیک با دستاوردهای علمی، دانشی و مهارتی آن آشنا شدند.

شناسایی و ساماندهی مبلغین زبان‌دان

وی «شناسایی و ساماندهی مبلغین زبان‌دان» را از دیگر فعالیت های این معاونت توصیف کرد و گفت: محور دیگری که ما در خلال این سال‌ها داشته‌ایم، موضوع «ساماندهی، شناسایی مبلغین زبان‌دان، رتبه‌بندی، طبقه‌بندی، ارزیابی آنان و همچنین تلاش برای دانش‌افزایی و توانمندسازی طلاب زباندان بوده است. در حال حاضر هزاران نفر از طلاب حوزه‌های علمیه در خلال این سال‌ها چه توسط مرکز آموزش زبان حوزه‌ یا سایر مراکز آموزش زبان در سایر مراکز و یا حتی کسانی که از روی علاقه شخصی به فراگیری زبان های خارجی اهتمام داشته اند را نیاز داشتیم شناسایی، ارزیابی، رتبه بندی کنیم و در نهایت اینکه این‌ها را با دانش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز مجهز کنیم. چرا که در عرصه بین‌الملل صرف یادگیری زبان یک شرط لازم است اما کافی نیست، ‌در کنار آموزش زبان یک فعال بین‌المللی حتما از دانش‌های لازم برخوردار بوده، از فضل علمی خوب بهره‌مند بوده، ‌ فراتر از این‌ها باید مجهز به یکسری مهارت‌های مورد نیاز در عرصه بین‌الملل باشد. برخورداری از یکسری ظرفیت‌های ارتباطی که مبلغان و زبان‌دانان را با ظرفیت‌های بین‌المللی مرتبط سازد. این ارتباط چه در فضای حقیقی چه مجازی نیازمند تدبیر بوده است که بحمدالله بخشی از این کار انجام شده است.

راه‌اندازی اداره تبلیغ بین‌الملل

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: یکی از تغییراتی که در ساختار جدید اتفاق افتاده در این دوره جدید تبدیل شدن مرکز ارتباطات بین‌الملل به معاونت ارتباطات بین‌الملل، راه‌اندازی اداره تبلیغ بین‌الملل حوزه‌های علمیه است که این اداره چه برای ساماندهی مبلغان و زبان‌دانان، ‌چه ساماندهی تشکل‌های بین‌المللی، چه ساماندهی فعالیت‌های فضای مجازی بین‌المللی تدابیری برای آن تعریف و در ساختار جدید دیده شده است و لذا بخشی از کارهای ما در خلال این ایام شناسایی و توانمندسازی بوده که ما با زبان‌دانان و مبلغین حوزه‌های علمیه داشته ایم، البته در این زمینه ظرفیت طلاب غیرایرانی طبعا در اختیار جامعه‌المصطفی است و آن‌ها برای خودشان برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های مهارتی خودشان را دارند، اما در بُعد حوزوی به معنای طلاب فضلای ایرانی، ‌ کارهایی از قبل انجام شده که در خلال این شکل‌گیری معاونت ارتباطات بین‌الملل این مهم تقویت شد و امروز ما یک اداره‌ای برای تبلیغ بین‌الملل داریم و هم در مجتمع آموزشی و پژوهشی بین‌المللی که توضیحات آن پیش از این عنوان شد، بخش زیادی از این آموزش‌ها و مهارت‌ها را تدارک دیده ایم که نتیجه این قسمت هم برگزاری دهها دوره و کارگاه دانش‌افزایی و توانمندسازی بوده است.

وی اظهار کرد: برخی از این کارگاه‌ها و دوره‌ها با رویکرد تقویت زبان خارجی بوده است. در زبان‌های مختلف، زبان عربی، انگلیسی، روسی، ‌ ترکی استانبولی، آذری، چینی در حال حاضر دوره های متعددی برگزار شده و در حال انجام است. نکته دیگر آنکه در فضای کرونا بخشی از این برنامه‌های آموزش زبان به فضای مجازی و آموزش‌های از راه دور و غیرحضوری منتقل شد و الان از هر دو ظرفیت استفاده می‌کنیم. بخشی دیگر از این کارگاه‌ها و دوره‌ها مربوط به موضوعات و دانش‌های مورد نیاز عرصه بین‌الملل است که می تواند مورد نیاز یک فعال و مبلغ بین‌المللی باشد. اگر بخواهم از این دوره‌ها عناوینی را بیان کنم، می توان به «دوره معرفی ادیان در عرصه بین‌الملل»، «آشنایی با مذاهب فعال در عرصه بین الملل»، «شیوه ها و مهارت های تبلیغ بین المللی»، «کارگاه توانمند سازی طلاب مبلغ»، «آشنایی با آسیب ها و چالش های عرصه بین الملل» و ...اشاره کرد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: با شکل گیری مجتمع بین المللی سعی بر آن داشته ایم که به منظور توانمند سازی مبلغان بخشی از آنها را با هماهنگی حوزه علمیه خواهران و حضور طلاب خواهر زبان‌دان برگزار کنیم. بعد از شکل‌گیری مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل، یک رویکردی را در این فعالیت‌های آموزشی و فعالیت‌های توانمندسازی به عمل آوردیم، آن هم اولویت دادن به نخبگان، فضلا و اساتید حوزه‌های علمیه است. که طبعاً اگر شخصی جز اساتید، فضلا و نخبگان باشد در برنامه‌های ما از اولویت بیشتری برخوردار است، چون مطمئن هستیم از نظر علمی و فضل حوزوی به یک طراز قابل قبولی رسیدند و لذا ما اگر این‌ها را توانمند و مجهز کنیم به زبان و برخی از مهارت‌های بین‌المللی، طبعا این‌ها به فعلیت نزدیک‌تر و اثرگذاری بیشتری می توانند داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: در حال حاضر که در خدمت شما هستیم، چندین دوره و چندین کارگاه ویژه اساتید یا برگزار شده و یا در حال برگزاری است، برای نخبگان دوره‌های زبانی و بین‌المللی ویژه داریم، با همکاری چند مرکز پژوهشی و معتبر قم، درحال برگزاری دوره‌های زبانی مشترک برای اساتید می باشیم. برپایی دوره های آموزشی ویژه اساتید حوزه علمیه در سطوح مختلف هم اکنون در حال انجام است. در سال گذشته بعد از برپایی چنین آموزش‌هایی که برگزار کرده ایم، در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی بیش از ۱۳۰ نفر از اساتید سطوح عالی حوزه‌های علمیه به عنوان مبلغین زبان‌دان یاری رسان ما بودند. نکته قابل توجه اینکه هم اکنون کلاس‌ها و دوره‌های متعددی ویژه نخبگان حوزوی و علاقه مند به فعالیت های بین المللی در حال برگزاری است.

گام‌های بلند حوزه‌های علمیه در عرصه بین الملل / برخورداری تمام ارکان حوزه از پیوست و برش بین‌المللی

فعالیت ده‌ها تشکل طلبگی بین المللی

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود با خبرگزاری حوزه، به فعالیت های مرتبط با تشکل های حوزوی و بین‌المللی اشاره کرد و افزود: بخش دیگر از فعالیت‌هایی که ما در خلال این سال‌ها پیگیری و ساماندهی تشکل‌های بین‌المللی و همچنین راه‌اندازی ثمن ها و تشکل‌های جدید در عرصه بین‌الملل است. امروز درعرصه بین‌الملل خیلی از اتفاقات و کنشگری‌ها توسط تشکل‌های بین‌المللی رقم می‌خورد. اساسا کار گروهی، کارتشکّلی یک خیر و برکت مضاعفی دارد، لذا ما تشویق کردیم و تشویق می‌کنیم که عزیزانمان در عرصه بین‌الملل، زبان‌دانان و مبلغین تا آنجایی که امکان دارد به صورت گروهی و در قالب یک تشکّل در قالب‌های مختلف، چه به عنوان تشکل، چه به عنوان یک مرکز یا مؤسسه به شکل گروهی ایفا نقش کنند. در این زمینه پیش از این تشکل ها و مؤسساتی توسط طلاب غیرایرانی و زبان دان حوزه علمیه در عرصه بین الملل فعال بوده اند و یا ناظر به یک کشور خاص یا ناظر به یک فعالیت خاص، نقش آفرینی داشته اند که بر حسب رسالت های معاونت ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه آنها را شناسایی، ساماندهی و بعضا فعالیت های آنان را مورد ارزیابی قرارداده ایم. امروز به لطف الهی دهها تشکل بین‌المللی مشغول فعالیت هستند و سعی کرده ایم یک هم‌افزایی و همدلی میان تشکل‌ها ایجاد کرده و تعاملات میان آنها را افزایش دهیم که بحمدالله در این هدف نیز توفیقات خوبی نصیب شده است.

برگزاری ده‌ها نشست تخصصی با موضوع طوفان الاقصی

وی ادامه داد: در عین حال فراتر از این موارد سعی کرده‌ایم، تشکل‌هایی که با نهادهای بین‌المللی زمینه‌های همکاری مشترک دارند، شرایطی برای همکاری های فی ما بین ایجاد کرده و آنان را به یکدیگر متصل کنیم و با این نگاه برخی از این تشکل‌هایی که شاید قبل از این کمتر شناخته شده‌ بودند الان با نهادهای مختلف بین‌المللی فعالیت و دوره های مشترک دارند و حتی خودشان به صورت کارگاهی برای فعالان از شیعه و سایر مسلمانان از اقصی نقاط جهان دوره برگزار می‌کنند و ما از این‌ها حمایت‌هایی را به عمل می‌آوریم که خود این تشکل‌های بین‌المللی یک سرفصل مبسوطی است که می بایست به صورت مجزا به آن پرداخته شود. ولی اجمالا ما در خصوص این تشکل‌ها در مسیری هدفمند و براساس یکسری اهداف و کارویژه های روحانیت در عرصه بین الملل در حال حرکت هستیم، به طوری که برخی از این تشکل‌ها را بر اساس زمینه‌های کاری‌شان که بعضا آموزشی یا برگزاری دوره بوده است را به یکدیگر نزدیک کرده و منسجم ساخته ایم تا خروجی بهتری داشته باشند، برخی دیگر در زمینه تولید محتوا و برخی ترجمه کتاب و کارهای پژوهشی، برخی فعالیت‌های رسانه ای و فضای مجازی نمونه ای از این هم افزایی های تشکل های بین المللی است. بود، سعی کردیم این‌ها را با هم منسجم‌تر کنیم. برخی دیگر از این تشکل‌ها بیشتر ناظر به ظرفیت‌های بین‌المللی داخل کشور مشغول به فعالیت هستند.

استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های معرفتی و دینی برای علاقه‌مندان و طلاب کشورهای مختلف بخش دیگری از فعالیت های معاونت ارتباطات و امور بین الملل است. سالیانه به صورت مستقل و یا به شکل مشارکتی با برخی از نهادهای دیگر اقدام به برگزاری دوره‌های متعددی علمی و آموزشی برای اساتید، طلاب و نخبگان کشورهای دیگر اعم از شیعیان و طلاب جهان اسلام کرده ایم. این دوره ها که بعضا با حضور جوانان و فعالان فرهنگی کشورهای مختلف برگزار می شود از دو سه هفته و بعضا یکی دو ماه به طول می انجامد، این دوره ها یک برنامه‌ ترکیبی شامل، برنامه های آموزشی، زیارتی، معرفتی، آشنایی با ایران و مراکز علمی و فرهنگی آن و... می باشد.

وی برگزاری نشست های تخصصی و تبلیغی – ترویجی را محور دیگر فعالیت‌های معاونت ارتباطات و بین الملل عنوان کرد و افزود: ما در این نشست های تخصصی به دنبال آشنایی با عرصه بین الملل، تحلیل موضوعات و مسائل بین المللی و معرفی حوزه و دستاوردهای آن هستیم. طبعا موضوعات زیادی در عرصه بین‌الملل پیش می‌آید و این نیازمند تحلیل است. در همین قضایای اخیر غزه، طوفان الاقصی و طوفان الاحراربا هماهنگی نهادهای مختلف دهها نشست تخصصی برگزار شد. در این نشست‌ها، اساتیدی آمدند ابعاد مختلف این موضوع را چه ابعاد سیاسی، دینی، قرآنی، حتی مبانی معرفتی که در ورای این طوفان‌الاقصی شکل گرفته است را مورد بررسی قرار دادند. در همین راستا با مشارکت مجموعه ای حوزوی نشست هایی پیرامون فقه مقاومت، کلام مقاومت، مبانی قرآنی و ابعاد تفسیری جریان مقاومت موفق به برگزاری دهها نشست شده ایم و به دنبال آن هستیم که با برگزاری این نشست ها بتوانیم پاسخگویی برخی از سوالات و ابهامات موجود در مجامع بعضا حوزوی باشیم.

برگزاری ۱۰ همایش بین المللی

این فعال عرصه بین الملل خاطرنشان کرد: بحمدالله طی سالهای اخیر موفق به برگزاری ۱۰ همایش بین المللی بوده ایم که پنج مورد آن با موضوع قدس شریف و فلسطین مظلوم به مدت پنج سال و با سخنرانی حضرت آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه دنبال شد و مقالات ارزشمندی نیز ارائه گردید. اینکه تلاش کرده ایم در این همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی فضلا و اساتید حوزه را هم سهیم کنیم از دیگر اقدامات این معاونت در عرصه بین الملل بوده است. در خلال این سال‌ها اگر کنفراس وحدت اسلامی برگزار شده با هماهنگی مجمع تقریب، ‌ فضلای حوزه با ارائه مقاله در کنفرانس وحدت شرکت داشته اند و یا در کنفرانس‌هایی که مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) و یا سایر نهادهای بین‌المللی برگزار کرده‌اند، تقریبا در کمتر همایش و کنفرانس بین‌المللی است که حوزه‌های علمیه سهیم نباشند، حال یا به عنوان سخنران، به عنوان مشارکت و به عنوان مقاله ارائه شده، حضور نداشته باشد و یا خود رأسا به عنوان برگزارکننده حضور و نقشی فعال را ایفا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به محور دیگری از فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: تهیه بسته‌های محتوایی برای فعالیت‌های تبلیغی بین‌الملل نمونه دیگری از اقدامات این معاونت است. ما در مناسبت‌های مختلف از جمله «مهدویت»، «پیروزی انقلاب اسلامی»، «روزقدس» و یا در برخی از رویدادهای بین‌المللی که اتفاق می‌افتد مانند اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم،‌ اهانت به شخصیت پیامبر اعظم(ص)، ما به عنوان یک واسطه نیازهای تبلیغی و محتواهای فرهنگی را دریافت می کنیم و در اخیتار مجموعه های تبلیغی قرار می دهیم، ما در این زمینه یک نقش واسطه و مشاوره ای را ایفا کرده ایم تا این‌ها بتوانند یک فعالیت تبلیغی عمیق‌تری را رقم بزنند، اگرچه در این زمینه ما فکر می‌کنیم با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و هنوز راه‌های نرفته زیادی است و امیدواریم با شکل گیری بیشتر این مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌المللی، این فعالیت‌ها با یک قوت جدی‌تری دنبال شود.

راه اندازی میزهای تخصصی و کارشناسی در عرصه بین الملل

وی به راه اندازی میزهای تخصصی و کارشناسی در عرصه بین الملل اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از محورهای فعالیت‌ معاونت راه‌اندازی «میزهای تخصصی، کارشناسی کمیسیون‌های کشوری و منطقه‌ای» بوده است. این معاونت ناظر به برخی از کشورها یا مناطقی که از اولویت بیشتری برخوردار بوده اند، سعی کرده است از ظرفیت نخبگانی حوزه‌های علمیه نسبت به آن کشور یا آن منطقه و همچنین ظرفیت نخبگانی که در کشور وجود دارد استفاده کند. حوزه علمیه فضلایی دارد که نسبت به یک کشور خاص از یک کارشناسی و خبرگی بهتری برخوردارند، ممکن است سوابق تبلیغی در آن کشور داشته و ارتباطاتی با آن کشور و منطقه داشته باشند و لذا در این زمینه هم اکنون سیزده میز کارشناسی فعال است که برخی از این‌ها میزهای ناظر به یک کشور و برخی از این‌ها ناظر به یک منطقه است و در آن از ظرفیت نخبگان و کارشناسان حوزوی بهره‌مند می‌شویم و زمینه‌ای فراهم می‌شود تا برای اینکه فضلا و نخبگانی که در یک کشور خاص، در یک موضوع بین‌المللی خاص، یک تخصص، سابقه و تجربه‌ای دارند، دورهم جع شوند تا هم زمینه آشنایی اینها را با یکدیگر فراهم ‌شود و در همین هم افزایی ها و هم نشینی‌ها بتوان طرح ها، ایده ها و یکسری فعالیت هاو برنامه های جدید را استخراج کرد. برخی از این پیشنهادها و طراحی‌هایی که ارائه شده است، ناظر به خود حوزه‌های علمیه و برخی از این‌ها ناظر به مجموعه فعالیت‌های بین‌المللی بوده است، که سعی شده است سوابق و طرح ها به مجموعه‌ها و نهادهای ذی‌ربط منتقل شود.

پیگیری ۳۰ مصوبه سفر آیت الله اعرافی به واتیکان و ۴۰ مصوبه سفر عراق

معاون ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بخش دیگری از فعالیت‌های این معاونت را حمایت و پشتیبانی از سفرهای علمی و تبلیغی خارجی فضلا و اساتید دانست و اظهار کرد: اساتیدی که از کشور می‌خواهند در یک همایش بین المللی و یا سفر تبلیغی بین‌المللی مشارکت و حضور داشته باشند، بر حسب وظیفه مشاوره‌های لازم به آنها داده می شود که شامل آشنایی با منطقه و ظرفیت های آن منطقه می باشد، لذا ارتباطات و در همین زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با نهادهای بین‌المللی و برخی از نهادهای دینی خارج از کشور ایجاد شد و سعی می‌شود این حضوری که یک استاد و شخصیت حوزوی در خارج از کشور دارد، یک حضور مؤثر و قابل استفاده‌ای باشد. البته در مواردی هم از سوی خود حوزه های علمیه سفرهایی طراحی و اجرا شده است که شخصیت هایی از حوزه های علمیه به خارج از کشور سفرهایی را داشته‌اند که آن سفرها معمولا به شکل ویژه برنامه‌ریزی می‌شود، مثل سفرهایی در قالب هیئت های عالی رتبه حوزوی که در خلال سال‌های اخیر به عنوان مثال به واتیکان، عراق، پاکستان، هندوستان، اندونزی انجام شده است. اگر بخواهم به عنوان یک نمونه بیان کنم ما فقط در سفر حضرت آیت‌الله اعرافی به واتیکان و دیدار با پاپ، بیش از ۳۰ مصوبه را در دست پیگیری داریم، بخشی از این‌ها محقق شده و بخشی هم در حال پیگیری است. ‌ سفر آیت‌الله اعرافی به عراق و دیدارهایی که با شخصیت‌ها و فضلای حوزه نجف از سفرهای بسیار پرکار و فشرده مدیر حوزه های علمیه بود که آنجا ۵۰ برنامه طراحی شده بود که بیش از ۴۰ مصوبه در حال پیگیری داشت. طبیعی است سفرهایی که به شکل رسمی از سوی حوزه تنظیم می شود مقدمات و تدبیر زیادی می طلبد و بعد از سفر، پیگیری مصوبات آن در دستور کار قرار می گیرد.

پایان بخش اول / ادامه دارد ...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha