شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حال و هوای سوگواری در شب سوم محرم در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تکرار صحنه‌های سخت را مسیری برای عبور انسان از حزن های باطل دنیایی دانست و گفت: کسی که غصه امام حسین علیه السلام در دلش جریان داشته باشد، از غصه‌های دنیایی رها و آزاد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین میرباقری، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران داستان جنگ احد و حمراء الاسد را به صورت مبسوط و مفصل تبیین نموده است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیاتی ضمن تأکید بر این که تمام انسان ها در دایره طرح الهی زندگی می کنند؛ آزمون های الهی را جدا سازی صفوف طیب و خبیث از یکدیگر توصیف می‌کنند.

وی ضمن اشاره به سختی‌های خاص جدا شدن صف پاکان از ناپاکان، صحنه های پیچیده و پر از درگیری جنگ احد را تجلی جدا شدن طیب و خبیث از یکدیگر دانست و ابراز داشت: آیات سوره مبارک آل عمران ضمن بیان نقاط قوت و ضعف یاران رسول الله صلی الله علیه و آله، به خوبی آمادگی برای همراهی در طرح و برنامه الهی را که در ادامه توسط اهل بیت علیهماالسلام پیگیری می شود را متذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری به صف بندی‌های مختلف مسلمین در جنگ احد اشاره نمود و با بیان این که ۷۰ نفر از شهدا در اوج سختی کارزا احد ایستادگی و برخی نیز تا پای جان از پیامبر اعظم دفاع کردند، اظهار داشت: عده‌ای علی رغم ادعای اسلام در همان میانه راه، از رسول الله جدا شدند و گروهی هم که با حضرت همراه شدند دو دسته شدند؛ برخی با این که دنبال شهادت و ایثار بودند، ضعف و سستی‌های‌شان باعث شد تا حضرت را رها و تنها بگذارند، این عده غصه دار این اتفاق بودند و این رویداد سنگین را از کوتاهی خود می‌دیدند؛ عده‌ای نیز به جای اصلاح ضعف‌های خود، عیب و ایرادها را بر گردن دیگران انداختند و هم نوا با منافقین به رسول الله صلی الله علیه و اله بدبین شدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به این که کسانی که در وادی صحنه‌های سنگین غصه‌دار بازماندگی که از ضعفشان شکل گرفته، می‌شود مشمول رحمت و مغفرت الهی قرار می‌گیرند، اظهار داشت: صحنه امتحان برای بازشناسی خالص ها و اصلاح ضعف هاست.

وی در تبیین اوصاف متقین در نگاه قرآنی با بیان این که متقین در لغزش‌گاه‌ها رویکرد « وَسَارِعُوا إِلَی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ»[۱] را در پیش می گیرند، خاطرنشان ساخت: به تعبیر قرآن کریم کسانی که طرح جلوگیری از هزینه کردن برای خدا را در پیش می گیرند، در صحنه های آزمون الهی هیچ گاه دوامی نخواهند داشت.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که افرادی که اهل احسان، انفاق و کظم غیض هستند، اگر در جایی خطایی کنند، فورا مسیر اصلاح را در پیش می‌گیرند، اظهار داشت: اگر این افراد در جایی زمین خوردند، بلافاصله یاد خدا می افتند و تدارک می‌کنند و هیچگاه بر خطای خود پافشاری نمی‌ورزند.

وی با تاکید بر این که همه صحنه‌ها و میدان‌های دنیا در معرض خداوند متعال قرار دارد و سررشته این تدبیر در دست ذات اقدس الهی است، اظهار داشت: همانگونه که خداوند متعال می‌فرمایند؛ « وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ»[۲]؛ آزمون های سخت برای خالص سازی و برطرف شن عیب مومنین و ریشه کن شدن کافران است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با اشاره به این که از منظر الهی همه چیز منظم بوده از اهداف حکیمانه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: خداوند متعال برای تربیت انسان‌های بهشتی، صحنه‌های مختلفی را ترسیم می‌کند؛ انسان پیش از ورود به بهشت باید در تراز بهشتی قرار بگیرد.

وی با تأکید بر این که صحنه های سخت برای این است که مجاهدان در راه خدا که استقامت دارند از ناسره ها و عجولان جدا شوند، یادآور شد: این صحنه‌ها مسیری است تا افراد و گروهی که ادعا و آرزوی ایثار در راه خدا دارند، در وادی اجرا، اقدام و عمل؛ ادعای خود را ثابت سازند.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که اگر دستگیره‌ای از خود به دست شیطان داده باشیم، در صحنه های سخت، زمین گیر خواهیم شد، اظهار داشت: یکی از ارکان توبه این است که انسان خود را طوری پاک سازد که مثل سنگ املس جای دستگیره نداشته باشد؛ یعنی هیچ حقوق و بدهی برگردنش نباشد.

وی نحوه مواجهه انسان با مسئله مرگ را یکی از نکات مهم صحنه احد برشمرد و خاطرنشان ساخت: اباعبدالله الحسین علیه السلام در توصیف کسانی که در صحنه عاشورا ایستادگی کردند، می فرمایند؛ شهادت و جان دادن در معیت امام، برایشان همچون علاقه طفل نسبت به دامن مادر است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اگر کسی فهم درستی از مرگ نداشته باشد و خود را گرفتار دنیا سازند، با مشاهده صحنه شهادت، دلش به لرزه افتاده پایش سست خواهد شد.

وی در اشاره به آیه شریفه « وَمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ کِتَابًا مُؤَجَّلًا…»[۳] با بیان این که مرگ امر نوشته شده و مکتوب الهی است، خاطرنشان ساخت: انسان باید تمام هم و غم خود را متوجه فرصت دنیا برای حرکت در مسیر الی الله سازد؛ بر اساس روایات اسلامی انسان شاکر کسی است که فرصت دنیا را خرج خداوند متعال می‌سازد؛ لذا کسی که شاکر باشد توامان از فیوضات دنیا و آخرت بهره مند است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه با بیان این که خداوند متعال در وادی سخت ترین شرایط، درهای آسمان و بهشت را برای خالص سازی انسان ها باز نموده است، اظهار داشت: صحنه‌های سخت و طرح‌های دنیا تحت تدبیر خداوند مهربان و حکیم بوده، با محبت خود انسان را برای آسمانی شدن تربیت می‌سازد؛ خداوند متعال با تمام محبتی که به مومن دارد، او را گرفتار سختی‌ها می‌سازد تا خالص و موحد از گیر ناپاکی‌ها رها سازد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری نگاه به مرگ را یکی از نکته های مهم صحنه‌های سخت توصیف نمود و با بیان این که در این فرصت امر بین حیات الدنیا و حیات الاخره دایر می‌گردد، اظهار داشت: تکرار صحنه های سخت مسیری برای عبور انسان از حزن های باطل دنیایی است؛ کسی که غصه امام حسین علیه السلام در دلش جریان داشته باشد، از غصه‌های دنیایی رها و آزاد خواهد شد.

وی بر اهمیت بازشناسی تاریخی شکست مسلمین در صحنه‌های سخت الهی تصریح و بازگشت به تفکرات جاهلیت را از برجسته ترین آنها برشمرد و اذعان داشت: صحنه‌های سخت گشوده شدن باب اخلاص و شهادت پیش روی مومنین است. برای پیروزی در احد ها باید نگاه خود را نسبت به مرگ اصلاح نماییم؛ چرا که مرگ کتاب ماجلی است که در دل جنگ و صحنه های سخت اندرون انسان را با حزن و خوف مبتلا و پس از تطهیر، حقیقت قلب را خالص می‌سازد.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این که برای قرار گرفتن در کنار ولی خدا باید نگاهمان به مرگ را تصحیح نماییم، اظهار داشت: کسانی که با مرگ تسویه حساب نکرده بودند، از همراهی با سید الشهدا علیه السلام باز ماندند و کسانی که خود را آماده کرده بودند برای چشیدن طعم شهادت با یکدیگر مسابقه دادند. کسانی که خود را مهیای ملاقات خداوند کنند، در صحنه های سخت الهی پایداری و استقامت خواهند داشت.


[۱] آیه ۱۳۳ سوره آل عمران

[۲]آیه ۱۴۱ سوره آل عمران

[۳] آیه ۱۴۵ سوره آل عمران

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha