شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1124478
۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
دولت آباد

حوزه/ نشست علمی –پژوهشی «جایگاه پژوهش در جهاد تبیین» در مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن فرودستان در نشست علمی–پژوهشی با موضوع «جایگاه پژوهش در جهاد تبیین»، در جمع طلاب مدرسه علمیه حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد با تاکید بر بیانات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر اینکه جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و در این عرصه هر کسی که می تواند باید اقدام کند و سکوت در برابر تحریفات جایز نیست گفت: تبیین وظیفه اصلی حوزه های علمیه است و اگر قرار باشد ما جامعه را هدایت کنیم اولین چیزی که جهت هدایت لازم است، توجیه افراد است در خصوص راهی که باید بروند، کاری که باید انجام دهند و هدفی که باید داشته باشند.

رئیس دبیرخانه شهر اسلامی اصفهان گفت: موضوع تبیین هم در واقع اسلام هست حتی برخی تقلیلش می دهند به جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی هم مثل خود اسلام است، زیرا در حوزه درس می خوانیم برای شناخت اسلام و شناساندن اسلام، اما جهاد تبیین نامیدند چرا که جهاد یعنی یک کار فوق العاده و خارق العاده و کار طلبه در واقع همین است روشنگری یا توضیح مسائل که همان تبیین است و واژه بیان یکی از صفات قرآن است و پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) همواره در حال بیان حقایق دین و زندگی برای مردم بودند.

وی در توضیح این مسئله که چرا رهبری فرمودند جهاد گفت: در یک زمان هایی انجام یک سری از کارها هزینه های جانی، مالی و آبرویی سنگینی برای افراد در پی دارد و این جاست که معنای جهاد مشخص می شود. همان طور که در جهاد هشت ساله (جنگ تحمیلی) فرد با جان خودش معامله می کند در این تبیینی هم که اتفاق می افتد ممکن است افراد جان خودشان و حتی بالاتر از جان آبرویشان را از دست بدهند پس تبیین بهای سنگین دارد و چه بسا افراد طرد شوند چرا که دارند سخن حقی را تبیین می کنند که ممکن است تلفاتی هم بدهد و ضرر و زیانی هم در پی داشته باشد.

حجت الاسلام فرودستان در ادامه گفت: طبق آمار در هر ساعت ۱۷ شبهه به اسم روشنگری در بین مردم مطرح می شود، در واقع دشمن جهاد تبیین می کند اما تبیین وارونه، تبیین ناصحیح و افکار غلط را زینت می کند و به صورت درست به افراد نشان می دهد، لذا در عصری که به بیان آیت اله جوادی آملی عصر حکمت است نه نصیحت (هرچند نصیحت هم لازم و محی است) اگر انسان نتواند پاسخگوی عقلها و شبهات باشد کار حل نمی شود و جهاد وقتی معنی می دهد که دشمنی که در مقابل تو باشد را از سر راه برداری.

وی اظهار کرد: در جهاد تبیین باید که تبیین اثربخش باشد زیرا دفاع بد، بدتر از دفاع نکردن است و کسی می تواند تبیین اثر بخش داشته باشد که خودش با سواد باشد و اطلاعات کافی داشته باشد. لذا بر شما لازم است که تفقه داشته باشید و کسی که می خواهد شجاعت و صراحت در فدا شدن برای جهاد تبیین را داشته باشد باید ابزار لازم (سواد و نحوه ارائه سواد) را هم داشته باشد و گرنه همه چیز را خراب می کند، طبق فرمایش امام باقر (ع) در بیان روایتی بسیار کاربردی که می فرماید: اگر کسی می خواهد به قله های کمال برسد باید سه چیز را داشته باشد الْکَمَالُ کُلُّ الْکَمَالِ: التَّفَقُّهُ فِی الدِّینِ، وَ الصَّبْرُ عَلَی النَّائِبَهِ، وَ تَقْدِیرُ الْمَعِیشَهِ. که مقصود ما تفقه در دین است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha