چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امام باقر

حوزه/ "امام محمدباقر(ع)؛ شکافنده دانش" عنوان کتابی است به قلم رسول جزینی که در واقع دفتری است از مجموعه دفاتر حیات علمی ائمه اطهار(ع) که به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در بخشی از مقدمه این اثر ارزشمند آمده است:"هر مذهبی برای بقا و ترویج خود، به اصول اعتقادی و عملی روشن نیاز دارد و باید پاسخگوی انواع نیازهای پیروان خود باشد؛ از این رو ضروری بود امامان معصوم (علیه السلام) به عنوان جانشینان پیامبر خاتم(ص)، طی یک نهضت علمی مستمر و از طریق تربیت شاگردان مستعد، به تدوین، تبیین و ترویج علوم مرتبط با شریعت اسلام اقدام کنند. در این میان، دوره امام باقر(ع) و فرزند بزرگوار ایشان امام صادق(ع) را می‌توان نقطه عطف تاریخ تشیع در تبیین معارف دینی دانست.

امام باقر (ع) با توجه به شرایط و نیاز فرهنگی دوره خود، در راستای حفظ و صیانت دین اسلام و احیا و گسترش معارف اسلامی، سه هدف عمده را پیگیری کردند: اول آن که به تبیین و گسترش معارف اسلامی و تصحیح اشتباهات پرداختند؛ دوم این که با تربیت شاگردانی برجسته، به گسترش و حفظ این معارف الهی پرداختند؛ و در نهایت آن که با تعالیم گسترده و ارزشمند خود در علوم مختلف اسلامی، زمینه ساز گسترش فعالیت‌های علمی و فرهنگی امام صادق(ع) شدند.

کتاب یکصد و هشتاد و چهار صفحه ای "امام محمد باقر(ع) شکافنده دانش"در سه فصل به توصیف حیات علمی آن حضرت می پردازد که فصل اول شامل نگاهی اجمالی به زندگی امام محمد باقر(ع) و اوضاع سیاسی و علمی عصر ایشان، فصل دوم، مربوط به دیدگاه‌های امام باقر(ع) در تبیین علوم اسلامی است و فصل سوم نیز به اقدام‌های آموزشی و عملی حضرت در توسعه علوم اسلامی اشاره می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha