یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ بازدید شخصیت‌ها از  بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ آثار بزرگان حوزه امروزه در منابع تحصیلی و تحقیقی همه دانشگاه های مادر و دانشگاه های قرآنی استفاده می شود و غالبا نیز منبع اصلی می باشد، خوشبختانه استقبال خوبی از فعالیت های قرآنی حوزه در این سالها شاهدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس مؤسسه تمهید با حضور در غرفه مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه قرآن کریم در حوزه به ویژه بعد از انقلاب اسلامی و فرصتی که برای نشر معارف قرآنی در جامعه دست داد پرداخت و گفت: حوزه از زمان علامه طباطبایی حرکت قرآنی اش را به نحو شایسته ای آغاز شد و از حاشیه به متن آمد.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک فرصتی بود که شتاب دهنده این حرکت عظیم قرآنی در حوزه بود و شخصیت هایی همچون شهید صدر و آیت الله معرفت حلقه های مفقوده ای را اضافه و پر کردند و زنجیره فعالیت های قرآنی در حوزه را تکمیل کردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امروزه نیز مشاهده می کنیم حوزه از ابتدای دهه هفتاد رشته تفسیر را در برنامه ریزی های خود فعال و شاخه های مختلف تفسیر در حوزه رشد کرد، هم اکنون ۹ رشته در سطح چهار در حوزه داریم که ۳۲ گرایش برای آن تعریف شده است و حدود ۵ رشته در سطح سه در حوزه داریم که کاملا نشان می دهد حوزه نسبت به فعالیت های قرآنی یک جهش معناداری را دارد.

رئیس مؤسسه تمهید خاطرنشان ساخت: آثار بزرگان حوزه امروزه در منابع تحصیلی و تحقیقی همه دانشگاه های مادر و دانشگاه های قرآنی استفاده می شود و غالبا نیز منبع اصلی می باشد، خوشبختانه استقبال خوبی از فعالیت های قرآنی حوزه در این سالها شاهدیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور ابراز داشت: یک عرصه تحولی دیگر که در کشور و حوزه مشاهده می شود ارتباطی هست که بین رشته های علوم انسانی اجتماعی و قرآن برقرار شده است و در این ارتباط بحث مربوط به علوم انسانی قرآن بنیان خیلی نشاط گرفته و طولی نخواهد کشید که بخش فعالیت های قرآنی ما در حوزه های تخصصی علوم انسانی اجتماعی هم به نحو شایسته ای توسعه یابد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم توجه بیشتر به قرآن کریم در برنامه ریزی های حوزه گفت: معتقدم توسعه دانش، نیازمند به تولید ادبیات است، ادبیات علم هرچه تخصصی تر و دقیق تر نوشته و تولید شود به همان نسبت جا برایش در حوزه باز خواهد شد؛ ما هنوز آنقدر تنوع تولید نداشته ایم و درگیر مسائلی که ما را محتاج به تولید کند نبوده ایم تا متناسب به آن رشته ها را توسعه دهیم و حوزه را درگیر مسئله کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان سخنان خود گفت: بر اساس شناختی که از فعالیت های حوزه دارم معتقدم حوزه هیچگاه در برابر فعالیت های نوین قرآنی از خودش مقاومت نشان نداده است و این خیلی مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha