شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پناهیان

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که بر مبنای اندیشه اسلامی مسئولیت دفاع از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها بر عهده تمام امت اسلامی بود، گفت: دین مبین اسلام به همه آحاد امت شخصیت داده بود و تک‌تک آحاد امت مسئول مقابله با این بی‌احترامی بزرگ بودند؛ صبر علی علیه‌السلام وظیفه و رسالت امام در مقابله با انحراف اسلام و بیداری امت بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان در محفل معارفی حرم که در مطهر حضرت معصومه(س)برگزار شد، با بیان این که اگر هوشمندانه با تاریخ اسلام برخورد کنیم، با سؤال‌های جدی و فراوانی مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: یکی از برجسته‌ترین سؤالات تاریخ اسلام ویژگی افرادی است که در مقابل ابهت و عظمت پیامبر، دین خدا و حقایق قرآنی ایستادند.

وی افزود: کسانی که بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را مظلوم قرار دادند، اصلاً عده و عده و هنر بالایی نداشتند؛ این افراد حتی موقعیت اجتماعی و سابقه تاریخی نداشتند و این‌گونه نبود که جبهه دشمن این‌قدر قوی باشد که بتواند بر عظمت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله و اهل‌بیت علیهم‌السلام تفوق و برتری پیدا کنند.

در فاطمیه، خدا عزیزترین مخلوقش را فدای امت و ولایت کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه هسته مرکزی گروهی که مقابل فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها ایستادند، هیچ جبهه، قبیله و نفوذ برتری نداشتند، اظهار داشت: مسئله شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مسئله ساده‌ای نیست و نباید ساده از کنار آن رد شد؛ چرا که خداوند عزیزترین مخلوقاتش را به میدان فدایی و قربانگاه فرستاده است.

برجسته‌ترین ریشه تاریخی اهانت به زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها

سخنران حرم مطهر در ادامه ضمن بررسی ریشه‌های اهانت به ساحت مقدس فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، با بیان این که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله امت را احیا، جامعه را سرافراز و ۱۰ سال در اوج عدالت و رأفت حکومت نمودند، یادآور شد: فراگیری این فکر که چرا حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظلوم واقع شد، این‌قدر ارزش دارد که برای آن، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به شهادت رسیدند.

وی در کنار تأکید بر تدبر در آیات الهی، بر اهمیت شناخت سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام و درک درست چرایی شهادت ایشان تصریح نمود و ابراز داشت: فهم پیام‌های مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بسیار آسان‌تر از پیام‌های مظلومیت زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان این که آنهایی که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را مظلوم قرار دادند، عده و عده، قدرت، ثروت و موقعیت اجتماعی خاصی نداشتند؛ بر اهمیت دریافت پاسخ چرایی مظلومیت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها تأکید نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: این قربانی باعظمت برای این نبود که ما صرفاً چند انسان بد تاریخ را بشناسیم؛ ماجرای فاطمیه ماجرای بسیار پیچیده‌ای است که فهم آن نیازمند دقت در فرازهای مختلف تاریخی و تأمل در سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

موقعیتی که پست‌ترین انسان‌ها از آن سوءاستفاده کردند

وی دلایل ترجیح پست‌ترین افراد بر بهترین انسان‌ها در صدر اسلام را مورد توجه قرارداد و اذعان داشت: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله جامعه را زیر رو کردند و در این زیرورو کردن‌های نظام اجتماعی، همه آحاد مردم برای خودشان کسی شدند و عظمت پیدا کردند و در نظام اجتماعی اسلام دیگر سطح پائین و سطح بالا معنایی نداشت و همه برای خودشان شخصیتی داشتند؛ به‌گونه‌ای که کمترین فرد جامعه، در سایه‌سار اسلام عزت چشمگیری یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با تأکید بر این که پست‌ترین انسان‌ها از این موقعیت سوءاستفاده کرده، جامعه اسلامی را با مشکلاتی روبرو ساختند، اظهار داشت: دین مبین اسلام معادلات اجتماعی غیرعادلانه را بر هم زد و به انسان‌ها اهمیت داد و کسی را از روی موقعیت اجتماعی‌اش کوچک و بزرگ نشمرد؛ تا این که انسان‌های پست و سوءاستفاده‌گر در این میدان یکه‌تازی کردند.

تک‌تک آحاد جامعه مسئول مقابله با منافقان هستند

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که مبتنی بر مبنای اسلام، وقتی تک‌تک آحاد امت برای خودشان کسی می‌شوند، مقابله با آن چند منافق سوءاستفاده‌گر، بر عهده خود امت است، اظهار داشت: در نگاه اسلام همه مردم به‌نوعی رهبر جامعه هستند و به‌اندازه یک رهبر در مقابل آن عزت‌مندی که اسلام برای بشریت فراهم ساخت، مسئول هستند.

مسئولیت دفاع از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بر عهده تمام امت بود

وی ضمن اشاره به روایت «ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ»، با بیان این که همه مثل رهبر باید از جامعه اسلامی محافظت کنند، اظهار داشت: بر مبنای اندیشه اسلامی مسئولیت دفاع از فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها که دردانه پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بود، بر عهده تمام امت اسلامی است؛ زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها برای یادآوری مسئولیت امت، ۴۰ روز در میان مهاجرین و انصار حضور یافتند.

چرا یهودی با مشاهده دستان بسته علی علیه‌السلام مسلمان شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان افزود: «ألا کُلُّکُم راعٍ و کُلُّکُم مَسؤولٌ»؛ این‌قدر مهم است که برای آن فاطمه سلام‌الله‌علیها بر زمین افتاد و علی علیه‌السلام دست به شمشیر نبرد؛ این صحنه این‌قدر مهم بود که وقتی فردی یهودی علی را دست‌بسته می‌بیند، مسلمان می‌شود؛ چرا که خوب می‌دانست اگر علی بلند شود، همه مدینه را حریف است.

خلیفةالله، یعنی مسئولیت صیانت از اسلام و امت

وی با بیان این که تک‌تک آحاد امت خلیفه الله و مسئول صیانت از اسلام و امت اسلامی هستند، یادآور شد: شیخ زکزاکی با درک این احساس مسئولیت به انسان بها داد و مبتنی بر حس عزتمندی ایمانی، مؤمنانی را تربیت نمود؛ این همان سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در زمان امام‌زمان (عج) به اوج خواهد رسید.

بزرگ‌ترین دروغ قرن

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که تمدن غربی درباره دموکراسی و حقوق بشر به جهانیان دروغ می‌گوید، تصریح کرد: تمدن غربی احزاب را نمایندگان مردم و سازمان‌دهی دیدگاه‌های جامعه می‌داند، درحالی‌که این دروغ بزرگ قرن، اکنون بر همگان آشکار شده و ملت‌ها می‌دانند که احزاب و حقوق بشر غربی تنها دستاویزی بر ادامه و استمرار استکبار و استعمار ملت‌هاست.

چرایی صبر امام علی علیه‌السلام در مقابل توهین به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

وی دین اسلام را دین احترام به انسان‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: این که مغیره جرأت کرد جلوی چشمان امام علی علیه‌السلام، غلاف شمشیر به بازوی دختر پیامبر اعظم بزند، نشان‌دهنده اوج مظلومیت اهل‌بیت علیهم‌السلام است؛ چرا که اسلام به همه آحاد امت شخصیت داده بود و تک‌تک آحاد امت مسئول مقابله با این بی‌احترامی بزرگ بودند؛ صبر علی علیه‌السلام وظیفه و رسالت امام در مقابله با انحراف اسلام و بیداری امت بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که مردم مدینه با کمک‌نکردن به فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها خود را گرفتار آتش دوزخ ساختند، اظهار داشت: اگر از احوالات انسان‌های آن دوران که جهنمی‌اند بپرسند، خواهند گفت؛ با این که رسول خدا ما را آدم حساب کرد، ما خودمان را آدم حساب نکردیم؛ اسلام به ما شخصیت و قدرت کنشگری داد و ما در بزنگاه حساس، سکوت کردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha